Jann Startet 17.November.2008 Link til dette innlegget Startet 17.November.2008 Hei ! Noen som har tips om hvordan jeg best mulig kan få lappet sammen en sprekk i bunnen av pioner jolla ? Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Har ikke erfaringer med Pioner, men med Steady, som ikke fortjener navnet sitt (Livsfarlig båt) Har en 320 med sprekk i bunnen. Har forsøkt å reppparere det 5 ganger selv. 2 ganger har båten vært levert inn til 2 forskjellige Steadyforhandlere. Etter 3 dager og 4 bølger kommer sprekken tilbake. I sommer endte det som på bildet nedenfor. Dumt den ikke sank... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
alma Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 I teorien skal pionerjolla kunne sveises ganske så bra. (teorien) Det kommer vel litt ann på hvor gammel den er. Den tørker ut å blir sprø i plasten som alt annet, da er det ikke så lett. pluss at det vil altid være en sveis der. Sitér dette innlegget Link to post
barentz Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Du må vel få plasten gjennomsveiset. Om nødvendig skjære hele sprekkens lengde i en V form og bygge på lagvis tykkere. Området rundt bør vel helst også varmes opp mot smeltepunktet. Viktig å bruke riktig temperatur, produsentens anbefalinger. Muligens også legge på en utvendig, påsveist lask for å gjøre det enda sterkere. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 En sprekk sveises med en stor loddebolt. Det er viktig og få varmet opp til plasten er smeltet tvers i gjennom sprekken, så bruker man tynne strimler av det samme materialet som båten er bygget av som tilsatsmaterialet. Det har fungert på Riverjolla mi. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Det har fungert på Riverjolla mi. Hvor var denne sprekken? Vår problem i Steadyen ligger akkurat i kanten mellom akterspeilet og bunnen. På utsiden. Sprekker opp når vi kjører, tipper presset fra motoren er for stort. Når sprekken kommer så renner det vann inn i den dobble bunnen og båten fylles med vann på bare 2 dager. Jeg trodde det var trygt å gå ombord selv om båten lå litt tungt i vannet, men bildet sier vel sitt om hva som skjedde da.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Jann Svart 18.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Hvor var denne sprekken? Vår problem i Steadyen ligger akkurat i kanten mellom akterspeilet og bunnen. På utsiden. Sprekker opp når vi kjører, tipper presset fra motoren er for stort. Når sprekken kommer så renner det vann inn i den dobble bunnen og båten fylles med vann på bare 2 dager. Jeg trodde det var trygt å gå ombord selv om båten lå litt tungt i vannet, men bildet sier vel sitt om hva som skjedde da.. sprekken er midt under. har nok fått mye juling når den har blitt dradd i fjæra. er nokk gammel å sprø nå. ikke sikkert det er verdt å bruke tid å penger på. er sprekk i inner laget også. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Hei Bor eit par tre 10 mm hol ved skaden. Sprut inn litt byggskum. Lat det tørka. Klipp til ein høveleg bil av alu eller syrefast. Lim den fast med fugemasse (det er fugemassar som er betre enn Sika), og skru den fast. Det har funka bra på ein gamal steadyjolla eg har. Ask Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Skal man gjøre dette skikkelig må man gjøre som følger: borr et hull5-6mm i hver ende av skaden. Dette er for å stoppe sprekken. Så må man slipe en V formet fuge i sprekken (for å få større overflate for heft til sveisetråden). Deretter tar man en varmluftspistol som er beregnet til å sveise plast med koster 2000-3000,- tipper jeg. justerer varmen i henhold til hva tråden er beregnet å veises med. Til slutt fører man sveisetråden (PP PUR eller hva de forskjellige plasttypene heter) som er beregnet for pionerplast igjennom munstykket på varmluftspistolen og ned på båten. Eventuelt kan du forsterke sveisen litt ved å legge noen "larver" på tvers over sveisen Sitér dette innlegget Link to post
ArildH Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Gad vite hvor stor motor som er brukt på jolla? Hvor gammel er denne båten? Har en Steady 320 selv, og er veldig fornøyd Håper at jeg ikke får slike skader noen gang.... Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 En sprekk sveises med en stor loddebolt. Det er viktig og få varmet opp til plasten er smeltet tvers i gjennom sprekken, så bruker man tynne strimler av det samme materialet som båten er bygget av som tilsatsmaterialet. Det har fungert på Riverjolla mi. Akkurat det gjorde vi på vår Pioner 13. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Gad vite hvor stor motor som er brukt på jolla? Hvor gammel er denne båten? Har en Steady 320 selv, og er veldig fornøyd Håper at jeg ikke får slike skader noen gang.... Hvis du sikter til min som er avbildet så har det blitt brukt 10hk på den. Som den er godkjent til. Båten er 2001 modell, og sprekken kom da båten var 4-5 år gammel. Bare et år etter at vi kjøpte vår ble de nye Steadyene fornyet med bladt annet sterkere akterspeil. Båten var god med 6hk, da jeg var liten. Men med 10hk ble den livsfarlig. Jeg ble kastet overbord i en sving en gang. Plutselig slapp den ene siden av båten vannet og båten slengte seg over på siden. Heldigvis landet den rette veien, og jeg hadde dømannsline på. Årer, tank, øsekar og jeg lå slengt rundt i vannet etterpå... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Ask Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Hei Seilaren Kor lang er jolla di? Eg hadde ein Steady 260 tidlegare. Meiner å huska at den var godkjent for motorar opp til 8 hestar. Er du sikker på at den er godkjent for 10 hk? På vår River 350 så seier brosjyrane maks 15 hk, på skiltet på båten står det maks 20 hk. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Den er 320, altså 10 fot. Står på skiltet at den er godkjent for 10hk. Tydeligvis eg ikke båten bygget for mer enn 6-8hk.... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Krimart Svart 19.November.2008 Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 (PP PUR eller hva de forskjellige plasttypene heter) Pinoeer er vel Polyetylen (PE). Les her om reparasjon: http://www.pionerbat.no/reparasjon/index.html Sitér dette innlegget Link to post
Jann Svart 19.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 Pinoeer er vel Polyetylen (PE). Les her om reparasjon: http://www.pionerbat.no/reparasjon/index.html Takk for hjelpa , har lagra Pioner sia. Sitér dette innlegget Link to post
Magnus Røst Svart 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 tror dere at en 25hk motor blir for mye til steady 320 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.