runes Startet 18.November.2008 Link til dette innlegget Startet 18.November.2008 På min forrige motor (Yanmar) kunne jeg forvarme en kald motor ved å holde inne stoppknappen samtidig som jeg vred om tenningsnøkkelen. Åssen kan jeg gjøre noe tilsvarende med EVP startpanelet til Volvo (D2-55 07 mod)? Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
bellen Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Kan aldri tro at du treng noko form for forvarming av din motor. Har du problemer med å få start når den er kald? Har heller aldri hørt om å forvarme motoren ved å holde inne stoppknappen. Eg skulle heller tro at det ga ei mykje større slitasje på motoren enn at du startet den direkte. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Det sliter akurat like mye på motoren om den blir tørnet rundt med startmotoren eller går selv det eneste du i såfall oppnår re og slite ut startmotoren og batteriet. Forøvrig har D2-55 gløding og med 10s gløfing starter den lett og går røykfritt. Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 18.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Mener å ha lest dette skrevet av Jon Winge i en eller annen tipsspalte, at når motoren har stått stille og kald lenge så skal man kjøre den litt på startmotoren først. Og at kaldstart av en vinterkald motor sleit mer på motoren enn en sessong med normal kjøring...... Mener også å huske at det sto at man skulle gjøre dette i manualen for Yanmaren. Nei har ikke nevneverdige problemer med start, men måtte starte den 2 eller 3 ganger etter at den hadde stått stille og kaldt i nesten 2 måneder. Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
runes Svart 18.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Det sliter akurat like mye på motoren om den blir tørnet rundt med startmotoren eller går selv det eneste du i såfall oppnår re og slite ut startmotoren og batteriet. Forøvrig har D2-55 gløding og med 10s gløfing starter den lett og går røykfritt. Startmotoren vil vel kjøre med et lavere turtall? Hva mener du med 10s gløding? når jeg trykker på tenninga så starter den på direkten.... (Sorry for banale spørsmål, jeg kanke så mye om motor er ingeniør skjønner du.....) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Lazyjack Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 D2-55 med EVC-panel gløder du slik: Trykk på ON-knappen. Trykk kort på startknappen, du vil da se glødesymbolet i turtellerdisplayet tennes Når dette symbolet slukker, trykk på startknappen som vanlig til motoren starter. Min D2-40 er treg å starte uten gløding ved lave temperaturer. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 På min forrige motor (Yanmar) kunne jeg forvarme en kald motor ved å holde inne Dette har nok ingenting med forvarming å gjøre. Hvis motoren ikke har vært i gang på lang tid, vil smøreoljen i klaringen mellom de bevegelige delene forsvinne. Settes motoren i gang i denne tilstanden, kan den skades. Hvis du skal starte motoren for første gang eller etter at den har vært lagret over lang tid, bør motoren dreies uten tenning slik at smøreoljen fordeles i motoren. Kinn motoren på starteren i 5 sekund et par ganger før du fyrer opp, hvis den har stått lenge. Dette sparer deg for mye unødvendig slitasje. Tåler ikke startmotoren din dette er den moden for skraphaugen anyway. Sitér dette innlegget Link to post
Lijanka Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Hei Runes, Når det gjelder start av Yanmar som har stått en stund, så ble det anbefalt å holde stoppknappen inne. Dette hadde vel ingen ting med forvarming å gjøre, men kun for å få kjørt litt olje gjennom motoren før oppstart. Når motor har stått lenge har all olje rent ned i bunnpanna og motor er derfor "tørr". Red: Mix var før meg (går ikke så hurtig med "let finn og trykk metoden") Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 18.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Der ser du, kan ingenting om motorer ..... ..... men det hadde iallefall en hensikt OK, så måten å starte en kald Volvo D2-55 motor som har stått lenge stille er: 1. dreie svinghjlet rundt noenganger for å få litt olje rundomkring 2. forvarme glødern som beskrevet av Lazyjack Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Lazyjack Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Det er nok en bra fremgangsmåte. EVC vil vel kanskje hindre startforsøk med stoppknappen inntrykket men du kan jo prøve. Alternativt kan du holde inne stopp-mekanismen nede på motoren manuelt mens en hjelper trykker på startknappen oppe. Pass fingrene for bevegelige deler. Forøvrig anbefaler VP at motoren varmkjøres hver 14 dag også når den står i opplag. Tar du ut impelleren vil du kunne kjøre den ganske brukbart varm før det blir for varmt for eksosslangen. Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 18.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Varkjøring hver 14dende dag om vintern...kan tenke meg det ja ......omtrent like aktuelt som å tømme tanken for diesel og rense denne ved hvert opplag. Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
SveinHa Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 ...Og at kaldstart av en vinterkald motor sleit mer på motoren enn en sessong med normal kjøring......Mnjo.. det er vel hevet over enhver tvil at kaldstart ikke er gunstig for motoren men hva gjør du med bilmotoren din hver dag? Den kaldstartes i tildels langt kaldere tilstand hele vinteren uten å havarere... Har nok mer tro på å la motoren stå gjennom vinteren og heller kjøre startmotoren i 10-15 sekund med stoppknappen inne før start de gangene en virkelig har behov for å ha motoren i gang. Jeg mener i alle fall at det må være bedre enn å kaldkjøre i tilsammen mange timer gjennom vinteren bare for å "holde motoren i form". Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
OLESVE Svart 19.November.2008 Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 Jeg regner med at alle D motorene til Volvo har samme kaldstart opplegg. Her er sitat fra instruksjonsboka for D4 motor: "Motoren forvarmes ved at motorstyringsenheten lar motoren gå noen omdreininger på startmotoren før brensle sprutes inn. Jo lavere tempratur jo flere omdreininger. På den måten høys tempraturen i forbrenningsrommet som sikrer pålitelig start og redusert startrøyk. Også tomgangsturtallet styres av motortempraturen og er noe høyere ved kaldstart" Med andre ord foretar elektronikken kaldstart problematikken selv. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 20.November.2008 Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 Jeg regner med at alle D motorene til Volvo har samme kaldstart opplegg. Dette blir villedende, OLESVE. Jeg har forklart kaldstartanordningen for D2 ovenfor og den er basert på gløding via startknappen på EVC-panelet. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 20.November.2008 Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 På min D2-55 fra 2002 er det ikke noe elektronikk i det hele tatt. Her er det en bryter for glødning og en knapp for start. Jeg pleier og gløde ca 10s og deretter starte. Det har nå fungert utmerket under alle temperaturforhold. Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 20.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 Skal teste metoden til Lazyjack i ettermiddag. Skulle gjerne droppet den elekronikken på D2-55, den sorte boksen er byttet 2 ganger allerede og ga oss 3 dager ufrivillig landligge i sommer........ Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Lazyjack Svart 20.November.2008 Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 runes - Vet du noe om elektronikkboksene nå er forbedret eller om de bare deler ut samme type(les: dritten) der de har feilet innenfor garantitiden? Spør fordi jeg har en 2008 D2-40 og lurer på om jeg må forvente at den ryker før eller siden. Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 20.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 Volvo sier at de er forbedret, men jeg byttet til en "forbedret" utgave før vi dro på langtur og det gikk til helv.. alikevel. ...så svaret er vel tja..... Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
runes Svart 20.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 Det som kan være greit å vite er at det ved en "nødsituasjon" er mulig å starte/tjuvkoble motoren ved å omgå denne boksen, men da vil ikke instrumentene virke. Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Seiljåtten Svart 20.November.2008 Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 Større dieselmotorer (skip/offshore) har en startsekvens som først starter en "prelube" oljepumpe, når denne har gitt motoren et oljetrykk på feks. 0,15 bar, gis det start tillatelse for dieselen. Vi snakker da om en elektrisk motor som driver en liten oljepumpe. Båtmotorer som ikke har slikt kan man kinne litt med startmotoren, mens man holder ute stop hendelen. Da sender man litt olje rund i systemet på ubelastet motor, og en motor som har stått lenge får en mykere start. Når det er kaldt ute, og motoren min (D2-55) har stått noen uker, starter jeg den ved å kinne 20-30 sekunder før jeg lar motoren starte. Ser det refereres til at bilmotorer tåler kaldstart gang på gang, men de har en mye jevnere bruk. Dieselbilen min kjøres daglig, og har sånn sett olje på alle smørepunktene sine til enhver tid. Det er derfor ekstra tøft å starte en båtmotor som har stått fra september til mai. Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 20.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2008 ...akkuratt, og dette kan man desverre ikke gjøre med de nye modellene av D2-55, for der har man laget en liten men kritisk sort elektrisk boks som ikke lar seg reparere og som går istykker når man minst venter det/mest frykter det..... Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Lazyjack Svart 22.November.2008 Link til dette innlegget Svart 22.November.2008 Hvordan gikk det med glødingen runes? Ble den lettere å starte? Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 22.November.2008 Link til dette innlegget Svart 22.November.2008 D2-55 med EVC-panel gløder du slik:Trykk på ON-knappen. Trykk kort på startknappen, du vil da se glødesymbolet i turtellerdisplayet tennes Når dette symbolet slukker, trykk på startknappen som vanlig til motoren starter. I manualen for min relativt nye D2-75 står det at man skal trykke inn startknappen og holde den inne til motoren går. Det korte trykket på startknappen for å aktivisere glødingen en stund før start er ikke beskrevet. Men jeg har testet, og det fungerer slik du beskriver, hvis man vil. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 22.November.2008 Link til dette innlegget Svart 22.November.2008 Sikker på at du har lest manualen godt nok? På side 29 i min engelske manual står det under "Starting the engine": "If the preheat button is pressed briefly and not until the engine starts, the preheat process will be running for 20 seconds. The preheat symbol will show on the LCD screen. The preheat process will only run if the engine temperature is less than 50 degrees centigrades" Preheat button er tydeligvis det samme som Start button. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.