Jump to content

teak finer fra maritim .. hvordan behandle

KaRsK

Recommended Posts

Hei , må skifte dørken i båten og har sett på platene maritim har . (Teakfiner)

har i den anledning ett par spørsmål:

1: Leveres den ubehandlet ?

2: hvis ubehandlet , er da dette en god behandling .. olje først , så epoxy og til slutt lakk ?

regner med at det ikke er ønskelig å slipe noe på disse platene når det blir stygt etterhvert.

tips tas imot med stor takk..

1: Leveres den ubehandlet ?

2: hvis ubehandlet , er da dette en god behandling .. olje først , så epoxy og til slutt lakk ?

1. Ja, de er ubehandlet

2. Epifanes lakk tynnet med Epifanes tynner, 2 strøk. Så flere strøk med lakk etterhvert. Jeg havnet på 9 strøk. Den sommeren etter mistet jeg en brødkniv med spissen ned, og den gikk ikke igjennom lakken.

Epoxybehandle teak har jeg ikke hørt om :-)

Bavaira32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

jepp.

Husk å bruke en god lakk f.eks Epifanes. ha det godt og varmt for bra sig. Tynn ut lakken første strøk slik at den trekker litt ned i treverket. Puss over med vannslipepapir mellom strøkene. Både jeg og EOS her på forumet har gjort det... griselekkert!!

se her fra båten til EOS

img_2445.jpg

og dette

img_2449.jpg

og dette som er fra min båt nummer 2, en Skarpnes9100

dorken1.jpg

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Jeg har en dørk bestående av trelemmer (finér?) som begynner å bli litt slitte. Har hatt teppe over i mange år, men begynner å bli litt lei det. Dørken er delt opp i flere løse luker/lemmer som må kunne fjernes for å komme til under.

Har noen erfaring med å lime, eller på anen måte feste, slik teakfinér til slik gammel dørk? Jeg vil nok da måtte velge de tynneste (5,5 mm), slkik at det bygger minst mulig i høyden.

Noen som har erfaring? Hvilket festemiddel bør brukes? Holder det seg bra fast over tid? Og er en 5,5 mm like bra som de tykkere, siden dørkens styrke er ivaretatt gjennom det jeg limer platene på?

ser skikkelig flott ut :)

Takker :-)

hvordan gjør dere med festing av platene ? skruer ?

Jeg forborret og skrudde ned. Jeg ville ha mulighet for å fjerne platene, og trengte derfor tilgang til skruene.

En mulighet er jo å plugge hullene og et siste strøk med lakk. det kan sikert EOS en del om, tror har har gjort det...

Bavaria32sport

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...