Eppa Startet 27.April.2004 Del på Facebook Startet 27.April.2004 Har bestilt og fått mitt nye Sleipner propellanlegg. Gleder meg som en unge til å begynne arbeidet med å montere dette. Men jeg har en liten utfordring. Det nye anlegget tar vesentlig mer plass enn det gamle. Fra akterstevn til fremre kant på ror har jeg bare 28 cm. Og det er for lite til å få på plass propellmutter med zinkanode. Jeg lurer på om jeg skal lage en utsparing i roret for å få nok plass. Alternativet er at jeg må korte ned (kappe av) stevnbeslaget, men det vil i så fall gå på bekostning av levetiden til lageret. Fra 15 år med orginal lengde og kanskje helt ned til 7 år om jeg må korte ned med 5-6 cm. Så jeg håper at det ikke er noen ulemper eller problem med å lage en utsparing på roret. Synspunkter? Er det forresten noen regel for hvor nær roret propellen kan monteres? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.April.2004 Del på Facebook Svart 27.April.2004 Hei Eppa, Nei, det er vanligvis ikke noe problem med en utsparing i roret. Den kommer nødvendigvis der hvor du har propellhodet, for å skaffe plass til mutter og låsing. I det området har rorbladet allikevel en helt minimal virkning siden der ikke er noen kraftig vannstrøm fra propellbladene. Men jeg forutsetter selvfølgelig at utsparingen ikke blir så stor at selve rorbladet svekkes betydelig og i verste fall knekker Lykke til med nytt propellanlegg! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Eppa Svart 27.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2004 Men jeg forutsetter selvfølgelig at utsparingen ikke blir så stor at selve rorbladet svekkes betydelig og i verste fall knekkerUtsparingen blir på ca. 6-8cm. Har ikke målet på roret her nå, men tipper det er 30 - 40 cm.Regner ikke med at usparingen vil svekke roret vesentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.April.2004 Del på Facebook Svart 27.April.2004 Eppa, Det går sikkert helt fint. Skulle du være i tvil kan du jo for "nattesøvnens" del sette på en liten spjelking på hver side - selv om det sikkert ikke er nødvendig. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
NSB Svart 27.April.2004 Del på Facebook Svart 27.April.2004 Måtte lage utsparing i mitt ror for å få plass til mutter med sinkanode, riktignok bare 3-4 cm dypt. Har ikke noen problemer med dette, det er vel 6 år siden jeg gjorde det. Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 27.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2004 Måtte lage utsparing i mitt ror for å få plass til mutter med sinkanode, riktignok bare 3-4 cm dypt. Har ikke noen problemer med dette, det er vel 6 år siden jeg gjorde det.Da terminerer jeg alle tanker om å kappe av noen cm. av stevnbeslaget. Syntes at dette forslaget fra leverandøren var noe drastisk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.