KaRsK Startet 19.November.2008 Del på Facebook Startet 19.November.2008 Hei , må skifte dørken i båten og har sett på platene maritim har . (Teakfiner) har i den anledning ett par spørsmål: 1: Leveres den ubehandlet ? 2: hvis ubehandlet , er da dette en god behandling .. olje først , så epoxy og til slutt lakk ? regner med at det ikke er ønskelig å slipe noe på disse platene når det blir stygt etterhvert. tips tas imot med stor takk.. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 20.November.2008 Del på Facebook Svart 20.November.2008 1: Leveres den ubehandlet ? 2: hvis ubehandlet , er da dette en god behandling .. olje først , så epoxy og til slutt lakk ? 1. Ja, de er ubehandlet 2. Epifanes lakk tynnet med Epifanes tynner, 2 strøk. Så flere strøk med lakk etterhvert. Jeg havnet på 9 strøk. Den sommeren etter mistet jeg en brødkniv med spissen ned, og den gikk ikke igjennom lakken. Epoxybehandle teak har jeg ikke hørt om :-) Bavaira32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Herman Svart 20.November.2008 Del på Facebook Svart 20.November.2008 2: hvis ubehandlet , er da dette en god behandling .. olje først , så epoxy og til slutt lakk ? Hvorfor vil du olje før du påfører epoxy? Vedheften for epoxy vil bare bli dårlig. kan ikke se noen fordeler med dette. Lakk til slutt er greit for å sikre UV-stabilitet. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
KaRsK Svart 20.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2008 trodde jeg måtte olje før jeg la på lakk jeg :) men da blir det altså bare å lakke flere strøk så er det ok ? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 20.November.2008 Del på Facebook Svart 20.November.2008 jepp. Husk å bruke en god lakk f.eks Epifanes. ha det godt og varmt for bra sig. Tynn ut lakken første strøk slik at den trekker litt ned i treverket. Puss over med vannslipepapir mellom strøkene. Både jeg og EOS her på forumet har gjort det... griselekkert!! se her fra båten til EOS og dette og dette som er fra min båt nummer 2, en Skarpnes9100 bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
KaRsK Svart 20.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2008 ser skikkelig flott ut :) hvordan gjør dere med festing av platene ? skruer ? eventuelt hvordan få det til å se fint ut .. siden jeg må ha ihvertfall 8 -10 synlige skruer på mitt gulv Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 20.November.2008 Del på Facebook Svart 20.November.2008 Jeg har en dørk bestående av trelemmer (finér?) som begynner å bli litt slitte. Har hatt teppe over i mange år, men begynner å bli litt lei det. Dørken er delt opp i flere løse luker/lemmer som må kunne fjernes for å komme til under. Har noen erfaring med å lime, eller på anen måte feste, slik teakfinér til slik gammel dørk? Jeg vil nok da måtte velge de tynneste (5,5 mm), slkik at det bygger minst mulig i høyden. Noen som har erfaring? Hvilket festemiddel bør brukes? Holder det seg bra fast over tid? Og er en 5,5 mm like bra som de tykkere, siden dørkens styrke er ivaretatt gjennom det jeg limer platene på? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 20.November.2008 Del på Facebook Svart 20.November.2008 ser skikkelig flott ut :) Takker :-) hvordan gjør dere med festing av platene ? skruer ? Jeg forborret og skrudde ned. Jeg ville ha mulighet for å fjerne platene, og trengte derfor tilgang til skruene. En mulighet er jo å plugge hullene og et siste strøk med lakk. det kan sikert EOS en del om, tror har har gjort det... Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
KaRsK Svart 21.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2008 kom på en ting til :) hvis man legger 2 stk plater ved siden av hverandre vil da natene passe ? at jeg ikke treenger å sage for å få jevn avstand.. mvh KaRsK Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Husker ikke. Hvis du ser på det øverste bildet fra EOS, så er det skjøtet der. ca midt på. Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.