Jump to content

Skal dieseltank i aluminium jordes ?

KaRsK

Recommended Posts

Hei , i dag ligger det en utjevningsforbindelse mellom tankpåfyllings lokk og selve tanken ..

Bør tanken kobles til batteri minus ? spørsmmålet gjelder også septik og vann tank i aluminium..

mvh Karsk

Ved besiktigelse (pga forsikring i Norske Sjø) av vår båt like etter at vi kjøpte den la besiktigelsesmannen igjen en skisse som viste "jording" mellom påfyllingslokk og tank og mellom tank og batteriminus. Jeg forsto det slik at dette ikke var noe som ble stresset fra besikigelsesmannens side. Det har aldri blitt etablert noen slik "jording", og dette ble heller ikke kommentert ved ny besiktigelse av en annen besiktigelsesmann nå i sommer.

Å jorde dieseltanken mot batterijord frister meg lite pga risiko for tæring i aluminiumstanken. Eller kanskje dette ikke er noen risiko i det hele tatt?

Lagt til: Dette gjelder dieseltank. Kan godt tenke meg at det er andre/strengere regler for bensininstallasjoner.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

I min Windy er tanken jordet og båten gikk orginalt med bensiner, fjærnet ikke jorden når jeg byttet ut innholdet i tanken til diesel. Hvorfor skulle en jording av tanken føre til mer tæringer? Tviler på at det vil tære mer på tanken nå som innholdet er diesel. Tanken min er laget i 89 og viser ingen tegn til tæringer.

Det som har vist seg å være et problem med tanker av alu er at de tærer på utsiden ned mot kjølen, spesiellt hvis man er litt slurven og har vann i kjølen.

Jeg har orginaltank i aluminium fra 1986, og den er også jordet fra fabrikk. I likhet med Hydrox var dette opprinnelig en bensinbåt, men har nå diesel.

Tidens tann har etterhvert satt sine spor på tanken (groptæring pga vann), men kan ikke se at jordingen har medført noen skader.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel