Jump to content

Utsparing på ror - Er det greit?


Eppa

Recommended Posts

Har bestilt og fått mitt nye Sleipner propellanlegg.

 

Gleder meg som en unge til å begynne arbeidet med å montere dette.

Men jeg har en liten utfordring. Det nye anlegget tar vesentlig mer plass enn det gamle.

 

Fra akterstevn til fremre kant på ror har jeg bare 28 cm. Og det er for lite til å få på plass propellmutter med zinkanode.

 

Jeg lurer på om jeg skal lage en utsparing i roret for å få nok plass. Alternativet er at jeg må korte ned (kappe av) stevnbeslaget, men det vil i så fall gå på bekostning av levetiden til lageret. Fra 15 år med orginal lengde og kanskje helt ned til 7 år om jeg må korte ned med 5-6 cm.

 

Så jeg håper at det ikke er noen ulemper eller problem med å lage en utsparing på roret. Synspunkter?

 

Er det forresten noen regel for hvor nær roret propellen kan monteres?

Link to post
Share on other sites

Hei Eppa,

 

Nei, det er vanligvis ikke noe problem med en utsparing i roret. Den kommer nødvendigvis der hvor du har propellhodet, for å skaffe plass til mutter og låsing. I det området har rorbladet allikevel en helt minimal virkning siden der ikke er noen kraftig vannstrøm fra propellbladene.

 

Men jeg forutsetter selvfølgelig at utsparingen ikke blir så stor at selve rorbladet svekkes betydelig og i verste fall knekker  :wink:

 

Lykke til med nytt propellanlegg!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Men jeg forutsetter selvfølgelig at utsparingen ikke blir så stor at selve rorbladet svekkes betydelig og i verste fall knekker

Utsparingen blir på ca. 6-8cm. Har ikke målet på roret her nå, men tipper det er 30 - 40 cm.

Regner ikke med at usparingen vil svekke roret vesentlig.

Link to post
Share on other sites

Måtte lage utsparing i mitt ror for å få plass til mutter med sinkanode, riktignok bare 3-4 cm dypt. Har ikke noen problemer med dette, det er vel 6 år siden jeg gjorde det.

Da terminerer jeg alle tanker om å kappe av noen cm. av stevnbeslaget. Syntes at dette forslaget fra leverandøren var noe drastisk.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...