Jump to content

Varmvattenuttag på Volvo TAMD63


ebonita

Recommended Posts

På min båt finns varmvattenanslutningar på termostathus och uppe mitt på motorn. Dessa är sedan kopplade i serie (blå slangar på bilden) genom vv-beredare och defrosteraggregat. I kretsen finns en centrifugalpump för att förbättra cirkulationen.

 

Men jag har trots detta dålig värme i defrosterluften. Eventuellt misstänker jag att cirkulationspumpen är felvänd så att den pumpar mot den naturliga cirkulationen i kretsen.

 

Kan någon säga mig vilken som är den naturliga strömriktningen i denna krets? Dvs från eller mot termostathus?

 

PS jag har röjt och snyggat upp bland slangarna sedan bilden togs.

 

sb_motor_med_avtagen_motorlucka_och_demonterad_soffa_nrbild.jpg

Link to post
Share on other sites

Fra termostathus til inntak vannpumpe. Defrosterslyngen sitter i parallell med varmeveksleren.

Som jeg har skrevet tidligere så kan man oppnå en vesentlig forbedring i gjennomstrømning ved å stenge innvendig bypass, dette vil ha med bedre effekt enn en elektrisk sirk.pumpe. Gir også bedre kjøling av motoren under marginale forhold.

Link to post
Share on other sites

Var nog lite oprecis med min beskrivning beträffande termostathus mm. Hittade följande beskrivning i Volvos manual till motorn.

 

varmvattenuttag_tamd63.jpg

 

Tolkar den så att KDB:s beskrivning verkar rätt, dvs vattnet går från den röda horisontella kulventilen i mitten av bilden nedan genom VVberedare och defroster och sedan vidare till inloppet (svart slang snett nerifrån vänster med vertikal kulventil och mässingsvinkel in i motorn) i framkanten av motorn.

 

sb_motor_med_avtagen_motorlucka_och_demonterad_soffa.jpg

 

Håller Ingar med om att detta kan vara den rätta inkopplingen?

 

Var man sätter cirkulationspumpen i denna krets är väl inte så viktigt antar jag, men den måste ju vändas rätt.

Link to post
Share on other sites

Håller Ingar med om att detta kan vara den rätta inkopplingen?
Ja!

Det jeg skrev om at uttaket er ved termostathuset er basert på hva som er vanlig. Dette fordi det er her at vannet er varmest.

OBS: Billige kuleventiler kan ha problemer med varmen, plasten svulmer opp slik at ventilen blir mer eller mindre blokkert.

Link to post
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hva slags trykktap du har i kretsen, men generelt er det ALLTID best å ha pumpe på det laveste stedet, slik at pumpa i størst mulig grad PRESSER og ikke SUGER.

En typisk sirkulasjonspumpe er ofte ikke i stand til å suge i det hele tatt ( avhengig av impellertype ) og da blir effekten av pumpa borte om den ikke har positivt innløp ( at væska renner inn i pumpa )

 

Husk også at det kan være nyttig å vite rørmotstanden i kretsen. Mange sånne sirk. pumper for varmtvannsanlegg til biler / båter klarer nesten ikke mottrykk, og har du tynne slanger eller tynt varmeregister, går det dårlig.

 

Så selv om leverandøren sier pumpa kan stå hvorsomhelst, er det ikke nødvendigvis best.

Ikke er det nødvendigvis sant heller :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...