Jump to content

El opplegg til 46ft seilbåt... Hjelp!


Kaptein Otto

Recommended Posts

Hei,

 

jeg bygger seilbåt, 46 fot sloop i ferro/tre/epoxy. Prosjektet er utrolig bra og jeg har nå kommet til punktet jeg skal bestille og trekke elektronikk. Jeg planlegger og tegner men forstår at jeg hadde hatt utrolig hjelp av å bruke et eksisterende underlag til en seilbåt av ca. samme størrelse. Er det noen som har underlag til elektrisk oppkobling av en seilbåt 36-50 fot? Det hadde jeg satt utrolig pris på.

 

Takk

 

MVH

Bjørn

Link to post

Mange hevder å hatt stor glede av Jon Winges bok "Strøm ombord".

Her er en anmeldelse av boka:

 

Lite format - stor bok

 

Dette er et lite og hendig oppslagsverk, hvor man kommer godt i gang med forståelse av elektriske systemer, batteriteori og galvanisk tæring. Boken viser noen ulike oppkoblingsmuligheter man har, og gode fremgangsmåter og greie tips for både ved bygging av båt eller hvis man "bare" skal installere en ny batteribank ombord. Formatet er av de minste, og går derfor lett i lommen... eller er ikke så lett å finne... Boken kunne kanskje vært mer utfyllende på enkelte punkt, men dette hadde jo selvsagt gått ut over formatet. Under arbeid med å restaurere en skøyte har jeg hatt god hjelp av boken, både ved installering av nytt og vedlikehold av gammelt utstyr - og anbefaler den gjerne til alle andre båteiere. Lukk

Link to post

Jeg syner at boka til Jon Winge var en gedigen nedtur. Grei til den aller enkleste forståelsen, men hvis du vil dykke litt dypere i materien er den for enkel.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Velkommen til båtplassen!

 

Fortell mer om ditt byggeprosjekt...

 

Muligens litt utdatert, men til ditt prosjekt kan du kanskje hente inspirasjon fra Sparkman & Stephens Type Plans. Se f.eks. Type Plan E3B: Typical Wiring Diag. - 40' to 60' O.A.

 

Ellers vil jeg anbefale deg å lese Rod Stephens bok (gratis nedlasting). Den er uredigert og uten illustrasjoner, men mye kan finnes i de ovennevnte S&S Type Plans.

 

typeplan_E3B.gif

Link to post

Jepsi pepsi... jeg bygger og bygger... Men for at det ikke skulle ta 10 år har jeg funnet en svært dyktig håndverker som har masse erfaring med båtbygging. Uansett, snekrer på en blogg som snart er klar og da skal du få se masse bilder..

Det er en Peter I Bold design, 46 fot sloop med haifinnekjøl så skroget er moderne (for epoxy og være). DSesignen ligner svært mye på hutting 45 og 48. De er designet av en fyr i samme årsklasse, Dick Koopmans, og de båtene lages i aluminium. Prosjektet er meget bra og jeg håper og sjøsette den til sommeren.

Link to post

Gratulerer det høres ut til og kunne bli en kjempeskute.

Når det kommer til det elektriske anlegget vile ikke jeg sett så mye på det som er vanlig i lystbåter i den størelsen for det er somoftest bare drit. Se heller på hvordan elektriske anlegg i yrkesfartøyer er bygd opp. Når man kan starte fra bunnen av med et nytt anlegg er det ikke så mye dyrere og gjøre det skikkelig. Her er noen punkter som jeg med 25 års erfaring med skipselektro ville lagt til grunn for anlegget.

1. 24V startbatteripakke med egen dynamo ca 40A NB! topolt oppleg.

2. 24V forbruksbatteribank med egen dynamo ca 80A NB! topolt oppleg.

3. topolte batteribrytere og bryter for eventuell samenkobling av start og forbruksanlegg.

4. 12V radiobatteri som lades fra forbruksbatteri via dc/dc omformer med galvanisk skille.

Link to post

det høres interessant ut. Jeg har forsåvidt skaffet meg en del utstyr som er 12 v, bl.a. komplett led lysanlegg men kan klare å skaffe trafo... Det jeg er litt bekymret over er prisforskjell på ankervinsjer og pumper/vifter. alle er vel neppe kompatible med 12v?

Link to post

Når du bruker 24V trenger du kun halvparten så tykke kabler som om du hadde brukt 12V. Alt skikkelig båtutstyr leveres i 24V og er ikke noe dyrere en 12V utstyr. Det eneste du trenger 12V til er stortsett VHF og Bilstero.

Link to post

Her er blogg av prosjektet mitt. Jeg har den sammen med en kompis og har hjelp av en "østlending" som er utrolig dyktig.

Setter stor pris på hjelp som er og få på forumet. Jeg har søkt meg til en del, og det jeg ikke finner kan man spørre om og svarene lar ikke vente på seg.. Utrolig kjekt når man driver med slik omfattende jobb...

 

http://theblack-pearl.blogspot.com/

Link to post

Denne tråden bruker å dukke opp fra tid til annen. Anbefales for å studere ladingen. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=17767

 

Ellers er landstrøm et kapitel for seg, i tillegg til selve fordelingen.

 

Jeg laget ikke koblingsjema før jeg satte i gang med mitt, men har en bunke med huskelister og notater. Lista over hvilke forbrukere / kurser ble den viktigste.

 

Ellers, som BMP ser jeg fordelen med 24V spenning, og topolt brytere. Det ble 12V enpolt for min del. Ble valgt fordi motoren er laget for enpolt 12V, men det er mulig det ikke er det store hinderet for å få det til å bli 24V. Dyrt blir det uansett, og en dynamo er vel langt i fra store utgiften i hele bildet.

Link to post

Det er ingen hinder å bygge topolt anlegg selv om motoren er enpolt. Fordelene med et topolt elektrisk anlegg er mange og jeg hadde ikke vært i tvil selv om det koster litt mer. Motoren kan alltids isoleres senere hvis det er ønskelig.

 

Jeg synes det generelt brukes for lite penger på kabel, sikringer, brytere, IP grad og termineringer i fritidsbåt.

 

Carling leverer en god del kombinerte bryter / sikring for både likestrøm og vekselstrøm som letter monteringsarbeidet en del.

 

I en ferrosement båt ville jeg brukt skjermet kabel med mulighet for å lage en egen systemjord i tilfelle blant annet radiostøy skulle bli et problem. I tillegg ville jeg bare montert elektrisk utstyr med isolert kapsling.

 

I begynnelsen av et slikt prosjekt er det litt viktig å se for seg hvilke systemer som skal integreres i båten og studere egenskapene disse systemene hver for seg. Skal man for eks. installere en lynavleder så er det jo greit å vite hvordan et slikt system virker ideelt sett slik at man kan unngå uheldige sammenkoblinger mellom systemer.

 

I en ferrosementbåt ville jeg også sørget for at armeringen i skroget er godt potensialutjevnet samtidig som jeg hadde sørget for å få god ekstern tilgang på dette potensialet.

 

De fleste båtene er i dag skrudd sammen slik at det lett oppstår feil mellom systemene som kan være vanskelige å oppdage eller finne for man aner ikke hvor forbindelsene mellom systemene er.

En korrekt bygget fritidsbåt kan kontrollmåles på et par tre timer mens en dårlig designet båt kan man måle på i flere dager.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...