Jump to content

Redningsleider på bryggeanlegg.

Pelle Parafin

Recommended Posts

Når det gjelder bryggeanlegg som drives av båtforeninger/private,burde det vært påbudt med redningsleider i hver bås.Det er helt umulig å komme seg opp på bryggene hvis uhellet er ute.Synes det er merkelig at dette ikke er ett krav. :confused:

All ferdsel er vel på eget ansvar...?

Hvorfor ikke lage en egen trapp i båsen hvis du er redd for å havne i vannet?

De fleste har vel også badetrapp på båtene. Jeg har riktignokk ikke det, men kan klatre på motorbraktetten.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

All ferdsel er vel på eget ansvar...?

Hvorfor er det påbudt med stoppkant på alle offentlige kaier,du ferdes jo der også på eget ansvar.Det går ikke ann å satse på att det ligger en med badetrapp/motorbrakett i nærheten,hvis du faller i sjøen.Skal de som vil, lage en egen redningsleider, tror jeg det vil bli mange merkelige varianter.

For noen år siden var det en kvinne som druknet/frøs i hel i (tror jeg) Sauda fordi hun ikke greide å komme på land etter å ha falt i sjøen. Tror hun sto bunn tilogmed, men greide ikke komme opp pga mangel på leider/stige. Ble stående og rope på hjelp lenge, og ble hørt men ikke hjulpet så vidt jeg husker.

Tenker også ofte på hvor vanskelig det ville vært å komme på land enkelte steder i bynære strøk når jeg er ute og padler, hvis uhellet skulle være ute. Veldig mange kaianlegg er bra, med leidere med jevne mellomrom, men slett ikke overalt. :rolleyes:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

For noen år siden var det en kvinne som druknet/frøs i hel i (tror jeg) Sauda fordi hun ikke greide å komme på land etter å ha falt i sjøen. Tror hun sto bunn tilogmed, men greide ikke komme opp pga mangel på leider/stige. Ble stående og rope på hjelp lenge, og ble hørt men ikke hjulpet så vidt jeg husker.

Stemmer det,hun gled på en islagt kai hvor stoppkant manglet.Som du sier,det var forholdsvis grundt vann,kaianlegget manglet også leider,og hun kom ikke opp,og frøs ihjel. (Kan ikke bare si att det er eget ansvar)

Båter som ligger ved kai bør vurdere behovet for å ha badestige eller lignende ute, og det er ikke bare av hensyn til seg selv. Andre kan redde livet fordi du har tenkt på sikkerheten. De som eier bryggeanlegg bør gjøre sitt ved å plassere ut stiger med jevne mellomrom.

Litt dumt om noen må drukne før eier av brygga setter opp stiger. Er det kommunal havn er det like greit å skrive noen leserinnlegg i lokalavisa.

Hvis man faller i vannet innerst i en bås, innenfor båten som ligger der, er det ikke sikkert det er mulig å komme seg forbi melloom båten og utstikker og bort til en redningsstige som står i plassen ved siden av.

Men derfra til å si at det skal være stige i hver bås er vel kanskje å ta det litt langt. Det er trangt nok i båsen som det er.

Det er vanskelig å komme seg opp på brygga fra vannet. Jeg får lære noen triks av katta. Hun faller i sjøen stadig vekk, men kommer seg alltid opp på egen hånd. Blir som regel ikke våt på hodet en gang!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by