Jump to content

Motoren forsvant i dypet


TMe

Recommended Posts

Hvordan har de klart dette her da? :lol: Hekken var jo like hel, så det må jo være boltene som har løsnet?  :cheers:

 

Det er jo helt opplagt at boltene har løsnet, men hvorfor?

 

- Ikke brukt låsemutter/doble muttere

- Ikke brukt skiver (boltene har "revet" seg gjennom hekken)

Link to post
Share on other sites

Uansett hvordan det har skjedd, så er hendelsen en alvorlig påminnelse om de svære kreftene som er inne i bildet når slike motorer kjøres hardt!

 

Det skal ikke store svingen til før motoren "vrenges" sidevis  -  og altså river seg løs.

 

Jeg kjenner Sander Ødelien som en fornuftig mann, og jeg regner med at han hadde gjort det som var rimelig for å sikre motoren, men det var tydeligvis ikke nok.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg har faktisk opplevd noe av det samme, men riktignok bare med en 6HK.

Drev å lekte og tok litt for krappe svinger med en Pioner 12-foter. Ikke noen racerbåt akkurat, men artig nok når man er ung og ikke har noe annet.

 

Plutselig etter en krapp sving løsnet motoren fra hekken. Heldigvis holdt jeg den veldig godt, og klarte faktisk og stoppe den mens den lå på siden og spant.

Motoren var periodevis helt under vann, men startet igjen rett etterpå og fungerte i årevis etterpå til den ble solgt.  

 

Heldigvis var dette en Evinrude, som stoppes ved å vri gass-handtaket helt av. Ellers vet jeg ikke hvordan det hadde gått.

 

Konklusjon: Vær nøye med å etterdra motorbolter/ fester. Kanskje særlig på slike småbåter der motoren monteres av og på hver dag.

 

Anabelle - nå med innenbords :smiley:

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd det samme på en Steady 260 med 9,9 hk Tohatsu. Motoren ble skjev etter svinging også gikk båten rundt og motoren forsvant i dypet. Den var bare 2 uker gammel!  :smiley:

Årsaken var at motoren var for dårlig festet, og at hekken på Steadyen var av finerplate som bare ble mer og mer flatklemt jo mer du strammet motoren. Etter den ulykken har Steadyene vært levert med stålplate i hekken.

 

Men i og med at en 200 hk er festet med 4 stk 12mm bolter så blir det litt feil og sammenligne dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...