Jump to content

Coastkey - noen som har erfaringer?


Vierskjær

Recommended Posts

Motorene stoppet, pga feil input signaler. På nyerer elektroniske Diesel motorer + påhengs, kobles denne direkte på ledningsnett (Stopp krets) "I dashbordet", og en motaker ligger der og tar mot signal... Stopp, når en ikke ønsker det, er god nok grunn for meg, og med 100% feil ifølge Lokal marina, var dette dårlig statestikk.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har ingen erfaring med Coastkey, men tenkte å dele mine erfaring med "Autotether". Har hatt denne i 2 uker nå på min 6,5 m RIB og er kjempefornøyd.

Problemet med den tradisjonelle dødmannsknappen/snoren er jo at man står låst til styreposisjon, mens man i realiteten har behov for å kunne bevege seg litt rundt for å løsne akterfeste, hive ut dregg osv. I slike situasjner blir det lett at man kobler seg fra dødmannsknappen og så glemmer du å feste den igjen.

Autotether-senderen er en liten dings som jeg har liggende i lomma. Jeg klarer, akkurat så vidt, å bøye meg over hekken på båten eller gå helt fram i baugen uten at dødmannsknappen utløses. Helt ideell for min bruk. Den er "bare" en dødmannsknap, gjør ikke mye av det andre fancy som Coastkey kan gjøre, men dødmannsknapp-funksjonen gjøres til gjengjeld så bra at jeg trygt kan anbefale den.

Dere kan evt lese mer om den her.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Det har kommet ny modell. Hovedenheten er oppgradert med bla ekstern antenne og det har kommet ny nøkkelenhet. Etter at jeg fikk oppgraderte hovedenheter til begge båtene i vår har jeg ikke hatt en eneste uønsket stopp. Lengste sammenhengende økt jeg har brukt den var 15 timer i forbindelse med ei trollingfiskekonkuranse.

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut. Ny modell bestillt. Får gjøre ett forsøk på montering til uken når båten er på plass. Hvis det er andre som har erfaringer med den nye modellen så. Et bare å hive seg på. Jeg ommer i alle fall til å skrive noen ord om monting og erfaring når den er på plass.

Link to post
Share on other sites

Har nå fått den i hus men ikke båt før i neste uke. Noen tips til montering av kontroll boksen? Den medknappen på som skal kunne brukes av andre til å starte båten hvis fører faller på sjøen. Knappen bør jo være tilgjengelig i ett nødstlfelle men selve boksen har jo ett "design" som egner seg best for skjult montering...

 

Noen som har lure løsninger her som ikke innebærer at paneler må skrus av for tilgang til knappen i ett nødstilfelle?

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
  • 1 år senere...

Hei , jeg har ikke så gode erfaringer med dette produktet. Jeg har montert ganske mange av dem,men noen har opplevd plutselige og "uforklarlige"motorstopp.

Jeg kan også gå ca 50 meter vekk fra båtene før de stopper. (Langt å svømme med klær på)

Ellers kan jeg fortelle om en som datt og slo seg og ble liggende bak i egen båt mens den forsatte i stor fart i bølgene,det gikk bra ,men ville ikke hendt ved bruk av gammeldags snor. Jeg må legge til at jeg ikke har montert noen de siste tre år, så mye kan ha blitt bedre siden det.

Link to post
Share on other sites

Jeg har CoastKey på min 18fot skjærgårdsjeep med 135 Evinrude. Et genialt produkt etter min mening!

Uforklarlige motorstopp har jeg ikke opplevd med denne. Med den gamle snorløsningen derimot har jeg opplevd det flere ganger pga. slappe kontakter ved noen av løsningene.

Nå er det vel sånn at du faktisk skal kunne bevege deg litt bort fra båten uten at den løser ut, men dersom du detter i vannet reagerer den umiddelbart (har testet!).

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Akkurat..

Disse "uforklarlige" stopp er vel ikke alt for ofte går jeg utifra,dessuten er det vel ingen vanlige

folk som står i en 23 foter i mitt tilfelle og vimser rundt i båten når den flyr av gårde i høy hastighet,isåfall er det en dårlig

 

Captain om bord som gir dårlige anvisninger som nesten må til under og før høyhastighetskjøring ....

Link to post
Share on other sites

Hei , jeg har ikke så gode erfaringer med dette produktet. Jeg har montert ganske mange av dem,men noen har opplevd plutselige og "uforklarlige"motorstopp.

Jeg kan også gå ca 50 meter vekk fra båtene før de stopper. (Langt å svømme med klær på)

Ellers kan jeg fortelle om en som datt og slo seg og ble liggende bak i egen båt mens den forsatte i stor fart i bølgene,det gikk bra ,men ville ikke hendt ved bruk av gammeldags snor. Jeg må legge til at jeg ikke har montert noen de siste tre år, så mye kan ha blitt bedre siden det.

 

De første utgavene av Coastkey hadde stabilitetsproblemer. De har forbedret både HW og SW og kjører nå en mye mer robust kommunikasjon. Min påstand er at de som har problemer med en nyere Coastkey har et veldig støyende miljø EMC messig ombord i båten. (langt utenfor det hva en kan forvente at et radiobasert produkt skal kunne håndtere)

 

Du kan være helt trygg på at radiobølger på frekvensen Coastkey bruker ikke går 50m igjennom vann...

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Vekker denne gamle tråden. Nyere erfaringer? Ser man kan styre ankervinsj, baugthruster etc. med den. Er dette en egen relé-boks? Hvor mange ting kan man kontrollere totalt? Kunne tenkt meg å ha inn et par lys i tillegg til thruster og senere vinsj. 
Sleipner-thrustere har et system som forhindrer deg å raskt gå fra babord/styrbord og potensielt brenne elektronikk, vil denne ivareta funksjonen?

 

En egen fjernkontroll for baugthruster er nesten samme pris, så hvis man får keyless go og fjernstyrt thruster + ankervinsj +++ så virker det som en meget bra deal. 

Link to post
Share on other sites

Kan ikke svare på rele/multibruk. Men har en coastkey gen 2 på Whaleren. Det skal først sies at det opprinnelig var en coastkey gen 1 på den, men den druknet i løpet av en dag ute i regnvær. Dette har ikke vært et problem med gen 2, som fungerer helt supert. Veldig morsomt å stå et stykke unna båten, tilte ned motoren og starte den, mens folk kikker med et skrått blikk på båten for å forstå hva som skjer :) 

Rent bortsett fra det morsomme er den super praktisk, du beveger deg fritt rundt i båten/på land og når du går fra båten er den tyverisikre til med kode.

Dersom det viser seg at den også kan styre vinsj/baugpropell så skal det installeres en på Nimbusen også.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Her er det innenbords diesel, så det blir ikke så mye tilting. Men keyless start er interessant, så jeg kanskje kan fjerne nøkkel fra flybridge og starte med fjernkontroll. 
 

Jeg la nå merke til at man må ha en ekstra funksjonsboks for å styre andre ting, og maks to funksjoner. Jeg syns å huske at Gen 1 hadde ankervinsj kontroll innebygget. 
 

«

TILLEGGSFUNKSJONER

Når du har 5-knapps FOB’en er det også mulig å få installert en separat FUNKSJONSBOKS for å ta i bruk fjernstyring av inntil 2 funksjoner som ankervinsj, baug-thruster, trim/tilt eller belysning av/på. Denne funksjonsboksen kobles til det eksisterende utstyrets bryterstyring og tillater dermed at CoastKeys 5-knapps FOB kan styre bryterfunksjonene trådløst. Snakk med din forhandler om hvilke muligheter som finnes for din båt.»
Redigert av nordemoniac (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...