Jump to content

Hvilken gummibåt?


laban32

Recommended Posts

Hei alle!

 

Jeg har lyst til å kjøpe en ny gummibåt og påhenger.

Har idag en Achilles LS-4 med en gammel Yamaha 4 hk som lever sitt eget liv.

 

Har dere noen anbefalinger for hvilket gummibåtmerke jeg bør kjøpe eller styre klar av o.l.?

 

 

Båten vil bli brukt til at far og sønn kan lufte seg litt, fiske og sightseeing.

Båten skal henge i daviter.

 

 

Vedr motor så har jeg lyst på en 9,9 hk motor.

Har kikket på en Yamaha som veide 39 kg. Suzuki har en som veier 44 kg, men denne kan også bygges om til 15 hk. Prisen på motorene er lik og begge er 4-t.

Erfaringer med disse eller hva man bør velge?

 

På forhånd takk for svar!

Link to post
Share on other sites

Skal du ha gummibåt eller RIB er nok første valget.

 

Skal du ha RIB ville jeg gått for noe over 3 meter. Vi har en på 2,75 - og den er litt kort. Merker det på at den blir tung å få i plan. Det har vi løst med å ha smart tabs på. De funker veldig bra!

trim_tabs_opphengere.jpg

 

smart_tabs_2.jpg

Koster ca 1500 kroner og det tar 1 times tid å sette på. De justerer seg selv når du kjører.

 

Her ser du jolla med 8hk 4 takter. Det var motor nr 2 i sommer. Vi startet med en 6 hester - byttet etter 10 minutters kjøring - så var det 8 hesteren - den byttet vi etter noen timers bruk i ferien. Og i dag har vi en yamaha 9,9 Vmax. Det er en 2 takter - finnes fortsatt i salg. Trimmes til 15 hk (lovlig fordi hk avgift er betalt for 15 hk) på 1 minutt - og settes tilbake til 9,9 når jr skal kjøre på like kort tid. Jolla går i plan så enkelt som det med meg ombord. Vi drar 1 unge på tube med denne "ekvipasjen". Topper 21 knop ca. Det holder mer enn nok i ei lita badebalje. Kunne nok fått mer ut av den med litt større propell - men for meg er det viktigere å komme fort opp i plan.

 

Zodiacene er ganske dyre - men går du for en 325 får du jockey sete også. Bakken i Drammen selger de sikkert billig. Og VMax får du fortsatt på Yamaha Centeret i Moss. De har noen få igjen. Det du får igjen på Zodiacen er kvaliteten og at de feks har standard monterte fester for løfteskrev.

Link to post
Share on other sites

Trimmes til 15 hk (lovlig fordi hk avgift er betalt for 15 hk)

 

Den er like lovlig å trimme selv om du ikke har betalt avgift for 15hk faktisk :wink: . Det finnes nemlig ingen ordning for etterbetaling av hk avgift på trimmede motorer. Så om du kjøper en 9,9hk og trimmer den til 13, 15 eller 20hk for den slags skyld så har du ikke gjort noe ulovlig (med mindre du er under 16 år da....).

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har gummijolle fra europris, hatt den i tre sesonger. Var selv litt skeptisk når jeg kjøpte den, men har vært kjempefornøyd. Båten er 9fot, kraftig og go, godkjent for 9,9hk, og går som et skudd med 6hk. Merket er Silvermarin og båten kostet 4990,-

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...