k73 Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 Jeg er i gang med å bytte motor i båten, den forholdsvis høye 1 syl. Sabb’en blir byttet ut med en mye lavere Mitsubishi 3-syl. Eksos manifoilen/utløpet på den nye motoren blir betydelig lavere enn på den gamle, men vil være ca 20-30 cm over vannlinja. Eksosutløpet i siden på båten blir nå høyere enn eksosutløpet på motoren. Eksosslangen med en lydemper i neoprenegummi blir lagt ned i kjølesvinet på båten, ca 40-50 cm lavere en eksosutløpet på motoren Kan kjølevann som blir liggende i slangen renne tilbake, og inn i motoren når jeg stopper den, eller vil mesteparten av vannet bli presset ut av eksostrykket slik at dette ikke er noe problem?? Mvh Knut Quote Link to post
MortenK Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 Hvis ikke jeg husker helt feil, så er disse problemstillingene ganske godt beskrevet i Wetus katalogen. Sjekk denne hvis du har den tilgjengelig. De har også noe på hjemmesiden sin, www.vetus.com. Se manuals for eksos. Tror du finne mye relevant der. Quote s/y "Arnegrut", Asker Link to post
Lotus Posted April 28, 2004 Share Posted April 28, 2004 Ideelt sett skal eksosslangen ha jevnt fall fra eksosbendet og ned til lyddemperen og så rett ut eller en liten stigning igjen til selve utløpet. Nedkant av utløpet ligger gjerne 10-15 cm over vannlinjen, litt avhengig av båt og eksosdimensjon. Veritas har regler for hvor lavt utløpet kan være i forhold til vannlinjen. Noen har så en støvel som leder eksosen ned under vann, andre har ingen støvel men et lokk som hindrer bølger fra å komme inn i eksosen. Sånn sett får man da tyngdekraften til å gjøre mesteparten av jobben. 20-30 cm over vannlinja for eksosbendet er KANSKJE i minste laget for en slik løsning. Man kan bytte ut eksosbendet med en riser, dvs et eksosbend som går 10-15cm opp før det går ned. Vannet sprøytes inn i bendet på veien ned og ut. Problemet da er ofte klaringen opp til dørken og at det selvfølgelig koster deg ekstra kroner. Et annet alternativ er å sette på en svanehals rett før utløpet. En ofte brukt løsning, men den gir også betydelig mer mottrykk. Eksostrykket skal da løfte en haug med vann 30 cm mot tyngdekraften før det slipper ut. Det finnes spesialløsninger. Mye vann trengs for å kjøle motoren. Lite vann trengs for å kjøle eksosen. En separator skiller ut mye vann og fører det ut gjennom skrogsiden. Det lille som er igjen gir eksosen kjøling samtidig som det er lettere å blåse ut lite vann enn mye vann. Dette er ingen billig løsning. Ta en prat med motorleverandøren. De er nok de beste til å gi råd. Spør hvor mye mottrykk i eksosen som er tillatt for din motor og hva de anbefaler av minimum høyde mellom vannlinje og eksosbend hvis man velger en løsning uten svanehals. Lotus Quote Link to post
k73 Posted April 30, 2004 Author Share Posted April 30, 2004 Takk for svar! Det blir nok løsningen med svanehals som er aktuelt for meg, jeg satt i går og kikket i boken "Diesel motor i båt - en installasjonsveiledning" (skrevet/gitt ut av Universal Diesel AS på Lørenskog)som skisserer den samme løsningen som du nevner. Mvh Knut Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.