Jump to content

US import og plastpest rep. til 300,000.....

Mr. Import

Recommended Posts

Du hadde ikke kapital til å heve kjøpet, jeg undres om kunden hadde 300.000,- til å utbedre skaden....kanskje han måtte ta den turen til banken som DU burde tatt !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

uten at jeg er på jakt etter å nagle Mr import eller Suzuki så lurer jeg på hva slags rettigheter man har dersom man kjøper bruktbåt i Norge. Jeg forutsetter at båt/motor er over 5 år gammel.

Da gjelder Kjøpsloven; http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1025851213.08

Og jeg tror du har langt bedre rettigheter enn om du kjøper en båt importert fra USA via en megler (uten ansvar) som befinner seg i Tallin! Det betyr IKKE at det ikke kan være fornuftig å benytte seg av f.eks Mr. Import, men man må vite hva man kan risikere, men enn så lenge så ser han ut til å klare seg bra i denne diskusjonen og får gode skussmål av folk som hevder å ha grunnlag for å uttale seg om dette. Jeg har ingen andre kunnskaper om personen eller de sakene han henviser til, bare så det er sagt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

uten at jeg er på jakt etter å nagle Mr import eller Suzuki så lurer jeg på hva slags rettigheter man har dersom man kjøper bruktbåt i Norge. Jeg forutsetter at båt/motor er over 5 år gammel.

Dette har Skipper Worse skrevet utallige inlegg om han er som kjent ekspert på området.

Jeg anbefaler alle som tror de er fullstendig rettsløse ved brukthandel sidene til Båtadvokaten.

Man har en rekke plikter som selger, og en rekke rettigheter som kjøper. Alt ifølge Norsk Lov, som er en av de aller beste i verden for forbrukeren. Det har useriøse elektronikkprodusenter som Nokia, og Apple ( mobiltelefoner og Ipods ) fått merke. De forsøker snike seg unna Norsk lovgivning gjentatte ganger, og er tatt med buksa nede.

At man er rettsløs bare gjenstanden er 5 år, er i beste fall en gedigen misforståelse.

Gjenstanden SKAL være som beskrevet, ellers er selger ansvarlig. Det er iallefall hovedregelen. Sier selger at båten går i 30 knuter, og den går i 20, ja da har selger et problem. Sier selger at båt eller motor er fra 1987 og det er fra 1977, ja da har selger et problem. At prisen er lav, har ingenting med saken å gjøre, det blir en påstand mot påstand situasjon.

Jeg må si jeg blir skikkelig overrasket over de holdninger folk legger til grunn her.

Er ikke folk opptatt av kjøpslov og eventuelle rettigheter i det hele tatt ?

Når man diskuterer en kartplotter til 5000kr da er folk SVÆRT opptatt av at alt skal gå rett for seg med klaging og reklamasjoner, men kjøper man en båt til 1 million, da vil man absolutt ikke klarere problemstillingene i det hele tatt ?

At jeg er ute etter å " ta " Mr. Import, faller på sin egen urimelighet. Jeg har spurt klare, konkrete spørsmål,som fortsatt ikke er besvart. Enten vil ikke Mr. Import svare , eller så kan han ikke svare. Begge deler er like ille, og for meg god nok grunn til å sky firmaet så godt det lar seg gjøre.

Forøvrig regner jeg med ALLE er klar over at Mr.Import over lengre tid har brutt forumets helt klare regler om markedsføring av produkter i åpent forum. Jeg har bevisst unlatt å nevne dette fram til nå.

Forøvrig avsutter jeg inlegget med følgende inlegg fra Mr.Import tidligere idag:

Mele min egen kake , ja det må man gjøre hele tiden mener jeg.

Å kommentere det, er neppe nødvendig.

Suzuki

No boat needed..

Er ikke folk opptatt av kjøpslov og eventuelle rettigheter i det hele tatt ?

Når man diskuterer en kartplotter til 5000kr da er folk SVÆRT opptatt av at alt skal gå rett for seg med klaging og reklamasjoner, men kjøper man en båt til 1 million, da vil man absolutt ikke klarere problemstillingene i det hele tatt ?

Jo, selvfølgelig er vi opptatt av rettigheter. Men når du velger å kjøpe gjennom Mr. Import og kjøper en båt til mange hundre tusner under markedspris så tar en en kalkulert rissiko og gir avkall på disse.

Så lenge en er klar over dette er dette et helt rederlig forhold.

Min erfaring er at han overhode ikke gir seg ut for å selge etter norske regler, men spiller med åpne kort. Da må det vel være greit?

Redigert: Nå ser jeg bort fra annonsene som jeg tidligere har satt spørsmålstegn ved.

siden 1994 , har vel jeg solgt kanskje 300 totalt , i 1999 en WIndy 38 95 mod med plastpest også , ja en 4 år gammel Windy tro det eller ei .denne kunden reparerte båten til 35 000 ,som var en grei pris og fikk kompensasjon. og solgte båten senere med 300 000 i pluss senere.

Jeg ga beskjed til kjøper av Bayliner at 300 000 rep, er uakseptabel pris for en slik reprasjon, og ba han ordne noen som jobber billigere , og at jeg allerede var 40 000 i minus på båten . Leie inn firma som tar over 500 kr timen er helt vilt, pluss at det var mange overtids timer på 750 kr timen.

hvis gjort det rett , skulle jeg hevet kjøpet selvfølgelig og fått den reparert for normal pris og så solgt båten, men nå ble nå ikke slik .

Det finns to typer mennesker.. eller fler :lol:

De som er som bonden og handler der han alltid har gjort.. ikke fordi det er billigst men fordi det er trygt.

De som søker tilfredstillelsen av og ha gjort en god handel ved og handle utenom boksen og tenke alternativt.

Jeg er i den siste kategori og betaler ikke 200-300 båtpenger ekstra fordi det er bekvemt.

Tomt for Diesel nå igjen!!

EN annen sak er at organisator av handel der borte, som ordnet med mange båter for meg og mine kunder, IKKE gjør det lenger ,jeg vil ikke handle av ham noe mere, så han har fått sin straff kan man si ,ingen salg til meg og mine kunder. Jeg viste ikke om plastpest, og han skulle vist om dette og som ansvarlig selger , men og få kompensajon fra USA etter salg av bruktbåt er håpløst og går normal ut over min lommebok.

Man lærer av slike tabber.

Har 2 båter i havna her som har fått et firma fra Tønsberg til å sandblåse under vannlinja ,den ene har pest ( Sandvik 28 ) . Dette kosta pr båt kun 3.500- , da blir det ikke store kostnaden da vel . Selvsagt litt arbeid på eier som gjør resten av jobben selv , men det kan ikke være snakk om så veldig mye mere da . Så det høres ut som en bra pris ,selve sandblåsinga. Da er det bare resten igjen som eier tar seg av ,så det er myyye å spare her om du gjør det meste selv.

Denna tråden sklir litt hit å dit men ...........

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Ville vært intr. å vite mer her.

Hva slags båt er det snakk om? (lengde)

Alder?

Hva er det egentlig som har blitt gjort? Sandblåsing, sparkling og priming?

Var skadene langt utover det normale? Bildet virker ikke spes. avskrekkende.

Fikk kunden noe prisantydning på forhånd?

Hvorfor er det jobbet overtid? Etter kundens ønske?

Duffy: Skal skille ut innleggene i ny tråd, må ut en tur først.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...