Jump to content

Baugpropell - pris

Goran

Recommended Posts

Hva vil det totalt koste meg å montere baugpropell på min 23 foter?

Ingenting er klargjort for baugpropell i dag, og jeg har ikke tenkt å gjøre det selv. Noen anslag?

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

Dette spørsmålet er litt interessant. Jeg forstår det slik at du vil "sette bort arbeidet". Noen instalatører insisterer på å benytte utstyr de kjenner fra før (eksempelvis Quick, Sleipner, Max-power, Vetus, o.a.) og hvor de gjerne har rabattsystemer. Prisen er litt avhengig av hvor stor tunell du vil ha, stort sett vil 140 mm eller 185 mm være aktuell for deg, jeg anbefaler 185 mm på din båt, mange er sikkert uenig. Så er spørsmålet om du vil ha baugpropellbatteriet foran, eller trekke kabler fra forbruk/startbatteri. Videre kommer grad av sikkerhet med nødbryter, sikringer, styrekonsoll, fjernstyring o.a. Du kan eksempelvis lese litt på side 60 i katalogen fra Seatronic http://www.seatronic.no/pdf_docs/2008/sea_08_40-73.pdf.

Noen instalatører leverer "pakkepriser" på installering av baugpropell.

Mitt råd vil være å avvente monteringen til påsketider. Signaler jeg har fått fra deler av båtbransjen er at mange permiteres, dermed er det mulig at prisene faller betydelig mot påsketider. Forutsatt at prisene ikke øker er mitt estimat i det øvre skiktet i Hansis angivelkse, dvs. 30 k for din båt.

Jeg fikk montert inn baugpropell på en 28 foter for et par år siden, Fagmessig utført ved verksted. Betalte under 20 lapper for det da. Der heller var ingenting klargjort.

Vil jo være forundret viss ikke dette kan gjøres billigere i disse tider :eek:

Prisen for baugpropell i din båt avhenger my av tilgjengeligheten også. Vanligvis ligger prisen på en propell i båten din på rundt 25000 inkl. mva, men det er svært varierende kvalitet på arbeidet som utføres rundt omkring. Husker bl.a. en båt sertvicemannen og jeg jobbet på i fjor som nærmest fikk seilingsforbud etter at en "fagmann" hadde montert baugpropell.

Jeg ser at jeg monterte en Sleipner SE40 for 23000 inkl. mva i en Nimbus 23 fjor vinter. Det var en veldig bra vinterpris for en ordentlig montering. Jeg er uenig i de som mener at det lønner seg å vente til påske med bestilling. Selv gir jeg desidert best pris på slike type jobber på denne tiden og frem mot nyttår. Fordelen da er at vi kan gjøre arbeidet når vi ønsker, når været tillater det, og jobbe passe lange arbeidsdager. Venter du til påske så har de fleste useriøse aktørene lagt ned virksomheten (hvis denne krisen fortsetter), mens de seriøse aktørene allerede er fullbukket for lengst. Disse vil nok heller ikke gjøre gratis arbeide, så ikke regn med at du får ting så mye billigere til våren. Snarere tvert imot.

Jeg bøyer meg for denne faglige/profesjonelle vurderingen av Kaftein ØL. Mine kommentarer ligger utelukkende på "synsenivå". Det er ingen tvil om at Kaftein ØL har atskillig bedre grunnlag enn meg til å stipulere prisene. Og ingen ting gleder meg mer enn at jeg lå betydelig over prisantydninger i forhold til det som i dag synes å være prisnivået.

Roaldbj du mener min båt? virker for stor til Gorans?--- takk i alle fall for god info, jeg er i en liten kattepine.

Båten min ligger i Preveza Hellas. Jeg har mottatt et tilbud på nettopp den Vetusen 185/6hk der nede ca 20000,- + jobb

ca 14000,- + kabel og kontrollenheter. Og krona er svekket ca kr 9 - 1E. Så her kommer en bedre ut, eller hva mener du kaftein ØL?

For det første må jeg si at jeg alltid er litt skptisk til ettermontering av baug/akterpropell - ikke fordi det er teknisk "vanskelig" men fordi det krever kompetanse. Jeg har selv fått montert baugpropell i en fabrikkny båt hvor "montøren" var hentet som konsulent. Han var ikke nøye nok med avretting av anleggsflaten mellom tunell og motor. Dette førte til en liten vakkel - noe som igjen "spiste" splinter i overgangen baugpropell/propellaksel. Jeg håper at Kaftein ØL og andre med erfaring med montering av BP kan gi deg bedre råd enn meg.

Dette forstår jeg svært godt Knut T. Du kom ut av hele monteringen på ca 16 båtpenger. Det er flott. Dilemmaet er for de som ikke har "bekjente". Disse må nok forberede seg på en dobling av prisen. Jeg skriver dette utelukkende for å bevisstgjøre om at prisene kan variere betydelig. Jeg har selv et bredt register med venner som hjelper meg med anstendige priser - men vet at det kan være verre for båteiere som ikke har bekjentskap i havna til å få utført arbeid rimelig.

Grovt tipper jeg et sted mellom 25 og 30 tusen. Mener å huske det var prisen da jeg sjekket på vår Nidelv 690 for noen år siden. Kan sikkert få presset litt på prisen i dag.

Ikke kjøp for liten baugpropell - heller en størrelse for stor enn for liten. Den dagen du har vinden i siden på båten i ei trang havn vil du være glad for det :smiley:

• 7 years later...

Gammel tråd, men hvordan gikk det med monteringen?

De fleste ville nok ha valgt 125 mm thruster på denne båtstørrelsen.

185 mm kan virke litt overkill, og sikkert vanskeligere å få plass til også.

140 mm er vel ikke så vanlig idag, det finnes en fra Quick men selges i kit uten tunnell som koster en tusenlapp ekstra (eller mere avhengig av lengde).

160 mm finnes av enkelte modeller, bl.a. Sleipner EB-serien som er lavbygd og reimdrevet.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78