Jump to content

Dukvalgets kval

runes

Recommended Posts

Ja med et år gamle seil som er mye brukt så er det kanske ikke så urimelig. Da forutsetter jeg at man trimmer seilene kontinuerlig under seilas.

Det jeg vil fram til er at vinden aldri er helt stabil, verken på retning eller styrke. Laminatseil med så stor grad av stabil profil krever mer trim under seilasen for maksimal utnyttelse av potensialet. Det er vel skjelden mulig på tur med lite mannskap (for vår del vanligvis bare to personer).

Alle typer seil krever kontinuerlig trimming for maksimal utnyttesle av potensialet. Slik jeg opplever stabile laminatseil beholder de formen også i sterke kast, slik at båten akslerrer der mer konvensjonelle seil vil miste formen - busen flytter seg bakover og man får mer krengning og logjerring båt fremfor økt fremdrift. Men det er vel mest merkbart på seilbrett eller raske joller, for turseilere er effeten mindre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...