Jump to content

Startrele problem - starter stopper ikke


Guest vihammer

Recommended Posts

Guest vihammer

Hei har et seriøst problem som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

 

Jeg har byttet starter og startrele på min Ford V8. Det som er problemet nå er at releet ikke slipper etter at jeg har prøvd å starte motoren. Den stopper ikke før jeg har slått av med hovedstrømbryteren.

Jeg har feilsøkt litt, men enda ikke funnet ut av det. Jeg hørte fra han som solgte meg delene at det kunne være dynamoen som var feilkoplet, at denne ikke skulle være koplet til releet. Men den eneste ledninga som går fra dynamoen er jo til + på releet og det skulle jo ikke ha noe å si!??

 

Er det noen som har noen gode råd. Som sagt, alle delene er nye!

Link to post
Share on other sites

Guest vihammer

Har du brukt riktig ledning fra tenningslåsen?

Den skal jo bare gi strøm så lenge du holder nøkkelen i startposisjon.

Er det fler ledninger som er koblet sammen her?

Er ikke helt sikker, brukte bare den ledninga som var der fra før, men den målte jeg og den gir bare strøm i startposisjon.

 

Litt vanskelig å forklare, men ledninga fra tenningslåsen står alene på den ene "polen".

På en annen kommer kabelen fra startmotoren inn, mens på en tredje er flere ledninger koblet sammen, f.eks. dynamo og kabelen til batteriet + 1 eller 2 til.

Link to post
Share on other sites

Byttet starter på min gamle Perkins i fjor og fikk en utfordring da motoren har plusspolen til gods, den gamle starteren var enpolet med bendix og den nye topolet med innslag.

 

Om din starter ser ut omtrent som min og kobles tilsvarende kan feil polaritet gi det utfallet som du får. Jeg eksperimenterte en del med starteren på garasjegulvet før jeg fant riktig kobling. Husker ikke detaljene i dette, men bl.a. at den ikke stoppet var en ting jeg opplevde. Annet fenomen var at starteren gikk, men ikke ville gå i inngrep med startkransen på svinghjulet. Legger ut bilde og skjema for min starter.

 

Bilde  Bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...