Jump to content

Forskjellige problemer med Lamberseter ankervinsj (tau kiler seg)

løvinnen

Recommended Posts

Av og til vil ikke dreggen gå ut p.g.a att tauet lager en løkke som hindrer det i å gå ut. et annet problem som noen ganger oppstår er at den slurer, vil ikke gå opp. Jeg har skiftet nødvendige deler men det skjer allikevel. Det ser ut som om at når hauen av tau blir nær toppen, hullet opp til vinsjen, da blir det ikke nok drag nedover.

Er det noen andre som har hatt problemer med det og i så fall hva har dere gjort med det. Kan det eventuelt nytte å bruke et tynnere tau? Har tatt det opp med Ilas uten å få noe godt svar på hav som løser problet. Båten er en Skilsø 33 Sport.

Hei og velkommen til forumet!

Det at tauet danner løkke, kan komme av at tauet tvinner seg når du slipper ankeret ut/ tar det opp

og det blir liggende i "spenn" i tauboksen. Tauet vil da "vri seg".

Dette motvirker du ved å sette på en "svivel" mellom anker og tau.

Hvis tauet slurer i kabularet, kan du forsøke å stramme inn dette, men det har du sikkert forsøkt siden du har byttet deler.

Kan det være at tauet er slitt? Tauet strekker seg etter noen års bruk og dette går ut over diameteren.

Tau til vinsj er derfor (for meg) vært forbruksvare som er skiftet etter ca. 5-6 år.

Du kan jo prøve å kjøre ut alt tauet og endesnu tauet. For som regel så er jo de innerste 20-30 meteren ikke brukt ( hvis du da har en 50 meters lengde ). Første du har alt tauet ute så kan du jo passe på å legge det i vann i badekaret slik at du får skylt av alt saltet som sikkert er i tauet. Skyll godt og ha også i litt tøymykner, da blir tauet som nytt igjen.

Har god erfaring med det både på fall og skjøter på min båt.

Lykke til

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...