Salt Startet 18.November.2008 Del på Facebook Startet 18.November.2008 Skal du på kort eller lang tur med båten; å kunne kommunisere på lengre strekninger uavhengig av mobildekning og uten å belaste maritim VHF er en god mulighet! Du må riktignok ha radioamatørlisens, men det er ingen heksekunst. Lisensen og utstyret kan brukes både ombord og på land; i de fleste land gjelder norsk lisens. Flere radioamatørforeninger (grupper av NRRL) holder kurser på vinteren/våren. Fredrikstadgruppa også. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Allan E Svart 18.November.2008 Del på Facebook Svart 18.November.2008 Jeg tok et kurs og fikk mine papirer, men jeg savner noe mer på å komme igang å bruke denne radion. Har alt utstyret. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 18.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2008 Grenlandsgruppen av NRRL, for eksempel? Og/eller se etter radioamatører som har vært på Atlanterhavsseilaser eller rundt-jorda-turer. Vi har en her i lokalgruppa, det er sikkert noen i Grenland også. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Fjordrafting Svart 18.November.2008 Del på Facebook Svart 18.November.2008 Skal du på kort eller lang tur med båten; å kunne kommunisere på lengre strekninger uavhengig av mobildekning og uten å belaste maritim VHF er en god mulighet!Du må riktignok ha radioamatørlisens, men det er ingen heksekunst. Lisensen og utstyret kan brukes både ombord og på land; i de fleste land gjelder norsk lisens. Flere radioamatørforeninger (grupper av NRRL) holder kurser på vinteren/våren. Fredrikstadgruppa også. tror nok ikke matitim VHf blir overbelastet her i landet, hører jo knapt nok noe som helst i den lenger. Man kan nok fint ta en prat på en ledig arbeidskanal der ja. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
Seiler Svart 18.November.2008 Del på Facebook Svart 18.November.2008 Må man være medlem av NRRL for ta dette kurset? Vet du om det skal være noen kurs i Oslo på våren og hvem kan man kontakte da? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 18.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2008 tror nok ikke matitim VHf blir overbelastet her i landet, hører jo knapt nok noe som helst i den lenger.Man kan nok fint ta en prat på en ledig arbeidskanal der ja. Ja, innen radiorekkevidde for det frekvensområdet, og det betyr omtrent synsvidde pluss litt. Men f eks ikke mellom en uthavn i Bohuslen og Svalbard. Da kan vi utstyre båten med antenne egnet for kortbølge (f eks akterstaget eller en lang pisk), eller henge opp en trådantenne. Må man være medlem av NRRL for ta dette kurset? Nei, ikke i Fredrikstadgruppa. Men kursavgiften omfatter et års medlemskap i Fredrikstadgruppa. Hva andre gjør, vet jeg ikke. Vet du om det skal være noen kurs i Oslo på våren og hvem kan man kontakte da? Skal vi se, skal vi se, på Oslogruppa kan man sikkert lese mere ... jamen ser jeg på den sida at de skal ha kurs fra februar. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
BMP Svart 18.November.2008 Del på Facebook Svart 18.November.2008 Man trenger ikke ta noe kurs for og få radoamatørlisens man trenger bare og avlegge en prøve. Jeg tok prøven for et par år siden tok en liten time og lisensen kom uken etter. Har selv både MF/HF sender og en liten multifrekvens VHF/UHF i båten men det har ikke vært i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 18.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2008 Nei, man trenger ikke ta et kurs. Jeg tok heller ikke noe kurs (og det var i 1979, da pensum var større, og man dessuten måtte kunne sende morse med nøkkel og ta imot morse med øret), man kan sjølsagt lære seg alt sammen fra bok uten støtte i en kursleder og andre kursdeltakere. Men svært mange trenger den støtten et organisert kurs er, for å holde framdriften, og for å kunne spørre - og ikke minst for å komme inn i et miljø der andre også driver med samme aktiviteter og der man kan spørre og dele egne erfaringer, både under kurset og etterpå. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Gunga Din Svart 18.November.2008 Del på Facebook Svart 18.November.2008 Jeg tok et kurs og fikk mine papirer, men jeg savner noe mer på å komme igang å bruke denne radion. Har alt utstyret. vi får snakke til sommaren Allan ..... vi får ha ett par BP-frekvenser........ i somras snakkede jeg med GeirT....han var i Flekkefjord o jeg i Marstrand.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Seiler Svart 18.November.2008 Del på Facebook Svart 18.November.2008 Takk JanT. Da er forespørsel sendt til Oslo gruppa. Sitér dette innlegget Link to post
treklogg Svart 18.November.2008 Del på Facebook Svart 18.November.2008 Amatørradio er ein kjempe flott hobby, med eit flott miljø rundt i landet. Ein kan lesa seg til eksamen på eiga hand, eller ein kan ta kontakt med den lokale gruppa å hive seg på eit kurs i regi av dei. Amatørradio er ein hobby som absolutt kan kombinerast med båtliv, dog kanskje ikkje ideelt om ein suser av garde i 20 knops fart.. Eg kan forøvrig nemna at til "POSEIDON" - LCZV, fekk eg forrige veka utstedt spesielt kallesignal, LA1TUG. 73 de LA6BOA Sitér dette innlegget "Fast window went on reason" Link to post
SamH Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Det finnes et online kursopplegg med oppgaver og mange referanser her: http://radiokurs.kursbase.info NRRL har boka "ABC for radioamatører", men ville ikke kjøpt den engang til, den virker utdatert og gammelmodig på endel områder. Temaheftene er penger ut vinduet. Jeg holder på med online kurset, har du litt teknisk bakgrunn/interesse er dette grei skuring. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Betyr dette at det er slutt på kravet til Morse? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Ja, og det er bare en lisensklasse igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 hva koster dette kurset Sam ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
SamH Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 GRATIS !! :) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 lekkert. jeg gikk/begynnte på kurs i fjord, men alle kursdagene de hadde passet veldigt dårligt med andre ting jeg måtte gjøre, har masse bøker hjemme, så da får jeg begynne på nytt. er også medlem i Rele-ligaen hvis det er det den heter. må ha slikt utstyr i neste båt, klar for langturen, som jo må komme en dag. da blir det Seile på SOL ,og lese i vinter. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Salt Svart 24.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2008 Betyr dette at det er slutt på kravet til Morse? (Og SamH bekreftet dette.) Men det betyr ikke at ingen bruker morse. Flere som har fått lisens uten morseprøve er interessert i å lære seg det. Med morse kan man oppnå bedre leselighet på støyfylte frekvenser, og signalbredden er mindre. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
SamH Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Jeg har skrevet/skriver en liten python ting for å lese NMEA, for derefter poste navdata og tracke meg selv via google map, ala APRS, men med litt fler muligheter, såsom lokal caching hvis ikke connect osv. tanken var og lage til et mail grensesnitt for input og bruke Airmail til oppdateringen :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.