Jump to content

Uansvarlig kajakkpadler i Stavanger


Poseidon

Recommended Posts

Ok, det er jo ikke så bra om det hindrer den uheldige padler å komme seg på rett kjøl igjen. Det er kanskje mulig med en slags utløser eller et "mykt" punkt på pisken, helt nederst. Slik at den la seg bakover (i lengderetningen) Den ville da ikke påvirke eskimorullen.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Er selv en høst- vinterpadler, men med Kano. Da er vi to personer, og padler tett ved land (og da mener jeg tett). Har med skift i en vanntett bag.

Men været er alltid bra. Aldri store bølger. Sier ifra hjemme hvor vi drar, og når vi kan ventes tilbake.

Har stort sett padlet på ferskvann. Det er helt en helt spesiell stemning. Sist gang var 29 desember 2006.

I fjor ble det ikke noe av, men satser på en ny tur i romjula i år.

Link to post
Share on other sites

hva hastighet kan en utrent kropp forvente å holde i en slik kajak over en distanse på 2-3nm? Leker litt med tanken om å padle til jobb..

Kommer litt ann på kajaken, men minst 3-4 Knopp. Det er fin marsjfart, som du ikke sliter deg ut på, og kan padle i timesvis (men du er jo fremme på 30-40 Minutt da). Raske kajakker er nok enda raskere, men til gjengjeld mer kultne. Skal du paddle på jobb er det greit å kunne padle hjem også, selv om været har slått om (det er svært ofte verre vær om ettermidag enn tidlig morgen :nono: )

 

Det er en utrolig flott start på dagen, har nesten vent meg av med å være B-Menneske etter at jeg begynte med det, og minst like bra på vei hjem, da får du lagt 'dagens dont' bak deg før du er hjemme til middag :yesnod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Poseidon har høyst sannsynligvis reddet et liv denne helgen. Stor honnør til deg :seeya:

 

Jeg har selv tosket meg til å padle i dårlig vær. Ja jeg vet det, det var helt idiotisk og jeg :blush: i dag.

 

Var i 2003 på vei fra Bergen til Stavanger med kajakk, og kom ut for dårlig vær i Selbjørnsfjorden. Så greit ut ved start, men det ble 3, kanskje 4 meter dønninger etterhvert. Dønningene var forsåvidt greie de, men vinden gjorde det umulig å gjøre vendereis, så jeg måtte bare fortsette. Det virkelige problemet oppstod først på andre siden, en times tid senere. Da begynte bølgene å bryte i toppene. Jeg ble regelrett 'spist' av en bølge.

 

Redningen min var at jeg hadde mobil i vanntett pose og håndholdt GPS, samt at jeg holdt meg til kajakken. Jeg ringte selv etter hjelp og ble plukket opp av en fisker. Han hadde aldri funnet meg om han ikke hadde sett den 6m lange gule kajakken jeg klamret meg til. Da hadde jeg ligget i 10-12 graders vann i ca 45 minutter. Halve tiden under vann. Min kroppstemperatur var da ca 31-32 grader.

 

For å si det sånn. Denne episoden har gjort meg mer 'sunt pysete', og jeg erkjenner at jeg kan takke denne fiskeren (min Poseidon) for livet mitt.

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Problemet i vårt gjennom regulerte samfunn er at vi glemmer §1 til sjøs:

 

§1: På sjøen gjelder dødsstraff, og den praktiseres.

 

Vi er så oppflasket med rimelig straff og formildende omstendigheter at vi glemmer at egen dumskap kan medføre stor skade eller død, selv om det er urettferdig og ikke står i forhold til forseelsen...

Link to post
Share on other sites

Synes det ser flott ut med padling og skulle gjerne tatt opp denne idretten selv. Padle til jobben hadde vært konge.. Imidlertid undrer jeg meg på hvorfor ikke fler padlere skaffer seg en 2-3 meter høy pisk med et tydelig signalflagg på.. Dette har vært debattert tidligere, men jeg har lyst å minne padlerne på det. I littegrann sjøgang er dere utrolig vanskelige å få øye på. Hadde vi sett dere på lengre avstand, kunne man også gjort rutevalg som gjorde at vi var til mindre ulempe og sjenanse.

Padling er nok en fin aktivitet, men noen vil alltid ta unødige sjangser eller gjøre alvorlige feilberegninger. Det beste en kan gjøre er å gi god innformasjon og innføre noen sikkerhetsregler. Jeg har sett tyske padlere med pisk og selvlysende signalflagg som Hallaron viser til, sværet effektivt og øker synligheten veldig. Det burde innføres som standard utstyr på linje med flytevester.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...