Jump to content

serie og parallell kobling av batterier


Leifer`n

Recommended Posts

Omvendt er riktig:

 

Parallell er: (+ TIL +) og (- TIL-) gir 12 V men med kapasitet lik summen av kapasiteten til batteriene, men det forblir 12 volt

 

Seriell er: minus til batteri 1 blir "totalminus"; pluss til dette batteri kobles til minus av batteri 2; ved +pluss til batteri 2 har du 24V, men samme kapasitet. Ved denne koblingene er det svært viktig at du bruker like batterier - ved parallell-koblingene er det ikke så viktig.

Link to post
Share on other sites

Hei.

+til+ og -til minus av to batterier er paralellkobling som gir 12 volt. Dvs du får 12 v, men mange flere amperetimer.

De fleste biler og båter har 12 volt.

Når det gjelder seriekobling, så tar du fra - på det ene batteriet, til + på det andre. Du tar så en ledning fra hver av de andre polene som ikke er koblet sammen. + fra det ene batteriet og - fra det andre. Da får du 24 volt fra disse.

Kjøp deg f.eks et multimeter fra biltema. Sett det på DC (direct current) = likestrøm/spening, som du har både i bil og båt, og mål spenningen. Det er temmilig enkelt.

Skjønte du dette.

Hilsen PCbygger

Link to post
Share on other sites

DACAPO-9000-HT

Der begynner det og hjelpe seg vel

 

Skummelt bilde. :nono: Faktisk so gale at eg vil sei - nei ropa ut - VARSKO HER!! :crazy:

Eg reknar med at med ein ledning frå + på eit batteri til - på det andre, og andre ledningen frå - på det eine til + på det andre, so skal begge batteria eksplodera og slynga ein masse sterkt etsande syre rundt seg. :headbang:

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Med tanke på hvor store konsekvenser en feilkobling av batterier kan få både for utstyr og personsikkerhet er det ikke rart at det kreves dokumentert kunnskap for å arbeide med strøm fra 0 volt.

Siden tegningene viser både hva som er riktig og feil håper jeg ikke for mange flipper mynt for å finne ut hvilke råd man skal følge.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Dersom dere ikke er 100% sikre på hvordan dette gjøres, hvorfor i hele tatt poste svar i slike tråder ?

Jeg synest det er tullete, og rett og slett uansvarligt å legge inn svar som er feil, eller bare "nesten" riktig.

 

Feilkopling som fører til feil spenning, polaritet eller kortslutning kan føre til brann, ødelagt elektronikk, eller eksplosjon av batteri, gjerne med et vansiret ansikt som resultat.

 

Mvh.

Kairo

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...