Staircase Startet 20.November.2008 Del på Facebook Startet 20.November.2008 Hei. Under opptaging av båten.(nedrigging av masten) kom det en rift på tvers av det ene salingshornet helt inne ved masten. Riften går ikke utover, kun på tvers. Jeg må kappe av ca 2 cm for å få vekk området med riften. Båten er en Maxi 77. Denne er jo noe underrigget. Men spørsmålet er: Kan jeg gjøre dette uten at det påvirker stbiliteteten, eller at går utover sikkerheten osv. Eller må jeg kjøpe nytt. Jeg skal gjøre noen utbedringer iløpet av vinteren og våren. Nytt Salingshorn koster ca 2000.- og 2000 her og 3000 her blir det penger av etterhvert. Hva sier ekspertene, hvis dere mener at det går utover sikkerheten, så kjøper jeg selvfølgelig nytt, men om det kun er kosmetisk, at det ikke påvirker sikkerheten, så kapper jeg det. Mvh. Staircase Sitér dette innlegget Link to post
Union Svart 20.November.2008 Del på Facebook Svart 20.November.2008 Dette skal du bytte. Jeg hadde sammetilfelle på min båt for 5 år siden, men oppdaget det ikke før masten kom ned under seiling. Rett og slett et masthavari på grunn av en tilsvarende sprekk. I tilegg bør du gå meget nøye over resten av riggen. Er det orginalrigg så er det kanskje flere feil. Se over all stående rigg, terminaler, innfestninger av wire til strekkfisker o.s.v Dette er faktisk en alvorlig feil og du må regne med at riggen din nå er blitt utsatt for store påkjenninger i mange år slik at matrialtrøtthet er noe du må kalkulere inn. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 20.November.2008 Del på Facebook Svart 20.November.2008 Jeg er ikke noen ekspert på dette, men jeg er skeptisk til å kutte salingshornet. Salingshornene er ikke kosmetiske, de er en meget viktig komponent i mastens oppbygging, og lengden er nok nøye beregnet i forhold til de kreftene som virker på masten. En seilmaker kan sikkert gi deg et bedre svar. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Servicemannen Svart 20.November.2008 Del på Facebook Svart 20.November.2008 Fleste skader på salinger gjøres når båten kjører opp i bølgene. Pålag på salinger/innfester blir enormt på grunn av vekten på vantene. Faktisk kan motorkjøring slite riggen mer en seiling. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Gunga Din Svart 20.November.2008 Del på Facebook Svart 20.November.2008 staircase vilken rigg har du ....den svarte masten eller Seldenriggen? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Staircase Svart 20.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2008 Hei. Jeg har Selden mast. Båten og masten er en 1981 mod. Mvh. Staircase Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.November.2008 Del på Facebook Svart 20.November.2008 Her får du allt av deler til Selden riggen din. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.November.2008 Del på Facebook Svart 20.November.2008 Jepp ring Viking.....har svårt o tenke meg att ett salingshorn kan koste 2000 NOK...... hade du haft den svarte masten Briand....så hade det vart värre...då skulle jeg prövt o sveise...går ju iof med Selden oxo Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Staircase Svart 20.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2008 Hei. Takker for gode råd og tips, samt rask hjelp. Jeg hadde kun ringt Selden, og de skulle ha 1300.- kr + mva + frakt osv totalt blir dette ca 2000.- Ringer Viking og spør de. Mvh. Staircase Sitér dette innlegget Link to post
Staircase Svart 20.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2008 Hei. Finner ikke salingshorn i katalogen til Viking. Har prøvd å lete under Salingshorn, Spridare osv, men finner det ikke i katalogen. Hva kan det stå under, event hva heter det på Svensk? Mvh. Staircase Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.November.2008 Del på Facebook Svart 20.November.2008 Salingshorn = Vantspridare Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
runes Svart 20.November.2008 Del på Facebook Svart 20.November.2008 Nå har jeg ikke sett skaden, men: Enig , det lite som er viktigere enn å ha stående rigg i orden. Om det er penga det står på så ville jeg heller droppet å bunstoffe båten enn å seile med et sketchy salingshorn. Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Seiljåtten Svart 20.November.2008 Del på Facebook Svart 20.November.2008 Aluminium blir sprøtt med årene. Sjekk hele riggen for sprekker. Ser resten bra ut anbefaler jed deg å finne en sveiser som kan sveise i aluminium. Det bør ikke koste allverdens. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.