Jump to content

VPs største propell, likevel for høyt turtall


Nadheim

Recommended Posts

Jeg har en 16x23 propell på en Fjord med 200hk V8. Drevet er VP290 SP. Turtallet på maks er noe høyt ca 100-200 over angitt maks for motoren.

 

Da jeg sjekket mulighetene for en større propell opplyste LA-SA/Volvo Penta at jeg har den største propellen de leverer (ihvertfall til dette drevet).

 

Jeg aner ikke hva slags utveksling drevet mitt har, men kan det tenkes at jeg har en utveksling som egentlig ikke er tilpasset motoren?

Link to post
Share on other sites

Dette var interessant hvis jeg har gjort det rett:

 

Kalklulatoren gir en slipp% på 46.85.

Jeg vet som sagt ikke hva utvekslingen på drevet er, men jeg antar 1,61.

 

46.85% er jo vesentlig høyere enn snittet av de som ligger på din side Ingar. Hva betyr det for meg?

Link to post
Share on other sites

Som du sier er 47% alt for mye på en planende båt, men hvis du ikke vet utvekslingen har kalkulatoren ingen verdi, så du må finne ut av dette først.

Hvis du så finner at slippet er innen akseptable grenser er det kanskje en løsning å få et propell-verksted til å øke stigningen.

 

Hvis ikke er mindre utveksling eneste utvei.

Link to post
Share on other sites

!,61 er vel minste originale utvekslig på VP sine 280/290 drev.

Hvilken utvekslig du faktisk har står stemplet på drevet  like bak zink anoden som står på undervannshuset/akslingen. Tar du av denne anoden og kikker bak. så finner du forhåpentligvis ut hva du har så er du iallefall kvitt en usikkerhet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...