Jump to content

De j..... måkene

Bitteliten

Recommended Posts

Her kommer et skikkelig harry triks!!

Fikk rådet om å henge opp en revehale i masta og måkene skulle holde seg vekk.

Det virket i hvertfall i begynnelsen.

Mot slutten av sesongen skønte de at halen var "fake" og ignorerte mitt skremsel. De skeit på kalesjetaket og nappet av biter på halen. :nonod:

Men de 2 første månedene så det ut til å virke. :smiley:

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

men er det så mange som vasker hver dag da :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er nedom båten stort sett alle dager jeg er på vei hjem. Og er det møkk på båten da tar jeg slangen og spyler av.

Jeg definerer også båten min som bruksbåt. Men ettersom måkeskiten har en tendens til å etse flekker har jeg litt noia for å få bort den

Med så mange lure løsninger som tilsynelatende virker en periode intill de "lure måkene skjønner`n", kan en jo kanskje variere med de ulike "kjerringtipsene"

Selv tror jeg at jeg vil begynne sesongen med-------------- lekeslangene

for deretter å fortsette med------------revehalen

etc.etc

"den som ler sist....."

:lol:

Mvh

Her er en lite vakker metode som jeg aldri har prøvd på måker, men på innpåslitne skjærer som vekker irsksetteren kl 04 hver morgen er den meget effektiv: Jeg skjøt en av fredsforstyrrerne og hengte den godt synlig på gårdsplassen. Da skjønte de at jeg mente alvor! :cryin: og forsvant i lang tid....

Men i en ellers vakker og velstelt marina passer det vel dårlig med måkelik i hver en mast :rolleyes:

Her er en lite vakker metode som jeg aldri har prøvd på måker, men på innpåslitne skjærer som vekker irsksetteren kl 04 hver morgen er den meget effektiv: Jeg skjøt en av fredsforstyrrerne og hengte den godt synlig på gårdsplassen. Da skjønte de at jeg mente alvor!  :cryin: og forsvant i lang tid....

Men i en ellers vakker og velstelt marina passer det vel dårlig med måkelik i hver en mast  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Vi gjorde dette en gang da jeg var i KVNord. Etter at måkene hadde skiti ned hele båten da vi lå ved den norske loddeflåten fikk båtsmannen tak i en av måkene og "vrei hue av den". Den ble hengt opp i krana ombord. Måkene var vekk noen dager. Problemet oppstod da vi ankom basen på Sortland. Da vi la til kai var hele Forsvarskomiteen fra Stortinget på kaia - og de lurte en "smule" på hva vi hadde gjort. Skipssjefen ble litt :blush: og så :cryin: og etterpå ble det litt :discuss: på noen av oss. :smiley: Redigert av Bitteliten (see edit history)
  • 2 uker senere...

Syns at måkedritt-problemet har vært større i år en tidligere år (mulig det skyldes få båter ute og at jeg får besøk av alle måkene på min båt :lol: ).

Har tidligere år og i år prøvd følgende:

- Flaggerende hvit plastpose (hjalp litt, men ikke godt nok)

- Fiskesen over kalesjen (virker, men litt styr å få på plass etter hver tur)

- Tophat fra bilen (selvsagt det beste, men den blåser jo vegg i mellom!)

- Måkejager (virker bra, men ikke når det er stille)

Kjøpte i dag noen blanke "strips" hos gartneren som er til å skremme fugler fra åkeren!! De skal være effektive siden de både beveger seg, blinker og lager litt lyd. Så får vi se om dette kan virke, for nå er jeg bokstavligtalt drittlei av å vaske måkedritt! :wink:

Jeg fikk et tips her om dagen av en "nabo i havna" som sa at måkene tar skjellene som gror på uteliggerne og kjettingene i havna, flyr opp på toppen av båten og spiser de der. Så skiter de---. Han renset uteliggerne rundt båten - og var kvitt måkeproblemet.

Nettet jeg har på kallesjen fungerer bra så langt

Kommer her med en sluttrapport om måkenett

Bilde

Så langt har dette nettet fungert meget bra. Har ikke hatt noen tegn til at måker har sittet på kalesjen og spist og dr... Det tar et par minutter å ta nettet av og på - men det er verdt "anstrengelsen". Nettet festes enkelt i knapper og beslag på båten. Nettet kostet et par hundre kroner tilsendt. (Jeg har valgt å ha stort bilde her slik at nettet skal synes på bildet.)

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Syns at måkedritt-problemet har vært større i år en tidligere år (mulig det skyldes få båter ute og at jeg får besøk av alle måkene på min båt  :lol: ).

Dette tror jeg er riktig. Vi er alltid tidlig ute på brygga vår, og har massevis av dritt på båten de første ukene. Det kan nesten se ut som om de foretrekker å gjøre fra seg på rene hvite flater enn rett i sjøen. Det pleier å dempe seg noe etterhvert som vi får selskap av flere båter.

Men det kan jo også hende at måkene av en eller annen grunn har "sesong" for denslags i april....?! :rolleyes:

Men det kan jo også hende at måkene av en eller annen grunn har "sesong" for denslags i april....?! :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Dette må være lokale fenomener. Jeg er foreløpig ikke noe særlig plaget av måkene. De kommer gjerne senere på sesongen. Men tærna har okkupert ytre hjørne av brygga. Den skriker og bærer seg hver gang jeg passerer, og flyr i lav høyde over hodet mitt.

I tillegg til det, er kråkene ganske aktive på brygga. Har observert at det kan sitte en kråke på bortimot hver eneste båt ved den ytterste brygga om kvelden. Ser nesten ut som de har kveldsmøte. Og de er faktisk verre enn måkene. Tror det var den som hakket hull i kalesjen min for to år siden. De hakker på mye annet rart også. Har hørt det smeller i pulpiten noen ganger når jeg er ombord, og når jeg titter opp da, så sitter det gjerne ei kråke der og later som ingenting. Men det er kanskje noe en må finne seg i, siden kråka er en del av byen Moss. :headbang::crazy: Den er jo avbildet i byvåpenet..... :rolleyes:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...