TorErik Startet 19.November.2008 Del på Facebook Startet 19.November.2008 Hei Etter en helgs bruk i sommer gikk tresnekka på grunn, det stod heldigvis ikke så dypt så vi fikk pumpet den tom for vann og tatt den på land. Skadene var store og bunnstokken må byttes om båten noen gang skal på vannet igjen. Vi trenger hjelp, noen som har en fremgangsmåte på hvordan vi bytter bunnstokken? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Mener du kjølen? Sitér dette innlegget Link to post
TorErik Svart 19.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2008 Jepps Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Ser for meg at dette ikke er ei sjekte til 10000,- da du vil bytte hele bunnstokken. Ser for meg en voldsom jobb! Bilder? Sitér dette innlegget Link to post
TorErik Svart 19.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2008 De bakerste 2 meterene må iallefall byttes pga råte og skade, noen som vet hvordan dette kan gjøres, vi er praktisk annlagt og får til det meste, men har aldri snekra båt før. Sitér dette innlegget Link to post
TorErik Svart 19.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2008 Ingen som kan hjelpe eller har link til hjemmesider om dette? Har søkt flere dager på nett selv uten hell:-( Sitér dette innlegget Link to post
Suggen (i sundet) Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Tror det er bortimot noe av vanskeligste å bytte på en trebåt.......men går sikkert det også Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Her kan ikke jeg bidra stort, men har du tatt deg en tur på biblioteket og sjekket. De pleier å ha noen bøker om trebåter og trebåtreparasjoner. Kan være du finner noe nyttig der. Noen ganger er bøker bedre enn nettet... Eller du kan sjekke Trebåts-akutten som pleier å kunne svare på det meste Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
M/S Bastard Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Er ganske sikker på at det var en eller annen her som har reparert kjølen, men husker ikke hvem. Søkte litt her på forumet, men var ikke lett og finne igjen Sitér dette innlegget Link to post
rogre Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Gå inn på www.nautiskforlag.no der har dem en bok som heter " Vårda din trâbåt " som tar for seg alt om trebåter. Eget kapitel ang bytte av kjøl/bunnstokk. Har kjøpt boken selv og funnet masse tips der Sitér dette innlegget Link to post
Danemann Svart 19.November.2008 Del på Facebook Svart 19.November.2008 Hei! Ville tatt kontakt med ditt nærmeste Kystlag, http://www.kysten.no/community.asp?uid=328. De kan nok hjelpe deg. Lykke til, gleder oss til bilder!!! Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
TorErik Svart 20.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2008 Skal se litt på den boken som er nevnt, har allerede kjøpt to bøker, men ingen beskriver bytting av kjøl. En annen enklere måte å reparere det hele på er å gjøre hele bunnen om til glassfiber, men da forsvinner selvfølgelig all sjarm. Har søkt på trebåt akuten også uten hell. Det virker kanskje som dette er en jobb for proffer.. Takk for tips:) Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 20.November.2008 Del på Facebook Svart 20.November.2008 Ingen som kan hjelpe eller har link til hjemmesider om dette? Har søkt flere dager på nett selv uten hell:-( Ta ut motor,propell og aksling. Støtte opp aktre del av skroget. Bordet nærmest kjølen på begge sider må fjernes (til sitt skjøtepunkt). Det klarer en ikke uten å ødelegge det, men en bør gjerne prøve å beholde så mye at resten kan brukes som mal for det nye. Løsne kjøl og stilk fra hverandre, ofte flattjern gjennomgående klinket på hver side Skråskjære kjølen i skjøtepunktet (rette vinkler så den nye kan tilpasses enklest mulig). Tilpasse anleggsflatene nøyaktig (ikke noe slinger) og klinke forbindelsen sammen, skjøten kan med fordel forsterkes av et ekstra flattjern på langs. Tilpasse nye kjølbord som oftest må bløtes / steames for ikke å sprekke under påsettingen og tenke ut spennverktøy som holder bordet på plass når en fester det. Lykke til. Erfaring / trenet øyemål gjør absolutt jobben lettere. Tips : Syrefaste skruer i bordet langs kjølen holder bedre enn spiker., bla. ved frost i vått treverk. Enklere, mer brukt: Tilpasse en sko av jern som legges under / rundt / utenpå det skadede området og skrues / boltes / klinkes fast til uskadet treverk. Bruk ikke mer høyverdig metall enn det som finnes under vann fra før. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
TorErik Svart 21.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2008 Tusen takk for svar. Hva slags materiale kan vi bruke som ny kjøl og eventuelt de nedersre bordene hvis vi er nødt til å ødelegge de? Er det grunnet at de nederste bordene er frest inn i kjøl at de må ut? Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Hva slags materiale kan vi bruke som ny kjøl og eventuelt de nedersre bordene hvis vi er nødt til å ødelegge de?Er det grunnet at de nederste bordene er frest inn i kjøl at de må ut? Kjølmateriale er oftest eik, profilen i "snekkestørrelsen" har oftest en " T-form " , hvor kjølbordet er lagt under tverrstreken på T-en og spikret oppunder. Etter at kjølen er tatt ut må ny freses ut i samme form. Disse spikrene må trekkes ut for å løsne det gamle bordet, i tillegg til søm og rø som holder mot bord nr. to. (Klinkbygget). En er oftest glad om en klarer beholde bord nr. 2 i brukbar stand. Det er bla. for å skaffe arbeidsrom at bordene må ut - og ennå kan det ofte bli trangt nok. Å dra ut spikrene uten å skade bordet er utopi, en klarer heller ikke tilpasse / sette inn ny kjøl med bordene på plass ( må i tilfelle pga. T-profilen tre den inn bakfra). Mye svette unngås om en satser på bordbytte med en gang, for ikke å snakke om forbruket av saft og vann. De er oftest av saktevokst furu (tette årringer), velg ut gode bord med mye al. "Godt verktøy er halve jobben, dobbelt verktøy er utført jobb" Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
gon Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Dette gjorde jeg med snekka mi, og det har holdt bra i over 20 år: Først fjernet jeg kneet som fester kjøl til akterstevn og de "flattjerna" som Kaldfisk snakker om. Deretter kappet jeg ut det stykket av underkjølen (altså den delen av kjølen som er synlig under båten) jeg skulle bytte. I denne sammenheng kan det være viktig å ikke ødelegge tappestykket i akterstevnen, hvilket jeg gjorde fordi den var råtten. Deretter brukte jeg et stemjern (et flatt hoggjern) og kløyvde spunninga (den delen av kjølen kjølbordene er spikret fast i). Jeg klarte ikke å få spunninga ut i to deler, men av bitene klarte jeg allikevel å rekonstruere en mal for en ny spunning. Dersom båten er noen år gammel, sitter ikke kjølspikerne lenger spesielt godt. Oftest er de rustet godt, og trevirket er ofte helt ødelagt i spikerfestet. Sitter de godt, presser du kjølbord og spunning fra hverandre med et stemjern, slik at du kommer til med en smal meisel og slår dem av. Du kommer neppe til med et baufilblad. Da alt var ute, saget jeg et stykke inn på "halv ved" ved skjøtepuntet, slik at jeg fikk muligheten til å overlappe. Deretter laget jeg ny spunning og underkjøl i "greenwood" (men det er vanskelig å få tak i, så bruk feit furu, den trekker minst vann) og limte og skrudde delene sammen. Jeg brukte epoxylim og lange syrefaste skruer. Jeg benyttet også syrefaste skruer til å feste kjølbordene igjen. Fordelen med å bruke epoxylim, er at det fyller, og arbeidet må ikke gjøres så pinlig nøyaktig som man måtte ha gjort uten lim. Beregn noen dagers jobb på saken og sørg for tørt virke og god temperatur under limearbeidet. Jeg skal overfor hvem som helst påstå at dette er en svært solid reparasjon. Pass bare på at skjøteflaten til den opprinnelige kjølen blir så lang som mulig (helst 7 ganger så lang som stokken er tykk), men det er ikke noe problem å få til. Hele denne operasjonen er imidlertid unødvendig dersom kjølen bare er knekt på ett sted. Da sager du bare ut et nokså romslig V-stykke av kjølen på bruddstedet og feller inn et nytt med epoxylim og skruer. Lykke til! gon Sitér dette innlegget Link to post
TorErik Svart 23.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2008 Takk igjen. En ting lurer jeg på, for å bytte kjølen på vi vel ta av de tverrgående spantene vil jeg tro, da vil vel holde i båten fjernes? Noen som har erfaringer med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 23.November.2008 Del på Facebook Svart 23.November.2008 En ting lurer jeg på, for å bytte kjølen på vi vel ta av de tverrgående spantene vil jeg tro, da vil vel holde i båten fjernes? Noen som har erfaringer med dette? Korrekt observert - er ikke å anbefale å fjerne bunnstokkene. Det er en annen grunn til at arbeidet bør gjøres fra undersiden - da kan de stå. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.