HJ Startet 28.April.2004 Del på Facebook Startet 28.April.2004 Hei. Vi er i ferd med å kjøpe en gammel båt som har to stk. toalett med pumpe rett ut. Er det noen som vet om det er noen regler på gang for dette. Gjelder det evt. bare nye båter, eller må også gamle båter bygges om etc. etc. HJ Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 28.April.2004 Del på Facebook Svart 28.April.2004 I utgangspunktet vil jeg tro samme regler gjelder for alle båter, så sant båten ikke er verneverdig. I så fall finner du litt om gjeldende regler i et innlegg jeg har i tråden "Sette i vanntank og septiktank..." Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.April.2004 Del på Facebook Svart 28.April.2004 Hei. I Follo Vestby kommune er det totalforbud for tømming av septik i sjøen. Det finnes tømmestasjon i Son der jeg har båten. Slik er det vel innenfor Drøbak også så vidt jeg vet. Aner ikke hvor du holder til, men jeg snakker om Oslofjorden. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Faxen Svart 28.April.2004 Del på Facebook Svart 28.April.2004 Det er forbudt å tømme septik innenfor Drøbak. Utenfor Drøbak skal du være mer enn 300 meter fra land. :diving Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Festina Lente IV Svart 28.April.2004 Del på Facebook Svart 28.April.2004 Det er forbudt å tømme septik innenfor Drøbak. Utenfor Drøbak skal du være mer enn 300 meter fra land. :diving Har du en referanse til hvor denne regelen står? Vet noen hvor det i tilfellet er tømmestasjoner innenfor Drøbak? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
GeirFrode Svart 28.April.2004 Del på Facebook Svart 28.April.2004 Hei. I Follo kommune er det totalforbud for tømming av septik i sjøen. Det finnes tømmestasjon i Son der jeg har båten. Slik er det vel innenfor Drøbak også så vidt jeg vet. Aner ikke hvor du holder til, men jeg snakker om Oslofjorden. Lars H. Det er vel Vesby kommune som har innført forbud mot tømming av septik i sjøen. Men hvor går kommunegrensene? Krysser du over til Moss kommune, så har ikke de samme forbudet.Mener det er helt høl i hue å innføre forbud. Hvem og hvordan skal det kunne kontrolleres? Skjønner at det ikke skal pumpes rett fra dassen og ut i sjøen når jeg ligger til havn, men hvem gjør det hvis du allerede har septiktank? Og de som ikke har tank, pumper ut likevel . Jeg må innrømme at det ser jo ikke pent ut når en går bryggelangs og ser at en båt pumper dritten rett i sjøen. Det som burde vært gjort, er vel å få flest mulig båter til å installere tank og bruke denne. Først da får en bukt med forurensingen i havnene. Det har blitt et hysteri om tømming av septik. Det sies jo at det slippes ut mere kloakk ved en dags overflow ved renseanlegget i Oslo enn hele småbåtflåten gjør på en hel sesong. Og ved mye nedbør flommer jo renseanlegget over rett som det er. Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 28.April.2004 Del på Facebook Svart 28.April.2004 Er det noen som kjenner reglene for tømming i Kristiansand/Lillesand området. Må man være 500m fra land for å tømme, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.April.2004 Del på Facebook Svart 28.April.2004 Dette handler vel også om litt sunn fornuft, det er ikke så veldig mange som ønsker dritten til andre flytende rundt båten eller på strender og andre steder. Om reglene sier x antall meter fra land så er jo dette minmumsavstander. Jeg persnolig setter pris på slike regler slik at vi slipper at noen tømmer septikken mens andre bader eller spiser for den saks skyld. Jeg tror nok at de aller fleste bruker hodet før de tømmer tanken, men slett ikke alle desverre Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
TwinCab Svart 28.April.2004 Del på Facebook Svart 28.April.2004 Det er vel Vesby kommune som har innført forbud mot tømming av septik i sjøen. Reglene for Vestby kommune finner du her http://www.lovdata.no/for/lf/ov/tv-2000121...8-1628-0.html#4 Jeg kan ikke se at det er tilsvarende regler for Kristiandsand/Lillesand Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 28.April.2004 Del på Facebook Svart 28.April.2004 Det er ingen som kan nekte deg å ha toalett uten septiktank, men det er regler for hvor du kan bruke det. For min del synes jeg at dumping av septik ute på åpent hav er det verste. Vi pleier vi å stoppe midtfjords og bade når det ikke blåser. Men i fellesferien er jo ikke dette noe særlig ettersom alle dumper dritten så snart de er ute av fjordene!! Konklusjon: Dump dritten innerst i havnene, der skal ingen bade alikevel! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.April.2004 Del på Facebook Svart 28.April.2004 Hei. I Vestby kan du omgå loven ved å sitte på rekken i en båt uten toalett eller ved å "drite" på en bøtte (som vel ikke kan kalles et toalett) og dumpe det på sjøen, se lovteksten under: § 4. Forbud mot utslipp Det er forbudt å slippe ut kloakk i sjøen fra skip inkl. fritidsfartøy som har toalett. Forbudet gjelder fra 1. mai 2003. Forbudet gjelder ikke utslipp av gråvann. Lars H. :lol: Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
GeirFrode Svart 28.April.2004 Del på Facebook Svart 28.April.2004 Dette handler vel også om litt sunn fornuft, det er ikke så veldig mange som ønsker dritten til andre flytende rundt båten eller på strender og andre steder. Om reglene sier x antall meter fra land så er jo dette minmumsavstander. Jeg persnolig setter pris på slike regler slik at vi slipper at noen tømmer septikken mens andre bader eller spiser for den saks skyld. Jeg tror nok at de aller fleste bruker hodet før de tømmer tanken, men slett ikke alle desverreDet er vel det som er problemet, ja. Hvis alle hadde brukt hue litegranne, så hadde det ikke vært noe å snakke så mye om. Og flyter det skumle ting rundt båten når en ligger ved land, så er det vel stort sett fordi båten ikke har tank i det hele tatt. Det har jeg opplevd med egne øyne i uthavn. Skulle akkurat til å stupe uti! Og spør du meg, så skulle det vært forbudt å ligge til land overalt hvis du bruker dassen og ikke har tank. Og da mener jeg vi er ved sakens kjerne. Skal en da følge loven i Vestby, så har ikke båter uten tank lov til å ligge i havn der hvis de bruker doen sin. Og da er jeg helt enig i forbudet ,men de båtene vil vel bare flytte seg allikevel. Jeg tømmer tanken i rom sjø, eller ihvertfall så langt fra land som jeg kan komme i Oslofjorden, uansett om jeg befinner meg i Vestby eller andre kommuner. Ikke vet jeg hvor kommunegrensene til Vestby går, og tror ikke jeg gidder å anstrenge meg så mye for å finne det ut heller. Sitér dette innlegget Link to post
Marton Svart 28.April.2004 Del på Facebook Svart 28.April.2004 På Karmøy der pompa me droltane ut, for me vett ikkje ka me ska broka de te. (3 Busserull) :diving Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.April.2004 Del på Facebook Svart 28.April.2004 Hei igjen. Som vel alle er enig om, tenk litt, bruk det som er øverst på kroppen før du bruker det som er nederst. Og da mener jeg det ikke slik pappa'n til 3 unger i en nydelig trebåt innenfor moloen i Brattestø på Hvaler uttrykte seg. Det var sommer og sol, ungene lå og svømte rundt båten hans. Da kom det, klart og tydelig så hele havnen hørte det, fra skipperen, på klingende Fredrikstad mål (kan dessverre ikke gjengi dialekten) : "OPP AV VANNET UNGER, PAPPA SKAL BÆÆÆÆRSJJJJEEEEE!" Lars H Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Barsk IV Svart 28.April.2004 Del på Facebook Svart 28.April.2004 For min del synes jeg at dumping av septik ute på åpent hav er det verste. Vi pleier vi å stoppe midtfjords og bade når det ikke blåser. Men i fellesferien er jo ikke dette noe særlig ettersom alle dumper dritten så snart de er ute av fjordene!! Konklusjon: Dump dritten innerst i havnene, der skal ingen bade alikevel! Dette er noe av det merkeligste jeg har hørt, prøv å regne på sannsynligheten for at treffer dritten når du må bade midt i Skagerak, jeg tør påstå: "mindre enn en dråpe i havet" Dessuten endel mennesker er ikke så priviligerte som deg og meg at de kan dra langt til havs når de skal bade. Så jeg synes fortsatt at vi ikke skal dumpe dritten i nære, grunne farvann, det har nemlig noe med bl.a. dybde å gjøre også. God badesommer!! mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 28.April.2004 Del på Facebook Svart 28.April.2004 Det er forbudt å tømme septik innenfor Drøbak. Utenfor Drøbak skal du være mer enn 300 meter fra land.Er du sikker på at dette er riktig? Jeg ment dette var et forslag som var fremmet, men som det ikke ble noe av. Bl.a. pga. mye påtrykk fra KNBF. Argumentet var at forurensningen var ubetydelig, at det ikke fantes mer enn et par mottaksanlegg (har vel kommet noen flere nå?), og at de færreste båter (les: tilnærmet ingen) har opplegg for setiktømming til mottaksanlegg. Husker jeg så feil? Da har jeg nok syndet noen ganger sist sommer, om enn laaaangt fra land. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
jada Svart 28.April.2004 Del på Facebook Svart 28.April.2004 Har aldri beveget meg innover i Oslofjorden med båt, men nedover kysten blir innholdet i tanken pumpet ut 'et stykke utaskjærs'. Tror det beste er å bruke sunt bonde- sjømannsvett. Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 28.April.2004 Del på Facebook Svart 28.April.2004 Frå sommaren 2005 skal alle sjøpattedyr utstyrast med septiktank, og dei får ikkje lov å tømma tanken innafor Drøbak. Pålegget vil og gjelda måker. Nils- som ikkje tømmer septik nær land. Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 28.April.2004 Del på Facebook Svart 28.April.2004 Hei. Hva med di kummenale rørledningene som går rett i sjøen?? Var med og la ut en kloakkledning i Rennesøy kommune for noen få år siden, den går rett i sjøen. Utgangen ligger vel et par hundre meter fra en badeplass der borte. Er ikke så mange år siden vi fikk felles renseanlegg her i Stavanger. Før dette gikk alt dritten fra Storhaug og Våland rett i Hillevågsvannet. En av våre største båthavner. Men dette med septik. gjelder vel bare oss dødelige. Stat og kommune har vel "særavtaler" som resten av landet når det gjelder EU. Johnny Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 28.April.2004 Del på Facebook Svart 28.April.2004 Nils, Så vidt jeg forstod gjelder det ikke bare sjøpattedyr, men også landdyr som beiter slik at deres avføring kan følge med til sjøen. Her på Vestlandet har vi mengde av gårder som ligger slik til at både kyr, hest og sau beiter i strandkanten. Så dette kommer til å bli god butikk for firmaene som levere disse tankene. Mjøsa kommer såvidt jeg oppfatter det i en særstilling; der er det fritt frem for mennesker og dyr å gjøre sitt fornødne direkte eller indirekte ut i Mjøsa. Det eneste unntak er hvis driten har gått gjennom et toalett på "Skibladner" - da er det strengt forbudt!!!! mvh Poseidon (Verneverdig skip med "fri eksos") Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
bliss X Svart 28.April.2004 Del på Facebook Svart 28.April.2004 Jeg tror jeg har levd såpass lenge at jeg er istand til å avgjøre når og hvor septiken skal tømmes. Har derfor ikke satt meg inn i regelverket, og kommer heller ikke til å gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 29.April.2004 Del på Facebook Svart 29.April.2004 Jeg tror jeg har levd såpass lenge at jeg er istand til å avgjøre når og hvor septiken skal tømmes. Har derfor ikke satt meg inn i regelverket, og kommer heller ikke til å gjøre det.Vel talt! Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 29.April.2004 Del på Facebook Svart 29.April.2004 Har derfor ikke satt meg inn i regelverket, og kommer heller ikke til å gjøre det.Nå er det, så vidt jeg har registrert, bare Vestby kommune som har et slikt regelverk med forbud mot utslipp (foreløpig i alle fall). Sitér dette innlegget Link to post
bbergs Svart 29.April.2004 Del på Facebook Svart 29.April.2004 Hvor finnes det noen dokumentasjon for at det er fourensende og slippe dritten ut. Jeg er enig at vi skal ta hensyn i indre skjærgård og havnebaseng ,tror at det vi slipper ut er bare bra for organismer og fisken får jo masse god mat . Nå er jeg alergisk for fisk og skalldyr Sitér dette innlegget Link to post
Vannskrekk Svart 29.April.2004 Del på Facebook Svart 29.April.2004 Jeg tror jeg har levd såpass lenge at jeg er istand til å avgjøre når og hvor septiken skal tømmes. Har derfor ikke satt meg inn i regelverket, og kommer heller ikke til å gjøre det.Ha, ha Lasse. Nå er jeg "bare 40 år", men har hørt lignende uttalelser mange ganger. Da bruker jeg å ha det moro med at det er stor forskjell på å ha 40 års erfaring og på å ha gjort samme erfaring hvert år i 40 år. Nå når jeg er ferdig med å provosere skal jeg gjerne si meg enig med deg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.