Lucky Strike Svart 15.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2013 Lurer på om noen av dere noen gang skaffet en slik Jula-pumpe? Den de har nå stopper på 10Pa ser det ut til av annonsen. Blir ikke det spede greier til vakumbagging? Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 16.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2013 (redigert) 10 Pa = 0.1 mbar a. Dette er 99.99% vakuum og mer enn nok for å bagge. Atmosfæretrykket er 1013 mbar a under normale forhold. Kapasiteten på pumpa er 3.4 m3/h. For små jobber hvor bagen blir tett burde dette være ok. Sett på en resinfelle foran pumpa.http://www.jula.no/vannrenser-filterhus-438001. Lykke til. Redigert 16.Desember.2013 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 (redigert) Ikke bruk for mye vacuum, da bare skviser du ut alt limet/Epoxyen. Med Epoxy er det spesielt viktig at du ikke har for tynt sjikt. Når jeg limte dekket mitt justerte jeg bare vacuumet til alt lå flatt uten at epoxyen tyter for mye ut. Redigert 19.Desember.2013 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Big Horn Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Som skrevet over, det er en fordel å kontrollere undertykket med en manometerbryter, og det blir enda bedre med en liten vacuumtank mellom pumpen og støpearbeidet for å sikre mest mulig jevnt undertrykk mellom pumpens start og stopp sykluser så ikke materialet beveger seg grunnet trykkendringer. Sitér dette innlegget Link to post
TomErik1972 Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 En variant som jeg har brukt i mange år. - Kjøleskapspumpe- vakuum membran-system fra en gammel Opel-forgasser sammen med en microswitch fungerer fint som regulator. Innslagspunktet kan enkelt reguleres.- Ett "buffer"-glass, bør være litt større enn vist for å få litt stabilitet i systemet. Den er forøvrig erstattet med en slik fra Vem: Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 (redigert) Siden vi er i "vis meg pumpa di" modus... kan jeg jo legge inn bilde av min.. Denne har et meget enkelt oppsett. Pumpe fra en vannkjøler, Manometeret er en trykk/vacuummåler fra Biltema til 79,-. Mellom pumpa og manometeret sitter en drensventil som jeg regulerer vacuumet med til ønsket nivå. Har ingen vacuumtankt etc så denne går konstant. Har hatt den stående å gå i 6-8 timer mens epoxyen herder, og det har vært helt uproblematisk. Redigert 19.Desember.2013 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Hulda Svart 19.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2013 Disse 'hobbypumpene', hvor mange watt er de på? Jeg har plukket ut en fra luftavfukteren min som er på 180 W. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 Hvis du ser i signaturen min ligger det en link til mitt Glen-L Squirt prosjekt. Der vacuum-limer jeg mahogny-finér på kryssfinér-dekket med pumpen på bildet samt litt byggplast og en rull med pakketeip. Nå skal det sies at båten er på 10', og dekket er vel knappt en kvadratmeter. Men prinisppet er jo der... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Svensk Svart 20.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2013 När jag la teakdäck på akterdäcket tejpade jag byggplast runt allt och vacumsög med en industridamsugare (stövsugare) och det fungerade utmärkt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.