KaRsK Startet 17.November.2008 Link til dette innlegget Startet 17.November.2008 Hei , i dag ligger det en utjevningsforbindelse mellom tankpåfyllings lokk og selve tanken .. Bør tanken kobles til batteri minus ? spørsmmålet gjelder også septik og vann tank i aluminium.. mvh Karsk Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Ved besiktigelse (pga forsikring i Norske Sjø) av vår båt like etter at vi kjøpte den la besiktigelsesmannen igjen en skisse som viste "jording" mellom påfyllingslokk og tank og mellom tank og batteriminus. Jeg forsto det slik at dette ikke var noe som ble stresset fra besikigelsesmannens side. Det har aldri blitt etablert noen slik "jording", og dette ble heller ikke kommentert ved ny besiktigelse av en annen besiktigelsesmann nå i sommer. Å jorde dieseltanken mot batterijord frister meg lite pga risiko for tæring i aluminiumstanken. Eller kanskje dette ikke er noen risiko i det hele tatt? Lagt til: Dette gjelder dieseltank. Kan godt tenke meg at det er andre/strengere regler for bensininstallasjoner. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
KaRsK Svart 17.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 takker for svar :) da lar jeg det være slik det var tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Det kan være p.g.a. faren for eksposjon når du kommer med pumperøret og skal fylle. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
bjorngb Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Det kan være p.g.a. faren for eksposjon når du kommer med pumperøret og skal fylle. det gjelder vel i hovedsak for bensintank/fylling? Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 hvordan er det med et fullstendig 2 polt system? Er det noe som heter batterijord da? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Nei i et topolt skikkelig anleg har man +24V og 0V ingen av den er koblet til gjord. Men men oppererer gjerne med gjord i form av utjemningsforbindelser mellom motor, tanker, skroggjenomføringer og mot radioutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 I min Windy er tanken jordet og båten gikk orginalt med bensiner, fjærnet ikke jorden når jeg byttet ut innholdet i tanken til diesel. Hvorfor skulle en jording av tanken føre til mer tæringer? Tviler på at det vil tære mer på tanken nå som innholdet er diesel. Tanken min er laget i 89 og viser ingen tegn til tæringer. Det som har vist seg å være et problem med tanker av alu er at de tærer på utsiden ned mot kjølen, spesiellt hvis man er litt slurven og har vann i kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Jeg har orginaltank i aluminium fra 1986, og den er også jordet fra fabrikk. I likhet med Hydrox var dette opprinnelig en bensinbåt, men har nå diesel. Tidens tann har etterhvert satt sine spor på tanken (groptæring pga vann), men kan ikke se at jordingen har medført noen skader. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Hydrox Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Slik så min tank ut etter 17 års drift med bensin, i vinter skal jeg tømme tanken og kontrollere/rengjøre. Spennende å se hvordan ting ser ut etter to sesonger med diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.