Jump to content

De j..... måkene


Bitteliten

Recommended Posts

Har selv god erfaring med den roterende måkeskremmeren. Der er sjelden noe vind å snakke om der båten ligger. Dermed står den i ro i lange perioder, men måkene holder seg unna likevel. :cheers:

Hadde først et opplegg med nylontråder og plastremser. Det fungerte også helt fint, men det ble for mye styr med opp og ned -rigging. :flag:

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Hva med en rovfuglprofil skåret ut av f.eks ei treplate?

Det funker kjempebra mot fugl i jordbærlandet :lol:

 

Hang i tillegg på noen cm brede svarte plastremser på vingene, så det ble litt bevegelse.

 

Ellers ser jeg flere hos oss har både måkejager og gummislanger.

Personlig har jeg en teori om at det er de fargede kalesjene som er flittigst besøkt. Har selv sandfarget, og det kan gå lenge mellom hver måkebærsj.

Nabobåtene derimot, med grønne, blå og burgunder tak, er ganske godt neddr...!

Link to post
Share on other sites

Det står i siste Båtmagasinet om et "måkenett". Dette er en form for nett/garn som kan tas på utsiden av kalesjen. Ideen kommer fra fiskere som la merke til at måkene ikke setter seg på garma (mulig de er rette for å sette seg fast). Koster 149 kroner. Jeg husker ikke i farten hvor det leveres fra - men jeg har nå bestilt et slik nett for et par uker siden. Det kostet 149 kroner+porto.

Link to post
Share on other sites

Måkejager er jo bra så lenge den går rundt. Gjør den ikke det så ikke bli overrasket om det en dag sitter en måke der og da mener jeg på selve "jagern" Ok, har bare sett det en gang, men jeg har sett det. Bil "kalesje" sammen med måkejager må jo være en sikker vinner. Nb: død fugel funker også om du vil ha frukt trær ol for deg selv.

Redigert av dux (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Måkejager er jo bra så lenge den går rundt. Gjør den ikke det så ikke bli overasket om det en dag sitter en måke der og da mener jeg på selve "jagern"

<{POST_SNAPBACK}>

Så en gang en måke som satt på måkejageren og kjørte karusell... Så ut som den storkoste seg! :lol::lol::lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Måkejageren må elektrifiseres. Ta en måkejager, monter på en liten Dc motor med ei lita drivreim. Koble til en IR sensor ,litt 12 volt og vips måkene har ingen kalesje å sette seg på. Du kan risikere at du finner enkelte måker på dørken som har fått "jager`n" i knotten.

 

Kanskje lage en liten elektronisk sak med en sensor som er tilkoblet en eller annen form for lydgiver. Kan kanskje være høyfrekvent lyd som ikke vi plages av??? Kun tanker, men .........

 

Sven A

Link to post
Share on other sites

kapp opp en gammel hageslange og legg på kalersjen, så blir de borte garantert eller skaff deg en svane? Sliter med dette møkkprob. på seilforeningen og da la vi hageslange biter utover et år og det kom ikke no bærsj da nei, og i fjor kom det svaner som jaget bort alle fulene, ganske sjekt?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...