Jump to content

Sprekk/rift i Salingshorn inne ved mast.

Staircase

Recommended Posts

Hei. Under opptaging av båten.(nedrigging av masten) kom det en rift på tvers av det ene salingshornet helt inne ved masten.

Riften går ikke utover, kun på tvers. Jeg må kappe av ca 2 cm for å få vekk området med riften. Båten er en Maxi 77. Denne er jo noe underrigget. Men spørsmålet er: Kan jeg gjøre dette uten at det påvirker stbiliteteten, eller at går utover sikkerheten osv. Eller må jeg kjøpe nytt. Jeg skal gjøre noen utbedringer iløpet av vinteren og våren. Nytt Salingshorn koster ca 2000.- og 2000 her og 3000 her blir det penger av etterhvert. Hva sier ekspertene, hvis dere mener at det går utover sikkerheten, så kjøper jeg selvfølgelig nytt, men om det kun er kosmetisk, at det ikke påvirker sikkerheten, så kapper jeg det.

Mvh.

Staircase

:nonod: Dette skal du bytte. Jeg hadde sammetilfelle på min båt for 5 år siden, men oppdaget det ikke før masten kom ned under seiling. Rett og slett et masthavari på grunn av en tilsvarende sprekk. I tilegg bør du gå meget nøye over resten av riggen. Er det orginalrigg så er det kanskje flere feil. Se over all stående rigg, terminaler, innfestninger av wire til strekkfisker o.s.v Dette er faktisk en alvorlig feil og du må regne med at riggen din nå er blitt utsatt for store påkjenninger i mange år slik at matrialtrøtthet er noe du må kalkulere inn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...