KnutH Startet 27.April.2004 Del på Facebook Startet 27.April.2004 Noen som har et (eller to) forslag til hvordan jeg skal finne ut av hva slags båt jeg egentlig har ?? Ingen merker, ingen historie fra forrige eier..... Her er bilde: Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 27.April.2004 Del på Facebook Svart 27.April.2004 Hei! Ser det står Colibri på båten din. Vet du om dette er navnet på båten eller merke/fabrikat? Det fantes ett merke som het Colibri før, men Mener at de bare hadde to modeller (En på 10 og en på 15 fot) - Jeg synes båten din ligner litt på en Clipper 17. (Forgjengeren til Scand Formel) - Men den båten den ligner mest på er en Blue Sea 6100: - Sitér dette innlegget Link to post
KnutH Svart 27.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2004 Anders, du har spart meg for mange timers ergrelse og frustrasjon ! Interiøret er dønn likt den båten du referer til. Den gamle eieren (arbeidskollega) mumla noe om blue et eller annet 6100...... Har du eller noen andre peiling på hvor jeg kan finne ut noe mer om den ? Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 27.April.2004 Del på Facebook Svart 27.April.2004 Ja. Denne båten jeg har vist bilder av har nylig stått til salgs på AutoDB. Var jeg deg ville jeg tatt kontakt med han som har hatt den til salgs og hørt om han vet noe mer om båten. Her er linken: http://www.autodb.no/cgi-bin/boat/detail.pl?nr=428686 Kjempefin båt Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 27.April.2004 Del på Facebook Svart 27.April.2004 Det står vel i merkebevistet det vel, Eller tør du virkelig kjøpe båt uten papirer? Kan jo være stjålet. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
KnutH Svart 28.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2004 Båten er nok garantert IKKE stjålet. Kjenner forrige eier meget godt (arbeidskollega) Dessuten er den reg. i småbåtregisteret på mitt navn.... Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 28.April.2004 Del på Facebook Svart 28.April.2004 Et lite spørsmål fra en som lurer på saker og ting i livet, Hvordan registrer man båter uten å vite merke og type? Jeg har da registrert et par båter i mitt liv, og jeg må bestandig oppgi dette for å få dem registrert. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Batdilla Svart 28.April.2004 Del på Facebook Svart 28.April.2004 Et lite spørsmål fra en som lurer på saker og ting i livet, Hvordan registrer man båter uten å vite merke og type? Jeg har da registrert et par båter i mitt liv, og jeg må bestandig oppgi dette for å få dem registrert.Nå er det nok ikke så lett. På tross av at Båtregisteret påstår at dette har vært regelen hele tiden, har de ihvertfall sjerpet inn betraktelig på dette med registrering av båter som ikke tidligere har vært registrert. Sitat fra www.toll.no/baat/ "Ved nyregistrering av eldre, ikke tidligere registrert båt i Småbåtregisteret, må båtens eierforhold tilbake til den var ny fremskaffes/dokumenteres. Båter uten denne dokumentasjon registreres ikke." Jeg hadde dem på tråden i forbindelse med noe annet og benyttet anledningen til å spørre litt rundt dette samtidig. Først lurte jeg på om dette var nytt, siden jeg ikke hadde merket meg denne formuleringen på siden deres tidligere. Svaret var at dette har vært regelen hele tiden. Spurte så om endringen var at de nå hadde lagt til denne teksten på hjemmesiden sin, men det nektet vedkommende å "innrømme". Selv så er jeg temmelig sikker på at denne teksten ikke har stått der før - da ville jeg lagt merke til den. Videre så spurte jeg om hvordan dette vil bli praktisert i forhold til alle småbåtene som kanskje er både 20 og 30 år uten at de tidligere har vært i befatning med noe registrering. Sannsynligheten for at man klarer å røske fram dokumentasjon fra samtlige eiere helt siden båten var ny er lik null. Kunne det tenkes at det i slike tilfeller var andre måter man kunne dokumentere at båten ikke er stjålet på - noe i retning av slik man gjør det med veterankjøretøy hvor det finnes sparsomt med dokumentasjon? (Der er det ofte nok at man får bevitnet av et par personer at de går god for at objektet har tilhørt den og den, og at den nå f.eks. er arvet av den og den). Svaret var like steilt som det var overraskende: Kan man ikke forevise den foreskrevne dokumentasjonen (Alle eierforhold helt tilbake fra da båten var ny), får man ikke registrert båten!! Sett opp imot dette, er nok det minste problemet da hvordan man får registrert båten uten å vite merke og type. Da har man heller ikke den nødvendige eierdokumentasjonen og får følgelig ikke registrert båten, hvis reglene nå håndheves slik vedkommende påstod til meg . Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.April.2004 Del på Facebook Svart 28.April.2004 Det med dokumentasjon av eierskap har ikke jeg hørt om før. Da jeg registrerte båten var den ikke registrert fra før av, og jeg kan ikke huske at det var noe problem. Hvis det er umulig å finne ut av båttypen, er det vel bare å velge seg en båttype man synes passer? Sitér dette innlegget Link to post
PerGunnar Svart 28.April.2004 Del på Facebook Svart 28.April.2004 Hvis det er umulig å finne ut av båttypen, er det vel bare å velge seg en båttype man synes passer? Båten jeg kjøpte i fjor høst skulle være en Selco 17. Etter litt granskning (blant annet her på baatplassen.no) fant vi vel ut at dette ikke kunne stemme helt. Selco laget ingen 17 fots båt, og bare på skroget kan man se likhetstrekk med Selco båter. Han som fikk denne registrert, visste ikke hvilken båttype det var. Etter litt diskusjon med de på småbåtregisteret fant de ut at det trolig var en Selco. På båtkortet mitt står det Selco, 5,18 m (jeg målte den til 5,0 m), Prod år 1970. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.April.2004 Del på Facebook Svart 28.April.2004 Svaret var like steilt som det var overraskende: Kan man ikke forevise den foreskrevne dokumentasjonen (Alle eierforhold helt tilbake fra da båten var ny), får man ikke registrert båten!!Tror du må ha snakket med feil person, det synes opplagt at det ville bli en umulig situasjon hvis de skulle vært helt firkantet vedr. dokumentasjon. Jeg spurte om noe tilsvarende tidligere og Jostein Hagen fra Båtregisteret gav et annet svar enn det du fikk. https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...299228;start=53 (innlegg 53 og 55) Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 29.April.2004 Del på Facebook Svart 29.April.2004 Tror du må ha snakket med feil person, det synes opplagt at det ville bli en umulig situasjon hvis de skulle vært helt firkantet vedr. dokumentasjon.Ja, jeg stusset selv også. Men det samme er tema i BM magasinet om dagen også. En tilsvarende tråd der bekrefter at de kanskje har strammet inn på dette nå. http://www.baat.aller.no/baatweb/webdisk.n...64?OpenDocument Det hadde vært utrolig interessant og fått tilbakemeldinger utover sommeren fra de ulike som kommer i denne situasjonen slik at vi får høre hvor strengt dette blir praktisert heretter. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 29.April.2004 Del på Facebook Svart 29.April.2004 Hvis det er umulig å finne ut av båttypen, er det vel bare å velge seg en båttype man synes passer?Det virker ihvertfall som Båtregisteret praktiserer den metoden, uansett hvor nøye man oppgir dataene på båten!! Hvis de har strammet inn på hva de må ha inn av opplysninger, bør de vel stramme inn på hva de leverer ut igjen også. Sukk.... Det har jo vært diskutert før dette ,da, så jeg skal vel ikke rippe for mye opp i det tror jeg.( Da er det vel ikke lenge før Thor henger seg på her heller, tenker jeg ) Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 29.April.2004 Del på Facebook Svart 29.April.2004 Båtfunn etter fire år Sto på land. Jan-Egil Hektoen i Gjensidige fant båten til Sørlie i Drammen. Nåværende eier er under politietterforskning. (foto: PRIVAT) Sankthansaften i 2000 skulle familien Sørlie fra Kråkerøy på båttur. Problemet var bare at båten var borte. Nå er den funnet – i Drammen. tekst: Thomas H. Arntsen Publisert: 27. April 2004 00:01 Politiet i Drammen har startet etterforskning mot to menn. De står i dag som «eier» av hver sin Draco. En av dem tilhørte familien Sørlie. Politiførstebetjent Ole Thomas Bjerknes i Drammen advarer folk hvis de skal kjøpe brukt båt. – Det ligger et stort ansvar på deg som kjøper. Selv om du handler i god tro, vil du miste båten og pengene hvis det er snakk om tyvegods, understreker politimannen. Nye båter – Vi har for lengst kjøpt oss ny båt. Faktisk er vi i ferd med å få den andre nye båten etter at 24-foteren ble stjålet på Kråkerøy i 2000, forteller Marianne Sørlie. Familien har fått oppgjør fra Gjensidige, men vurderer om de skal kjøpe tilbake den gamle båten. Ikke minst fordi den har en viss affeksjonsverdi. Det kan gi dem trippelarbeid. – Hvordan kunne dere være sikre på at det var deres båt som ble funnet på land i Drammen? – Det var ikke vanskelig. De hadde selvsagt fjernet produksjonsnummeret, men det var andre detaljer ved båten som gjorde at verken kona eller jeg var i tvil, sier Ragnar Sørlie. – Vår Draco 24 Styling hadde gjort tjeneste i tolv år. Det var en båt vi var blitt glade i, sier Sørlie. Stort letearbeid Jan-Egil Hektoen er teknisk fagkonsulent i Gjensidige. Han forteller at selskapet har mange båter de leter etter. – Sakene er mange. Men vi har et godt samarbeid med Jostein Hagen i Småbåtregisteret. I denne spesifikke saken hadde han lagt unna saksmappen fordi det var ting ved registreringssøknaden som skurret. – Deretter har vi jobbet med å kartlegge hvem som eier båten og hvor den kan ligge. Vi har i lang tid ringet inn den nye eieren. Faktisk fikk vi napp på ytterligere en båt i samme slengen, sier en fornøyd Hektoen. Førstekonsulent Hagen i tollvesenets register sier at denne saken ikke er unik, ei heller komplisert. – Når en båteier vil registrerer båten sin, men ikke kan fremskaffe dokumentasjon for eierforholdet av båten før kjøpet, da kobler vi inn politi og forsikring. Denne båten hadde to ganger en eier som ikke oppfylte våre krav. Den første gikk til og med til tyverianmeldelse av båten. Det kan være snakk om falsk anmeldelse. Vi har et meget godt samarbeid med politi og forsikring, understreker Hagen. http://fbimg.no.publicus.com/apps/pbcsi.dl...Ref=AR&MaxW=500 Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.