nomen Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Jeg ser fordelen med Separett som du tydeligvis er meget fornøyd med Pinkvin. (Edit: Dette er positivt ment, ikke en spydighet) Det er allikevel noen utfordringer. Hvor skal det flytende bli av, går det i sjøen? Er det lov i reservatene? Går det i tank? Da må man like forbanna til land og suge (dog ikke så ofte) urinstein og elendighet følger med. Hva med strømforbruk? Og ikke minst plass, mange inkludert meg selv har ikke plass til denne herligheten. Greit nok med 300 meters grensa, men hva med å stikke fingeren i jorda og se på hvem som VIRKELIG slipper dritt ut i sjøen. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Jeg ser fordelen med Separett som du tydeligvis er meget fornøyd med Pinkvin. (Edit: Dette er positivt ment, ikke en spydighet) Det er allikevel noen utfordringer. Hvor skal det flytende bli av, går det i sjøen? Er det lov i reservatene? Går det i tank? Da må man like forbanna til land og suge (dog ikke så ofte) urinstein og elendighet følger med. Hva med strømforbruk? Og ikke minst plass, mange inkludert meg selv har ikke plass til denne herligheten. Greit nok med 300 meters grensa, men hva med å stikke fingeren i jorda og se på hvem som VIRKELIG slipper dritt ut i sjøen. Ja, nei... :-) Jeg har jo ingen perfekt løsning. Kunne valgt å la urin gå til tank men jeg har rett og slett latt "urinslangen" gå til en fotpumpe/byssepumpe så når man sitter og urinerer (eller står, hvis man er god til å sikte) så pumper man lett med venstre fot og ut går det. Dvs rett ut under vannlinja... Å vase rundt med beholdere full av urin, som potensielt kan gå full akkurat når de ikke må, nei det er ikke helt patent syns jeg. Ingen strømbruk. Solcelleventilator med batteri lufter ut "kammerset" med tørrvarer. Ang. plass så leverer Separett også små modeller, men det begrenser jo kapasiteten da og jeg tror ikke de selges i Norge (feks Separett weekend). Tror ikke de minste modellene har noe særlig større avtrykk enn vanlig båtdo med pumpe, men er gjerne litt høyere. Dette er jo egentlig bare en avansert bøttedo som skiller tørrstoff og urin og lufter tørrstoffet. Men det er veldig effektivt ifht både lukt å mengde å ikke blande fukt i tørrstoffet. Luftinga tørker ut tørrstoffet og det er nesten utrolig hvor lite vekt det utgjør når jeg tar ut sekken. Har vært på langhelg med "romslige karer" med mye god mat og drikke og ga alle påbud om å bruke toalettet ombord. På søndagen tømte jeg doen på Koster og innholdet var kanskje ca 1/3 søppelsekk med tørrstoff og dopapir, veide noen få kilo. Satt en knute og lempa i containeren. ---------- Har lest forskriften for reservatene noen ganger og kan ikke huske konkret hva som er nevnt utover "septik". Som vel må være en blanding av tørrstoff, vann og eller urin/septikkveske. Ok, jeg fant: "Det er forbudt å tømme kloakkvann i sjøen." Paragraf 7, pkt 1. https://lovdata.no/dokument/MV/forskrift/2009-06-26-883 Ikke vet jeg men for meg er kloakkvann noe som inneholder mannsjit... så tror jeg er "home free" med urin rett ut..(?). ----------- Men for all del, ingenting er jo mer lettvint og behagelig en ett et velfungerende og feilfritt toalett i porselen uten restriksjoner i bruk. Men finnes det faktisk? Og det sugegreiene må jo bli et mas... full tank utpå så må man inn for å suge tanken. Om jeg ikke skulle syndet da så måtte jeg ha fjernet muligheten for å tømme til sjø. Forøvrig enig... men regler er regler. Jeg gidder ikke å være den som av prinsipp ikke forholder meg til de. Og ikke minst så har jeg tro på at en kanskje kan reduserer "uheldige utslipp" i uthavner, gjestehavner osv, noe jeg tror alle vet at skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Kan du ikke ta et bilde av "herligheten din", og gjerne med litt opplysninger om dimensjonene? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Dette er "underveisbilder". Min modell er ikke av de små men mer i mediumklassen og har ei bøtte på størrelse med en passe stor murbøtte, dvs relativt god kapasitet. Her har jeg senket platået den gamle doen stod på slik at Separetten står på vanlig gulvhøyde. Til tross for det er den litt høy... unger og andre kortbeinte bør ha en skammel. Selve skåla er av vanlig hjemmestørrelse, altså komfortabel også for middelaldrende menn med god polstring, og som også gjerne blir sittende en stund ;-). Her står dolokket og ringen oppe og da er åpningen ned til tørravdelingen lukket. Når man tar ned ringen og setter seg på den så åpner luka til tørravdelingen. Mao så slipper man å se ned på sjiten. Man ser urinavdelingen foran, bildet lyver litt, det er dypere ned enn hva det ser ut til og om man ikke er usedvanlig sipunga eller utstyrt så har man ikke kontakt med sakene: Her har jeg fått på plass luftinga. Den er samme dim som avløpsrør eller takrenne. Valgte å bruke takrenne da jeg fikk tak i hvite og festene er så solide at man kan holde i renna uten å risikere å rive ned noe. Kanskje ikke verdens peneste løsning, men sånn måtte det nesten bli.. Luftinga går fra bunnen av doen, på utsiden av bøtta, slik at luft dras ned fra topp og ned i bunn av do før det suges opp over dekk av solcellevifta. Mao så er hele doen en ventil. Det står også en strømsvak vifte for 12V nedi i selve stussen til toalettet som kan kjøres direkte på strøm. Men foreløpig kjører jeg kun på solcellevifta. Mye ble gjort etter dette bildet ble tatt, montert opp skap og skiftet ut div. knagger osv pluss montering av urinfotpumpe. Må innrømme at doen så svær ut når jeg tok den ned i båten, men det ser værre ut enn det er. God plass på badet og doen fungerer også godt som et sete når man er på badet. Om badet var mindre (er forsåvidt lite syns jeg...) hadde jeg fått tak i weekend modellen i stedet. Men fikk tak i mitt på finn.no for småpenger så jeg måtte nesten slå til. Men pene er jo ikke sånne toaletter, dog er vel weekend modellen litt mer moderat pga mindre størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.