Jump to content

Hvilken strekkavlastningstype anbefaler dere


John_Kr

Recommended Posts

Hei Folkens  :wink:

 

Jeg bruker fortiden en strekkavlastningstype som er hjemmelaget, dvs at det er spleiset 3 stk 5mm tykke strikk inne i tauverket på ca 75 cm lengde. Denne type virker utmerket og har lang holdbarhet. Bakdelen med denne type strekkavlastning er at de virker noe "stiv", dvs at de fjærer litt mindre en de tradisjonelle typen.

 

Bilde kan fremskaffes dersom ønskelig

 

Jeg har prøvd mange typer strekkavlastning men har ikke funnet den mest ideele typen ennå.

 

Er det noen som har noe å anbefale her......

 

Følgende typer er prøvd:

1: Stålfjære - ruster og knirker

2: Gummi - varer en sesong så er de morken eller slitt av.

 

Forslag mottas med takk.

 

John Kr

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Forsheda Gummi-Strekkavlastere er det eneste saliggjørende, etter min mening! Dyre, men solide. Biltema-etterligning av Forsheda er noe billig dr**t som ikke varer sommeren ut!  :wink:  De firkantetete til Biltema derimot er meget solide.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har Biltemas lange, firkantede med huller til å tre tauet gjennom.

 

Meget god kvalitet. Etter 4 års bruk er de som nye. Både å se på og i smidighet. Laget i EPDM-gummi. Det står stemplet "Made in Sweden" i gummien. Kanskje de er laget på den svenske fabrikken som lager gode strekkavlastere og så selges på Biltema til biltemapris?  :flag:

(kr 29,90-49,90)

Kommer aldri til å bruke annet enn gummi. Fungerer utmerket, varer lenge, er rimelige, ruster ikke, tauet behøver ikke sjakkel eller knuter. Og skulle den en dag ryke, er båten like solid fortøyd, bare 10 cm slakkere tau.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Takker for en utrulig engasjement fra dere.  :yesnod:

 

Det jeg oppfatter nå er at jeg har kjøpt billige og dårlige produkter tidligere, skal skjerpe meg.

 

Hvor får jeg kjøpt "Forsheda" - jeg antar at de finnes å få kjøpt i vanlig båtrekvisita forretninger. Skal spørre etter dette merke eller eventuelle andre kvalitets produkter.

 

Så gummi strekkavlastning er tingen.  :confused:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Så gummi strekkavlastning er tingen.  :confused:

Jeg måtte gå over til stålfjærer fremme på min båt. Ligger i uteliggere i en værhard havn. Ved krafig sjø inn i denne havnen ble det litt for harde slag med gummidempere fremme. Kjøpte mine gummidempere og stålfjærer på Biltema, og er førnøyd med kvaliteten.

 

 

BildeBilde

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt strekkavlastere av gummi i fem sesonger nå.

De jeg har ser så bra ut at jeg mener de holder minst en sesong til.

 

Disse er bra. Brukte det første settet i 5 sesonger. Har det liggende, da jeg gikk opp en størrelse for 3 sesonger siden. Disse er like fine, holder i mange år ennå.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...