Jump to content

serie og parallell kobling av batterier


Leifer`n

Recommended Posts

Er ikke seri kobling + til + og - til- da og paralellkobling + til - og + til - da,,, noen som har et oppsett på det,, en tegning liksom?

 

 

SERI ER = + TIL + - TIL- 12 volt

 

PARALELL = + TIL - TIL +TIL - er det riktig 24 volt????

Link to post

parallell: koble sammen de positive polene for seg, og de negative for seg. 12 volt, men dobbel Amp

serie: koble sammen den positive polen på et batteri med den negative polen på det andre batteriet. 24 volt, men samme Amp som det ene batteriet

Link to post

Omvendt er riktig:

 

Parallell er: (+ TIL +) og (- TIL-) gir 12 V men med kapasitet lik summen av kapasiteten til batteriene, men det forblir 12 volt

 

Seriell er: minus til batteri 1 blir "totalminus"; pluss til dette batteri kobles til minus av batteri 2; ved +pluss til batteri 2 har du 24V, men samme kapasitet. Ved denne koblingene er det svært viktig at du bruker like batterier - ved parallell-koblingene er det ikke så viktig.

Link to post

Hei.

+til+ og -til minus av to batterier er paralellkobling som gir 12 volt. Dvs du får 12 v, men mange flere amperetimer.

De fleste biler og båter har 12 volt.

Når det gjelder seriekobling, så tar du fra - på det ene batteriet, til + på det andre. Du tar så en ledning fra hver av de andre polene som ikke er koblet sammen. + fra det ene batteriet og - fra det andre. Da får du 24 volt fra disse.

Kjøp deg f.eks et multimeter fra biltema. Sett det på DC (direct current) = likestrøm/spening, som du har både i bil og båt, og mål spenningen. Det er temmilig enkelt.

Skjønte du dette.

Hilsen PCbygger

Link to post

DACAPO-9000-HT

Der begynner det og hjelpe seg vel

 

Skummelt bilde. :nono: Faktisk so gale at eg vil sei - nei ropa ut - VARSKO HER!! :crazy:

Eg reknar med at med ein ledning frå + på eit batteri til - på det andre, og andre ledningen frå - på det eine til + på det andre, so skal begge batteria eksplodera og slynga ein masse sterkt etsande syre rundt seg. :headbang:

 

Magne

Link to post

Når jeg ser en del av disse koblingene forstår jeg nå hvorfor det er så strengt med og bruke verneutstyr når man jobber i batterirom. Et fulladet batteri er ikke og spøke med benyt derfor verneutstyr når dere skal til og skru på batteriene.

Link to post

 

Når du har koblet pluss til minus da har du 2 poler igjen (en pluss og en minus)der tar du strøm ifra (som om det skulle være ett batteri) da har du 24volt Du må ikke koble de to i sammen,som det står skrevet en annen plass i tråden,det blir direkte kortsluttning. :headbang:

Link to post

Med tanke på hvor store konsekvenser en feilkobling av batterier kan få både for utstyr og personsikkerhet er det ikke rart at det kreves dokumentert kunnskap for å arbeide med strøm fra 0 volt.

Siden tegningene viser både hva som er riktig og feil håper jeg ikke for mange flipper mynt for å finne ut hvilke råd man skal følge.

Link to post

Hei.

 

Dersom dere ikke er 100% sikre på hvordan dette gjøres, hvorfor i hele tatt poste svar i slike tråder ?

Jeg synest det er tullete, og rett og slett uansvarligt å legge inn svar som er feil, eller bare "nesten" riktig.

 

Feilkopling som fører til feil spenning, polaritet eller kortslutning kan føre til brann, ødelagt elektronikk, eller eksplosjon av batteri, gjerne med et vansiret ansikt som resultat.

 

Mvh.

Kairo

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...