Jump to content

Vakuumpumpe til støpe-/limearbeid - hva kan brukes?

OT-flyktning

Recommended Posts

10 Pa = 0.1 mbar a. Dette er 99.99% vakuum og mer enn nok for å bagge. Atmosfæretrykket er 1013 mbar a under normale forhold.

Kapasiteten på pumpa er 3.4 m3/h. For små jobber hvor bagen blir tett burde dette være ok.

Sett på en resinfelle foran pumpa.http://www.jula.no/vannrenser-filterhus-438001.

Lykke til.

Redigert av Seasu (see edit history)

Ikke bruk for mye vacuum, da bare skviser du ut alt limet/Epoxyen. Med Epoxy er det spesielt viktig at du ikke har for tynt sjikt. Når jeg limte dekket mitt justerte jeg bare vacuumet til alt lå flatt uten at epoxyen tyter for mye ut.

Redigert av Honduras (see edit history)

En variant som jeg har brukt i mange år.

bilde

bilde

- Kjøleskapspumpe
- vakuum membran-system fra en gammel Opel-forgasser sammen med en microswitch fungerer fint som regulator. Innslagspunktet kan enkelt reguleres.
- Ett "buffer"-glass, bør være litt større enn vist for å få litt stabilitet i systemet.

Den er forøvrig erstattet med en slik fra Vem:

bilde

Siden vi er i "vis meg pumpa di" modus... kan jeg jo legge inn bilde av min.. :wink:

Denne har et meget enkelt oppsett. Pumpe fra en vannkjøler, Manometeret er en trykk/vacuummåler fra Biltema til 79,-. Mellom pumpa og manometeret sitter en drensventil som jeg regulerer vacuumet med til ønsket nivå. Har ingen vacuumtankt etc så denne går konstant. Har hatt den stående å gå i 6-8 timer mens epoxyen herder, og det har vært helt uproblematisk.

bilde

Redigert av Honduras (see edit history)

Hvis du ser i signaturen min ligger det en link til mitt Glen-L Squirt prosjekt. Der vacuum-limer jeg mahogny-finér på kryssfinér-dekket med pumpen på bildet samt litt byggplast og en rull med pakketeip. Nå skal det sies at båten er på 10', og dekket er vel knappt en kvadratmeter. Men prinisppet er jo der... :cool:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...