Jump to content

Div. spørsmål vedr Saga 25 HT, 1987 mod

tami

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en saga 25 ht turbo 1987 med yanmar 77 hk. Denne har ikke septik, og ikke dieselvarmer. Dette er et must for meg.

Er det klartgjort plass til septik tank i disse båtene - slik at det er kurrant å kjøpe tank og montere. Håper på å kunne bruke hullet ( ut i sjøen) til dagens wc til ut-hull på septiktankseptik. Går det?

Båten har defroster. Ikke dieselvarmer. Kan man bruke system med slanger og dyser osv opplagt til deforsteren - og koble dieselvarmer til dette? Noen som har erfaringer fra slike prosjekt?

På forhånd takk! Blir selvfølgelig også glad for tips om hva jeg bør se etter når jeg kikker på denne båten.

Båten har defroster. Ikke dieselvarmer. Kan man bruke system med slanger og dyser osv opplagt til deforsteren - og koble dieselvarmer til dette? Noen som har erfaringer fra slike prosjekt?

Ja det kan du. Du kan bruke f.eks en slik en http://www.maritim.no/product.aspx?id=1303...upkey=009003020 til å varme vannet i ferskvannskretsen. Da vil du få varme av eksisterende defrostere uten motoren går samt forvarming av motor osv

Tøft!

Nå tenkte jeg kun på varmluftsslangene jeg da.... :rolleyes:

Om det er mulig å benytte slangene ut fra defrosteren og koble varmluft fra dieselvarmer på disse?

Hvordan gjøres dette på skuter med defroster og dieselvarmer?

Om du kan bruke eksisterende varmluftslanger på en dieselvarmer, er avhengig av dimensjonen. Har du 60mm slanger fra før og dieselvarmeren krever f.eks. 90mm (ganske vanlig), blir det for stor motstand for varmeren.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dette gjøres vanligvis som eg nevnte lenger opp da en vannvarmer òg holder varmtvannsberederen varm. Evt to separate system med en rein luftvarmer. Men klart du KAN koble en luftvarmer på samme slangene så lenge de ikkje ikkje har for liten diameter som nevnt av Lars H.. kommer an på effekten til luftvarmeren. Nå er en luftvarmer dyrere enn en vannvarmer så ser ikkje heilt poenget utenom du har en luftvarmer fra før da :wink: