Jump to content

Kaldstart av Volvo D2-55

runes

Recommended Posts

Kan aldri tro at du treng noko form for forvarming av din motor. Har du problemer med å få start når den er kald?

Har heller aldri hørt om å forvarme motoren ved å holde inne stoppknappen. Eg skulle heller tro at det ga ei mykje større slitasje på motoren enn at du startet den direkte.

Det sliter akurat like mye på motoren om den blir tørnet rundt med startmotoren eller går selv det eneste du i såfall oppnår re og slite ut startmotoren og batteriet. Forøvrig har D2-55 gløding og med 10s gløfing starter den lett og går røykfritt.

Mener å ha lest dette skrevet av Jon Winge i en eller annen tipsspalte, at når motoren har stått stille og kald lenge så skal man kjøre den litt på startmotoren først. Og at kaldstart av en vinterkald motor sleit mer på motoren enn en sessong med normal kjøring......

Mener også å huske at det sto at man skulle gjøre dette i manualen for Yanmaren.

Nei har ikke nevneverdige problemer med start, men måtte starte den 2 eller 3 ganger etter at den hadde stått stille og kaldt i nesten 2 måneder.

Det sliter akurat like mye på motoren om den blir tørnet rundt med startmotoren eller går selv det eneste du i såfall oppnår re og slite ut startmotoren og batteriet. Forøvrig har D2-55 gløding og med 10s gløfing starter den lett og går røykfritt.

Startmotoren vil vel kjøre med et lavere turtall?

Hva mener du med 10s gløding? når jeg trykker på tenninga så starter den på direkten....

(Sorry for banale spørsmål, jeg kanke så mye om motor er ingeniør skjønner du.....)

D2-55 med EVC-panel gløder du slik:

Trykk på ON-knappen.

Trykk kort på startknappen, du vil da se glødesymbolet i turtellerdisplayet tennes

Når dette symbolet slukker, trykk på startknappen som vanlig til motoren starter.

Min D2-40 er treg å starte uten gløding ved lave temperaturer.

På min forrige motor (Yanmar) kunne jeg forvarme en kald motor ved å holde inne

Dette har nok ingenting med forvarming å gjøre.

Hvis motoren ikke har vært i gang på lang tid, vil smøreoljen i klaringen mellom de bevegelige

delene forsvinne. Settes motoren i gang i denne tilstanden, kan den skades.

Hvis du skal starte motoren for første gang eller etter at den har vært lagret over lang tid, bør

motoren dreies uten tenning slik at smøreoljen fordeles i motoren.

Kinn motoren på starteren i 5 sekund et par ganger før du fyrer opp, hvis den har stått lenge.

Dette sparer deg for mye unødvendig slitasje.

Tåler ikke startmotoren din dette er den moden for skraphaugen anyway.

Hei Runes,

Når det gjelder start av Yanmar som har stått en stund, så ble det anbefalt å holde stoppknappen inne. Dette hadde vel ingen ting med forvarming å gjøre, men kun for å få kjørt litt olje gjennom motoren før oppstart. Når motor har stått lenge har all olje rent ned i bunnpanna og motor er derfor "tørr".

Red: Mix var før meg (går ikke så hurtig med "let finn og trykk metoden")

Det er nok en bra fremgangsmåte. EVC vil vel kanskje hindre startforsøk med stoppknappen inntrykket men du kan jo prøve. Alternativt kan du holde inne stopp-mekanismen nede på motoren manuelt mens en hjelper trykker på startknappen oppe. Pass fingrene for bevegelige deler.

Forøvrig anbefaler VP at motoren varmkjøres hver 14 dag også når den står i opplag. Tar du ut impelleren vil du kunne kjøre den ganske brukbart varm før det blir for varmt for eksosslangen.

...Og at kaldstart av en vinterkald motor sleit mer på motoren enn en sessong med normal kjøring......
Mnjo.. det er vel hevet over enhver tvil at kaldstart ikke er gunstig for motoren men hva gjør du med bilmotoren din hver dag? Den kaldstartes i tildels langt kaldere tilstand hele vinteren uten å havarere... Har nok mer tro på å la motoren stå gjennom vinteren og heller kjøre startmotoren i 10-15 sekund med stoppknappen inne før start de gangene en virkelig har behov for å ha motoren i gang. Jeg mener i alle fall at det må være bedre enn å kaldkjøre i tilsammen mange timer gjennom vinteren bare for å "holde motoren i form".

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg regner med at alle D motorene til Volvo har samme kaldstart opplegg.

Her er sitat fra instruksjonsboka for D4 motor:

"Motoren forvarmes ved at motorstyringsenheten lar motoren gå noen omdreininger på startmotoren før brensle sprutes inn. Jo lavere tempratur jo flere omdreininger. På den måten høys tempraturen i forbrenningsrommet som sikrer pålitelig start og redusert startrøyk. Også tomgangsturtallet styres av motortempraturen og er noe høyere ved kaldstart"

Med andre ord foretar elektronikken kaldstart problematikken selv.

Jeg regner med at alle D motorene til Volvo har samme kaldstart opplegg.

Dette blir villedende, OLESVE.

Jeg har forklart kaldstartanordningen for D2 ovenfor og den er basert på gløding via startknappen på EVC-panelet.

På min D2-55 fra 2002 er det ikke noe elektronikk i det hele tatt. Her er det en bryter for glødning og en knapp for start. Jeg pleier og gløde ca 10s og deretter starte. Det har nå fungert utmerket under alle temperaturforhold.

runes - Vet du noe om elektronikkboksene nå er forbedret eller om de bare deler ut samme type(les: dritten) der de har feilet innenfor garantitiden? Spør fordi jeg har en 2008 D2-40 og lurer på om jeg må forvente at den ryker før eller siden.

Større dieselmotorer (skip/offshore) har en startsekvens som først starter en "prelube" oljepumpe, når denne har gitt motoren et oljetrykk på feks. 0,15 bar, gis det start tillatelse for dieselen. Vi snakker da om en elektrisk motor som driver en liten oljepumpe. Båtmotorer som ikke har slikt kan man kinne litt med startmotoren, mens man holder ute stop hendelen. Da sender man litt olje rund i systemet på ubelastet motor, og en motor som har stått lenge får en mykere start. Når det er kaldt ute, og motoren min (D2-55) har stått noen uker, starter jeg den ved å kinne 20-30 sekunder før jeg lar motoren starte. Ser det refereres til at bilmotorer tåler kaldstart gang på gang, men de har en mye jevnere bruk. Dieselbilen min kjøres daglig, og har sånn sett olje på alle smørepunktene sine til enhver tid. Det er derfor ekstra tøft å starte en båtmotor som har stått fra september til mai.

D2-55 med EVC-panel gløder du slik:

Trykk på ON-knappen.

Trykk kort på startknappen, du vil da se glødesymbolet i turtellerdisplayet tennes

Når dette symbolet slukker, trykk på startknappen som vanlig til motoren starter.

I manualen for min relativt nye D2-75 står det at man skal trykke inn startknappen og holde den inne til motoren går. Det korte trykket på startknappen for å aktivisere glødingen en stund før start er ikke beskrevet. Men jeg har testet, og det fungerer slik du beskriver, hvis man vil.

Sikker på at du har lest manualen godt nok? På side 29 i min engelske manual står det under "Starting the engine": "If the preheat button is pressed briefly and not until the engine starts, the preheat process will be running for 20 seconds. The preheat symbol will show on the LCD screen. The preheat process will only run if the engine temperature is less than 50 degrees centigrades"

Preheat button er tydeligvis det samme som Start button.