Jump to content

Regler for septik

HJ

Recommended Posts

Enkelte kommunepolitikere forstår svært lite. De hever pekefingre og innfører forbud, men legger ikke til rette ved f.eks. å etablere tømmestasjoner.

Nei, enkelte regler blir bare for dumme, så de kan vi vel drite i.....beklager, kunne ikke dy meg.

(jeg tømmer utaskjærs, men innenfor Drøbak fordi en tur Oslo - Drøbak - Oslo tar 5timer og det er litt langt bare for å tømme portapottien! :seeya:)

/MS

Det er forbudt å tømme septik innenfor Drøbak. Utenfor Drøbak skal du være mer enn 300 meter fra land. :diving :flag:

Hei Faxen og dere andre  :flag:

Det er riktig som det er sagt her inne av andre: Det er KUN Vestby kommune i hele kongeriket som har et slikt forbud. Det er imidlertid riktig at samtlige kommuner rundt indre Oslofjord gikk inn for et slikt forbud. Det tok oss i KNBF ca. 1 1/2 år å få miljøfantastene til å forstå at et slikt forbud er det reneste tøv. Men da hadde Vestby kommune allerede innført forbudet...

I resten av landet gjelder følgende regel:

DET ER FORBUDT Å SLIPPE UT TOALETTAVFALL NÆRMERE LAND ENN 300 METER!

Det betyr at det er forbudt å sitte på ripa eller å benytte andre lure omgåelser hvis du ligger nærmere land enn 300 meter! NB: Dette gjelder toalettavfall. Det gjelder ikke såkalt "gråvann", eller vaskevann, som ofte er mer forurensende enn menneskemøkk som egentlig bare er et estetisk problem. Marinbiologer har slått fast at toalettavfall forsvinner veldig raskt fordi dette er "mat" for mikroorganismer i saltvann. Det er først når det "overgjødsles" at det oppstår problemer. Jeg kunne skrive side opp og side ned om dette "problemet" som egentlig ikke er noe problem, bortsett fra oppe i hodet på noen miljøfantaster. Er det noen som tenker på at vi daglig spiser grønnsaker og landbruksprodukter som er dyrket i jord som er gjødslet med møkk???? Jeg bare nevner det...

Hilsen Syvert  :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

DET ER FORBUDT Å SLIPPE UT TOALETTAVFALL NÆRMERE LAND ENN 300 METER!

Det betyr at det er forbudt å sitte på ripa eller å benytte andre lure omgåelser hvis du ligger nærmere land enn 300 meter! NB: Dette gjelder toalettavfall.

Ja, men det er vel lov å gå på land og huke seg ned bak en busk eller stein for å gjøre samme ærend så vidt jeg vet. Festlig å treffe på slikt når en går tur i strandkanten, ja.  :lol:

Hvor er logikken?? jeg bare spør!! :eek:

Hvis alle bare hadde giddet å bruke hue bitte lite grann, så er ikke dette noe stort problem akkurat. Det handler bare om å tenke litt lenger enn nesa rekker.  :eek:

Bare så ingen tror noe annet, i ferskvann er det totalforbud mot utslipp også av gråvann. I saltvann er imidlertid kravene litt mer lemplige.

Gjelder dette i Telemarkskanalen også? Tenkte å legge ferieturen dit i år men ser jo for meg endel problemer. Har jo septiktank men den er ikke stor nok til å romme ca en ukes bruk. Gråvanntank har jeg ikke, det går rett overbord.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Telemarkskanalen har bra med tømmestasjoner.

Har vært meningen å lage opplegg for tømming til mottaksstasjon men har ikke kommet så langt ennå.  Er dette påkrevd?

Rolf

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Gjelder dette i Telemarkskanalen også?

Se i tråden "Sette i vanntank og septiktank..." - der har jeg linker til et par artikler om temaet. Blant annet en artikkel av Eivind Amble, riktignok noen år gammel, men den viser hva som gjelder av forskrifter og hvordan disse tolkes. Dette står blant annet å lese ifbm ferskvann:

Men hva med innsjøer, elver og kanaler? I kommentarene sier Miljøverndepartementet at "Forskriften gjelder alle skip i norske vassdrag og territorialfarvann, det vil si både skip som ferdes i ferskvann og i kystfarvann.". "Vassdrag" betyr altså "ferskvannsområder", og i følge forskriften ble alle typer utslipp i vassdragene våre forbudt fra 1. juni 1999. I vassdragene begrenser forbudet seg imidlertid ikke til å gjelde bare kloakk fra toalettet, men også "gråvann" er inkludert. Med "gråvann" mener forskriften blant annet "vaskevann" og "alt vann fra bysse (typisk oppvaskvann), messe, bad og innvendig dusj." :eek:

Se i tråden "Sette i vanntank og septiktank..." - der har jeg linker til et par artikler om temaet. Blant annet en artikkel av Eivind Amble, riktignok noen år gammel, men den viser hva som gjelder av forskrifter og hvordan disse tolkes. Dette står blant annet å lese ifbm ferskvann:

Men hva med innsjøer, elver og kanaler? I kommentarene sier Miljøverndepartementet at "Forskriften gjelder alle skip i norske vassdrag og territorialfarvann, det vil si både skip som ferdes i ferskvann og i kystfarvann.". "Vassdrag" betyr altså "ferskvannsområder", og i følge forskriften ble alle typer utslipp i vassdragene våre forbudt fra 1. juni 1999. I vassdragene begrenser forbudet seg imidlertid ikke til å gjelde bare kloakk fra toalettet, men også "gråvann" er inkludert. Med "gråvann" mener forskriften blant annet "vaskevann" og "alt vann fra bysse (typisk oppvaskvann), messe, bad og innvendig dusj." :eek:

Sett fra et miljø synspunkt er dette sikkert bra. Basert på det jeg vet om den norske flåten av fritidsbåter vil dette i praksis si at de aller fleste er utelukket fra å ta en tur opp Telemarkskanalen.

Har sendt en epost til Telemarkreiser som markedsfører Telemarkskanalen på BM's båtplassen. Får se hva de sier.

Rolf

Roald Amundsen

Sett fra et miljø synspunkt er dette sikkert bra. Basert på det jeg vet om den norske flåten av fritidsbåter vil dette i praksis si at de aller fleste er utelukket fra å ta en tur opp Telemarkskanalen.

Har sendt en epost til Telemarkreiser som markedsfører Telemarkskanalen på BM's båtplassen. Får se hva de sier.

Dette er ganske interessant. Det må jo være noen her  som har vært på kanalferie og kan svare på hva som er vanlig praksis der?

Gjelder samme regler i Sverige også da, antar jeg? Hvor strengt håndheves dette tro?

• 12 år senere...
Guest Avmønstret#

Noen som kjenner reglene I Sverige iår - kan man dra på tur uten å ha tømmemuligheter av septiktank til tømmestasjon? 

Det kan du. Men upraktisk å dra på tur uten fungerende toalett...

Og i grunnen like greit å få montert tømmestuss da det er forbud også i de meste av Oslofjordområdet, pluss at Sørlandet innfører ganske snart. 

Om du går fra indre Oslofjord og mot vestkysten av Sverige så har du forbud langs Nesodden, Vestby kommune og fra Hvaler helt til Svenskegrensa. Pluss Færder/Tjøme på andre siden av fjorden. Og snart blir det forbud sånn ca fra Jomfruland til Grimstad. 

Aner jeg en snikinnføring av tømme forbudet her?

"Noen" gjorde genistreken og sa at i naturreservat skal det ikke være lov å tømme septik, så er det "bare" lage reservater etterå.

Dermed slipper mam den kjedelige prosessen med å innføre en ny lov.

Ikke misforstå, jeg er for reservater,men om septikken blir tømt 300 meter uttafor Ferder nå som før tviler jeg på om gjør den store forskjellen.

Fortsatt har vi to store elver som renner ut og syndene fra kommunale anlegg,jeg er rimelig sikker på at det bidrar vesentlig mer enn hva "vi" klarer å trykke ut.

Jeg har tømmestuss, og regner med at det i god tid før nye områder blir forbudte for pumping i sjø, har kommunene fått de midlene og utstyret som trengs for å håndtere situasjonen. Eller er jeg naiv nå?

Finnes det forresten en oversikt over hvor man kan få en avsugning nå?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Guest Avmønstret#

Er jo ikke sånn at man må ha enten utslipp i sjø eller tømmestuss. Installerte selv Separett i våres og bærer egenhendig den uttørka sjiten i land de få gangene det må tømmes. Stadig flere installerer også div varianter av komposteringstoaletter. Til felles har de at man slipper leiting etter tømmestasjoner osv og på alle måter forholder seg til hva som er lovlig, både i Norge og andre land. Og det er jo greit å på alle mulige måter å ha noe som fungerer uavhengig av hvilke lover og regler som gjelder, og uavhengig av hvilke tilrettelegginger som måtte eksistere eller ikke. Finner jeg en søppelcontainer så ordner det seg.  

Så det er vel bare å innrette seg og et stort praktisk problem kan jeg ikke se at det er. 

------

Men ja, enig i at det er et virrvarr av lokale reguleringer. Ang. reservatene så er reglene nesten likelydende i Kosterreservatet som i de norske, og de samarbeider. 

Og 300 meter utenfor Færder er forresten ikke lov ;-), du er fortsatt i reservatet. Hvaler og Færder reservat møtes så og si midt i Oslofjorden. Men det er en gløtte der en plass hvis man på død og liv skal tømme septikken i sjøen. 

I løpet av et par år så vil store deler av Oslofjorden, hvor tusenvis av småbåter ferdes, pluss Sørlandet ned til Grimstad ha tømmeforbud av septik (pluss en rekke andre regler). Store deler av Oslofjorden har det allerede. Så ja, kanskje en nasjonal regulering hadde vært like greit. 

Tror ikke det er en snikinnføring når det kommer som lokale initiativ. Det er vel så enkelt at man ser behovene lokalt og gjennomfører de reguleringer de mener er nødvendig...

I praksis så kan man fortsatt gå med septik til sjø men må være nøye på å tømme på rett sted. For meg virker det mer komplisert og masete enn å bare ta virkeligheten til etternetting og ordne seg med en annen doløsning. 

Jeg ser fordelen med Separett som du tydeligvis er meget fornøyd med Pinkvin.

Det er allikevel noen utfordringer.

Hvor skal det flytende bli av, går det i sjøen? Er det lov i reservatene?

Går det i tank?

Da må man like forbanna til land og suge (dog ikke så ofte) urinstein og elendighet følger med.

Hva med strømforbruk?

Og ikke minst plass, mange inkludert meg selv har ikke plass til denne herligheten.

Greit nok med 300 meters grensa, men hva med å stikke fingeren i jorda og se på hvem som VIRKELIG slipper dritt ut i sjøen.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...