Jump to content

Motor til Bayliner 2858 87 modell.

POL

Recommended Posts

Har nå en BMW 180 hk koplet til et VP 290 DP drev. Fungerer ok, men er nok i minste laget for denne båten.

Ville svært gjerne høre fra eiere av tilsvarende båter hvilken motor dere har, hva slags erfaringer dere har

med disse på godt og vondt ,eller hva slags motor som dere ville anbefale i denne båten. Er fornøyd med en marsjfart på 18-20 knop uten å presse motoren.

Gjerne motor som kan brukes sammen med eksisterende drev uten for mye forandringer, men ingen betingelse.

Håper på mange svar!

mvh

POL

Steeeeeeeeeeeeyyyyyyyyyyyyr!!!!! Hvis du vil ha en maskin du kan stole på dag, natt, morgen, kveld, hele året osv...

Hydrox har i disse tider hentet inn tilbud på 2 stk Steyr 256 levert med bravo1 drev. Han lider av en tre fot syke som skal kureres med 5 fot (kansje 7) og mer enn 40 knop....:wink: Planene er bare i startgropen ennå så jeg sier ikke mer. Men at det blir Steyr er i hvert fall bombesikkert..

Har samme båt og årsmodell. (2850 CB, 1987 mod.) Tror du er inne på noe når du sier at 180 HK er vel lite for denne båten.

I kjeller på min står det en Volvo Penta KAD 44, 260 HK. Med fulle tanker og "ferielastet", toppfart 29-30, marsj 24-25.

Hilsen: Capitan of Canopus

Jeg og mistenker at du må over 250hk for å få glede av denne båten. Du bør iallefall høre med noen med samme båttype og motor du ønsker før du bestiller noe. Man skal holde båten på plan med litt vekt i båten og fortsatt gå økonomisk.

Dessverre lager ikke Steyr større motorer enn 250hk men den er jo endel lettere enn mange da, mulig det holder.

Det er en av flere fordeler med 6 sylindret Steyr, de bygger ikke stort mer enn en V8 i lengden og går rett ned i motorom på de aller fleste US båter.

Du vill finne flere 2858 på finn.no med disse motorene.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Eg monterte Yanmar 315hk med bravo 3x drev , det var ikke noe problem med lengden ,byggde om tanken litt. Fekk fin marsfart på 28-30 knop og topp på litt over 34knop . Veldig økonomisk og god kraft i denne motoren Med full tank (470l)og 6 personer ombord var det ingen problemer med å komme fort opp i plan og fart. Har veldig mange bilder og data av ombyggingen vis du vil se. Båten min var en 88mod 2858 .veit av fleire med mindre motorer (250 hk)som angrer etter å ha vert med på prøvetur med yanmar 315hk

VW marine er et alternativ, lav vekt, meget små byggemål....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Det er en av flere fordeler med 6 sylindret Steyr, de bygger ikke stort mer enn en V8 i lengden og går rett ned i motorom på de aller fleste US båter.

Du vill finne flere 2858 på finn.no med disse motorene.

De fleste 2858 på FINN har Mercruiser 220 diesel nå :eek: synes synd på de som velger en sånn.... jeg kjenner en som gjorde det og den holdt i 10 timer :cryin: umulig å reparere. Velg stor nok motor og kjør økonomisk også med fullastet båt :cool:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Mitt maskinrom måler 104 cm i vieivsenter og jeg har ca 2 cm klaring i forrkant av 256'en min. Det er akkurat nok til å smette av og på reimene, laget en serviceluke i forrkant av maskinen for å komme til å bytte registerreim når det en gang må gjøres. Da må nemlig svingningsdemperen av motoren.

I min 3058 var det ikke plass til sekser i hvert fall. Men V8-erne fra USA er bygget for å settes rett ombord der det før sto V8 bensin. De fleste har nok gjort modifikasjoner på tanken og skottet for å få plass til sekser, og her er vel Steyr den som er greiest å få inn.

Hadde Steyr 256 med bravo II, i en -89 modell 2958. Den båten er en del tyngre en 2858.

Motoren ble akkurat litt for liten.

Satte på flapser på 60cm, og båten plante fra 12,5 knop, da ble det bedre.

Får du 286 med drev, vil nok det bli en kjempemaskin i den båten.

Disse maskinene passer akkurat oppi, og der er fremdeles plass til å drive service på de.

Vil du ha mye bråk og støy, så setter du inn en V8, vil du ha en driftsikker, lett og rolig maskin, så setter du inn Steyr.

Fantastiske maskiner.

Tja.... At det bare er plass til 4`er eller v8`er er vertfall bare tull.

Går en 2858 her med D6-350.

Hei har hørt at bayliner endrer motor rommet etter vilken motor som skal nedi, skal de en v8 big blok motor så er motor rommet noe støre, eg har en 2855 med v 8 Peninsular motor og der er de akkurat nok plass til å bytte reim.

Kjelli: "Vil du ha mye bråk og støy, så setter du inn V8, vil du ha en driftsikker, lett og rolig maskin, så setter du inn Steyr".

Stemmer det da. Hvor er sammenhengen mellom støy, bråk, driftsikker, lett og rolig? Mener du støy = lite driftsikker! Rolig og lett = driftsikker? Skjønte ikke den. :nonod:

Jeg har en "buldrebasse" av en råsterk V8-er på 6,5 liter med et dreiemoment som går utenpå de fleste, og kom ikke å si at denne ikke er driftsikker. Tror du General Motors setter lite driftsikre motorer i sine lastebiler? Eller i Humwee? Bare tull.

Jeg vet at Steyr er gode motorer, men det gjør ikke andre maskiner dårlige. Her er det hver sin smak. Jeg vil ha krefter og fart, du vil ha rolig gange. Så forskjellige er vi mennesker, heldigvis. :cheers: