Jump to content

GPS og navigering


Per Arve

Recommended Posts

Hei :yesnod:.

 

Mulig dere har diskutert dette tidligere :lipssealed. Men kan det tenkes at navigeringen etterhvert blir så nøyaktig at vi går i nesten eksakt samme rute? Når vi er utaskjærs?

 

Blant annet ulykke nr. 2 med Tricolor fikk meg til å lure. Uten at jeg kjenner den egentlige årsaken til at et skip går rett i et vrak.

 

Bruker vi de i kartene ferdig innlagte waypoints uten å være oppmerksomme på at det kan komme en aktenifra eller forfra på nøyaktig samme linje :nonod:?

 

Og går vi rett i lydbøya i usiktbart vær :lol:?

 

Jeg må ihvertfall skjerpe meg......

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at uansett så skal du og er du som båtfører ansvarlig for å holde utkikk uansett. Hva gjør du hvis elektronikken svikter? Jeg kjenner til en som hadde koblet autopilot og GPS. Han holdt ikke utkikk og gikk på grunn ved en større og kjent øy i Oslofjorden. Han prøvde seg med at sakene var feilkoblet fra leverandør og søkte erstatning der, han har aldri fortalt hvor mye han fikk utbetalt. Undres på hvorfor...............................................

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Hei

Tricolor gikk nok i den samme løypa som mange andre..

I den Engelske kanal er det så stor trafikk og begrenset seilingsdyp at det er "kjørebaner" som større fartøyer skal følge for å få et ryddig trafikksystem. Disse er definert utfra hvor du kommer fra og hvor du skal slik at det blir minst mulig vikeplikt og problemer med dybde ol.

 

Regner med at dette er årsaken til at de gikk i nøyaktig samme løypa..

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites


mons: I den Engelske kanal er det så stor trafikk og begrenset seilingsdyp at det er "kjørebaner" som større fartøyer skal følge for å få et ryddig trafikksystem.

 

Ja visst er det kjørebaner. Se på bildet under, spesielt på de røde pilene NNW for Dunkerqe. Det bildet er i målestokk 1:100 000. Tok en titt på samme området i 1:50 000, og da kom alle grunnene og bøyene med også, hvilket kaos.

 

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


Lars H.: mons: I den Engelske kanal er det så stor trafikk og begrenset seilingsdyp at det er "kjørebaner" som større fartøyer skal følge for å få et ryddig trafikksystem.

 

Ja visst er det kjørebaner. Se på bildet under, spesielt på de røde pilene NNW for Dunkerqe. Det bildet er i målestokk 1:100 000. Tok en titt på samme området i 1:50 000, og da kom alle grunnene og bøyene med også, hvilket kaos.

 

Bilde


 

En ting er kartet som er vist tidligere, men merk Trafic Lanes "kjørebaner". Seiler man med frtidsbåt i disse, kan man faktisk bli bøtelagt for det. En annen ting er trafikken og den er meget stor, Oslofjorden blir laaaaangt på landet i sammenligning.

Link to post
Share on other sites

Den andre ulykken med Tricolor skyldes visstnok at vakthavende navigatør sov på vakt :puke:

Hvilket ikke forundrer meg det minste med tanke på arbeidspresset på disse Nordsjø traverene.

En ting jeg hører er at Engelske Kanalen er at den er så vanskelig å navigere på.Det er ikke jeg enig i-Kanalen er ganske enkel å navigere på den.Forutsatt at seilasen er forbredt på en

ordentlig måte og at en `mentalt forbredt`.

Traffikken følger sk. traffic lanes og som navigatør må du hele tiden prøve å se for ditt indre øye hvordan traffikk bildet ser ut om 15 min,20 min,30 min etc etc.Fergene er ikke noe problem,som regel går de faste kurser og etter et par turer "vet" du hva de pleier å gjøre.

Fritidsbåter blir oversett elegant hvis ikke trafikkbildet er svært enkelt og oversiktelig.Fiske-

båter holder du godt øye med.Fergene gir deg en hjelpende hånd hvis du dummer deg ut og

du spør om hjelp for å unngå en nær passering.

Problemet er Junctions,der må du plotte båtene som kommer ut i din separasjons sone veldig

nøye og tenke langsiktig.En svær containerbåt feks som står i peiling en stund er vanligvis ikke

noe problem-han er også oppmerksom og vil antagelig kølle på for å passere en kabel eller to

foran deg eller redusere for å gå bak.Alt avhengig av situvasjonen.

Og føler du at du har problem så er Dover og Ushant VTS der og de er greie gutter og er der for å hjelpe til når det baller seg på og det er fare på ferde eller det kan bli fare på ferde.

 

Største problemet er VHF disiplin og VHF navigatører ala:Vessel on my port side this is vessel

on your starboard side. :yesnod: Dundrende torskeskaller - de skulle ikke vært på noen bro.

Det passer på 87% av annen trafikk.... :yesnod: Og så snakker to sånne torskeskaller sammen

og manøvrer iht avtale og overrasker flere enn en båt med dette.For de to som var så enige om hva de skulle gjøre-det var to stykker milevis ifra hverandre.....

 

Kanalen er ikke så ille men fordrer sterk disiplin og god planlegging og markerte manøvrer

av enhver navigatør.

 

Og ferdes dere i småbåt i områder med sterk trafikk så ikke stol på dere er sett selv om dere tror det.På store skip fester navigatørene på horisonten og i småbåt ligger du ikke i synslinjen

hans,så hold godt klar.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...