Jump to content

Lappe pioner jolle


Jann

Recommended Posts

Har ikke erfaringer med Pioner, men med Steady, som ikke fortjener navnet sitt (Livsfarlig båt)

 

Har en 320 med sprekk i bunnen. Har forsøkt å reppparere det 5 ganger selv. 2 ganger har båten vært levert inn til 2 forskjellige Steadyforhandlere.

 

Etter 3 dager og 4 bølger kommer sprekken tilbake.

 

I sommer endte det som på bildet nedenfor. Dumt den ikke sank... :headbang:

ikkesteady.jpg

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Du må vel få plasten gjennomsveiset. Om nødvendig skjære hele sprekkens lengde i en V form og bygge på lagvis tykkere. Området rundt bør vel helst også varmes opp mot smeltepunktet. Viktig å bruke riktig temperatur, produsentens anbefalinger. Muligens også legge på en utvendig, påsveist lask for å gjøre det enda sterkere.

Link to post
Share on other sites

Det har fungert på Riverjolla mi.

 

Hvor var denne sprekken?

 

Vår problem i Steadyen ligger akkurat i kanten mellom akterspeilet og bunnen. På utsiden. Sprekker opp når vi kjører, tipper presset fra motoren er for stort. Når sprekken kommer så renner det vann inn i den dobble bunnen og båten fylles med vann på bare 2 dager. Jeg trodde det var trygt å gå ombord selv om båten lå litt tungt i vannet, men bildet sier vel sitt om hva som skjedde da.. :blush:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hvor var denne sprekken?

 

Vår problem i Steadyen ligger akkurat i kanten mellom akterspeilet og bunnen. På utsiden. Sprekker opp når vi kjører, tipper presset fra motoren er for stort. Når sprekken kommer så renner det vann inn i den dobble bunnen og båten fylles med vann på bare 2 dager. Jeg trodde det var trygt å gå ombord selv om båten lå litt tungt i vannet, men bildet sier vel sitt om hva som skjedde da.. :blush:

 

sprekken er midt under. har nok fått mye juling når den har blitt dradd i fjæra. er nokk gammel å sprø nå. ikke sikkert det er verdt å bruke tid å penger på. er sprekk i inner laget også.

Link to post
Share on other sites

Skal man gjøre dette skikkelig må man gjøre som følger: borr et hull5-6mm i hver ende av skaden. Dette er for å stoppe sprekken. Så må man slipe en V formet fuge i sprekken (for å få større overflate for heft til sveisetråden).

Deretter tar man en varmluftspistol som er beregnet til å sveise plast med koster 2000-3000,- tipper jeg. justerer varmen i henhold til hva tråden er beregnet å veises med. Til slutt fører man sveisetråden (PP PUR eller hva de forskjellige plasttypene heter) som er beregnet for pionerplast igjennom munstykket på varmluftspistolen og ned på båten.

Eventuelt kan du forsterke sveisen litt ved å legge noen "larver" på tvers over sveisen

Link to post
Share on other sites

En sprekk sveises med en stor loddebolt. Det er viktig og få varmet opp til plasten er smeltet tvers i gjennom sprekken, så bruker man tynne strimler av det samme materialet som båten er bygget av som tilsatsmaterialet. Det har fungert på Riverjolla mi.

 

Akkurat det gjorde vi på vår Pioner 13.

Link to post
Share on other sites

Gad vite hvor stor motor som er brukt på jolla? Hvor gammel er denne båten? Har en Steady 320 selv, og er veldig fornøyd :smiley: Håper at jeg ikke får slike skader noen gang....

Hvis du sikter til min som er avbildet så har det blitt brukt 10hk på den. Som den er godkjent til.

Båten er 2001 modell, og sprekken kom da båten var 4-5 år gammel. Bare et år etter at vi kjøpte vår ble de nye Steadyene fornyet med bladt annet sterkere akterspeil.

 

Båten var god med 6hk, da jeg var liten. Men med 10hk ble den livsfarlig. Jeg ble kastet overbord i en sving en gang. Plutselig slapp den ene siden av båten vannet og båten slengte seg over på siden. Heldigvis landet den rette veien, og jeg hadde dømannsline på. Årer, tank, øsekar og jeg lå slengt rundt i vannet etterpå... :nonod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...