Jump to content

De j..... måkene

Bitteliten

Recommended Posts

I går var jeg nede og sjekket båten. Pleier å ta en tur nedom på vei hjem fra jobben. I går fant jeg:

en halv sandkrabbe

en kvart sild

2 blåskjell

samt masse måkemøkk på kalesjen min.  :cheers:

en tanke jeg har hatt en stund er å kjøpe en havnepressening til båten. Nidelv skal ha 7660 kroner for denne  :lol:. selv om den er lagd av HH synes jeg det var dyrt,

Ettersom jeg bor ikke så langt fra HH ringte jeg dem - men der var de ikke spesielt interessert i å selge noe direkte til meg nei. Jeg har derfor sjekket litt rundt - men er usikker på hvem som er bra på å lage en slik for meg.

Manskow i Moss kan gjøre det for ca. 3000 kroner - men de hadde ikke noen maler på dette, så da er jeg litt usikker på om det blir bra. Er det noen som vet om noen som har lagd "uorginal" havnepressening til en Nidelv 690 - eller andre som har tips om hvor jeg kan henvende meg?

Jeg har hatt god erfaring med et par gummi lekeslanger liggende på kalesjen.  Da holder måkene seg vekk.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Har du mulighet for å sette opp en "MÅKEJAGER"? Jeg har iallefall god erfaring med den. En slik "vimpel" (noe med bedre forklaring) som går rundt når det er litt vind... Den er vel ca 100 cm bred og koster ca 590 med feste.

Skal selv anskaffe en måkejager, og hver arm er 90cm, slik at de dekker et område på ca. 180 cm.  Det er kun de freidigste måkene som tør å sitte på kalesjen når det er vindstille.

Ellers når det gjelder kalesje, kan jeg anbefale Jens Sagen A/S i Kristiansand. Jeg endte opp med disse etter noen skuffende samtaler med HH hvor arogansefaktoren eller uvitenheten var litt større enn jeg synes jeg kunne forvente. Jens Sagen har laget til Nidelv siden starten og var veldig imøtekomne selv i en travel tid som nå.

:smiley:

Hei,

Har også hatt store problemer med måkebæsj siden jeg la ut 2 april. Det er nok litt stille i havna ennå.

Jeg tok litt hyssing og bandt fra topplanternen og ned i noen hemper på kalesjen. En dramatisk effekt. Ikke en måkebæsj etter det. Måkene tør ikke sette seg der lenger og velger heller båten til naboen  :lol:.

Lykke til!

Hilsen Harald L.

Trude III

Er det noen som har prøvd å legge leke slanger (fra leketøysbutikk) med store øyne på dekk og kalesje?

Fugler er jo generellt redde for slanger.

Om du leser hele tråden får du svar min venn..............

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

en tanke jeg har hatt en stund er å kjøpe en havnepressening til båten. Nidelv skal ha 7660 kroner for denne  :smiley:. selv om den er lagd av HH synes jeg det var dyrt,

Ettersom jeg bor ikke så langt fra HH ringte jeg dem - men der var de ikke spesielt interessert i å selge noe direkte til meg nei. Jeg har derfor sjekket litt rundt - men er usikker på hvem som er bra på å lage en slik for meg.

Manskow i Moss kan gjøre det for ca. 3000 kroner - men de hadde ikke noen maler på dette, så da er jeg litt usikker på om det blir bra. Er det noen som vet om noen som har lagd "uorginal" havnepressening til en Nidelv 690 - eller andre som har tips om hvor jeg kan henvende meg?  [/color]

Hadde også prøvd Jens Sagen A/S, de har maler til mange båter, og har holdt på en stund. Jeg har Havnepressening fra HH, men den fulgte med båten. Det er en stor fordel at den er mye lettere å sette på, og ta av. Ingen stenger på min 610, og den tar liten plass sammenbrettet. Den har blå overflate i et slags regnstoff som er glatt, det gjør at man kan riste av mye av måkemøkka. Deretter tørke med en fuktig klut. Eller spyle med vann, lett å ta med hvis man ikke har vann der man har båten.

Jeg har hatt god erfaring med et par gummi lekeslanger liggende på kalesjen.  Da holder måkene seg vekk.

Kjøpte et par ormer i merkelig valør i lekebutikken. Omtrent på størrelse med en vanlig hoggorm. Kostet 20 kr stk. Var veldig skeptisk, men tenkte at ingen ting skal være uprøvd. Hadde de liggende på dekk og kalesje i hele fjor. Ser ut til at de gjør jobben sin faktisk. Det har ikke vært mye dritt etter fuglene på båten siden, men litegrann har det vært. Virker som måker og kråker er litt usikre og forsiktige med å nærme seg for mye.

Da jeg kjøpte båten så kjøpte jeg en havnepresening i tillegg til vanlig kalesje. Dvs at jeg kommer til å legge ned kalesjen når den ligger i havn og bruker kun havnepreseningen.

Trur dette vil fungere (håper i det).

Men en "måkejager" trur jeg vil fungere, spesielt til oss som det er så mye vind. Den er jo som en propeller.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Har prøvd det meste. Lekeormer, ugler og slikt virket ikke i det hele tatt, en gang så jeg en måse som nappet og herjet med lekeslangen. Måkejageren er grei så lenge den går rundt. Men når det er vindstille, f.eks. om natta og tidlig om morgenen, så sitter måkene på jageren, da er den en ypperlig "vagl" (eller latrine ...) :lol:.

Dessuten hjelper verken måkejager, ugler eller lekeormer mot stupbæsjing fra stor høyde.

Nå blir det kjøpt presenning.  :smiley:

Jeg har hørt at hvis du henger flere cd plater på en snor over kalesjen din så tørr ikke måkene nærme seg og da blir du kanskje kvitt problemet med måkadritt. Men har kun hørt dette og ikke prøvd det.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Jeg har hørt at hvis du henger flere cd plater på en snor over kalesjen din så tørr ikke måkene nærme seg og da blir du kanskje kvitt problemet med måkadritt. Men har kun hørt dette og ikke prøvd det.

Off topic (OT)

Hvilken musikk type bør det være på platene.  :smiley:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Har også gode erfaringer med lekesslanger. Sprer en 4-5 stykker rundt på kalesjen. Slangene er av forskjellig størrelse og av "arter" som neppe finnes i norsk fauna, men det virker som måkene har respekt likevel :lol:. En og annen "flekk" blir det likevel, men det kan ikke sammenlignes med hvordan det så ut før jeg begynte med slangene.

syvers  :smiley:

Jeg tok litt hyssing og bandt fra topplanternen og ned i noen hemper på kalesjen. En dramatisk effekt. Ikke en måkebæsj etter det. Måkene tør ikke sette seg der lenger og velger heller båten til naboen  :lol:.

Hilsen Harald L.

Jeg tror dette kan være en god løsning. Har også hørt at dette skal virke. Man kan faktisk bruke et gøtt også. Tror det er noe med at måkene blir skeptisk og at de kan sette seg fast i gøttet / hyssingen. Da velger de en annen båt.

Har bare hatt en besj til nå. Sikkert for at det er så mange fine seilbåter med gode sitteplasser  :lol:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Hei jeg har også det samme problemet .

Dett er nå løst på en enkel måte

Måkene skiter ned kalesjen og tar med seg sjøstjerner og skjell opp på kalesjen . fikk den vasket og renset hos Rønsdal i Asker ble som ny .

Dette ville vi ikke ha noe av i år.

fikk et godt råd hos vedkommende på systua hos rønsdal om og kjøpe en gummilignende duk for å legge oppå kalesjen.

Var kansje litt dyrt men denne er det bare og spyle av måkeskiten og rulle den sammen.

Du kan få  den så lang du vil bredden er på 2,15m pris kr380.- pr m . er og få i de fleste farger .

Rederinnen sydde 4m av denne på en time og satte på maljer som er å få kjøpt på samme sted med egen malje kile inkl. kun kr 95.-

Det fine med denne duken er at den er meget tynn og robust tar liten plass i sammenbrettet tilstand. :flag::lol:

En ting som garantert virker, men er litt drøy da......

Plaff ned en måke og heng den opp med båten din. Garantert ingen måker som sitter seg der!  :lol:

Dette var det en som gjorde når vi var med smutthullet. Masse måker som koser seg og driter på bauen. Det ble hengt opp en måke ganske godt skjult i bauen og ikke en måke å se. Ikke vet jeg hvorfor det er slik, men det virker iverfall  :flag:

Noen som har en god teori? De ser en død og vil ikke dø selv??

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Plaff ned en måke og heng den opp med båten din. Garantert ingen måker som sitter seg der!

Kan bekrefte at dette virker 100%. Foreldrene mine var en gang veldig plaget av en måkekoloni som holdt til i nærheten av dem. Fikk tips om å gi et par av dem litt blytilskudd og henge dem opp. Som sagt, så gjort. I løpet av under ei uke, var hele kolonien forsvunnet. Det var ikke spor av ei eneste måke flere kilometer unna. Om metoden egner seg ifbm ei båthavn, er en annen sak :flag:.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...