Jump to content

Marex


Bitteliten

Recommended Posts

Hei,

Jeg har i dag vært en tur i Leangbukta og kikket på en Marex 330CC. Flott båt synes jeg - også kommer den med lenger badeplatform neste år.

 

Jeg har Nidelv i dag, og jeg anser at 330CC er et godt alternativ til den nye Nidelv 300 sport. Dog har jeg ikke noen som helst kunnskap eller erfaring med Marex.

 

Er det noen som har erfaring med Marex og som ønsker å dele den med meg? Det jeg er interessert i er ting som:

1. kvalitet på båten

2. om Marex holder det de lover, og følger opp etter at båten er levert

3. Sjøegenskaper på 330 (CC har samme skrog som den vanlige 330)

kort sagt om Marex er en seriøs produsent av båter.

Link to post
Share on other sites

Båtmagasiner har testet Marex 330 Scandinavia og forgjengeren, se bl.a. http://www.batmagasinet.no/baatweb/bmweb.n...ages/tidlige_57

 

Det er ingen tvil om at Marex er en seriøs produsent.

 

Jeg har sett på både Scandinavia og den nye 330CC. Flotte båter. Skulle jeg trekke fram noe "negativt" ut fra et veldig subjektivt førsteinntrykk av CC så måtte det være at den virker litt "kantete" i innredningen. Særlig gjelder det byssa, som ellers er gedigen med gasskomfyr og det hele.

 

Kalesjen på trinser er en glimrende ide. Marex-folkene påstår at det funker og jeg har ikke lest noe av det motsatte. Men det virker unektelig litt pinglete når en tar i det. Etter hva jeg forstår kommer (har kommet?) en modifikasjon som skal gjøre at kalesjen glir bedre i sporene.

 

Mye spennende å se på.

 

Lykke til  :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Marex fortalte i dag at de gjør en hel del endringer sammenlignet med den prototypen som er utstilt i Leangbukta. De endrer detaljer i innredningen i cocpit samt at kalesjeløsningen blir forsterket slik at den nå er kraftigere. Fra neste sesong av kommer også 330 med større badeplatform.

 

De har nå også utviklet en hard top versjon som da ha coupe "toppen" uten bakdører - og bakdelen av kalesjen til CC. Den har jeg ikke sett - bare blitt fortalt om. Innredningen blir samme som 300 CC dvs. stor uteplass.

 

Marex'en er ikke så dyr sammenlignet med en Nidelv 300. Det er det som gjør meg interessert. En Nidelv 300 med KAD 300 ender på ca. 1,5 millioner. En 300CC med D6 ender på ca. 1,6 millioner. Fartsegenskapene er omtrent de samme - men plassen er mye større i Marexen.

 

Jeg har lest testene av 300 Scandinavia i Vi Menn og Båtmagasinet - begge er positive til Marex. Årsaken til at jeg startet tråden var ønske om å få andres meninger på Marex - så det er bare å fyre i vei  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en gang en halvfabrikat 290 Suncrusier fra Marex, som jeg dessverre aldri ble ferdig med :smiley:. Men oppfølgingen fra Marex var veldig bra, jeg fikk komme ned på fabrikken å ta bilder av båten under produksjon og de svarte på alle henvendelser. Han som kjøpte prosjektet mitt har fått akkurat samme oppfølging. Marex kan trygt anbefales.  :flag:

Link to post
Share on other sites

Har et meget godt inntrykk av Marex. Har vært på verftet noen ganger, og truffet hyggelige folk, men har ingen egne erfaringer med oppfølging etter kjøp. Det betyr jo selvsagt at jeg ikke har hatt anledning til å kjøpe noe nytt hos dem. Men jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med å gjøre det. Virker som en seriøs produsent  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mener Marex 330 CC ble kåret til årets messebåt av båtbladjournalistene og ble gitt mye skryt. Ellers er Marex flinke til å følge opp i etterkant. Som alle andre har marexene også noe småplukk etter levering. Det er småplukk som blir fikset og ordnet uten problemer. De er hyggelige folk som det går an å prate med.

 

Marex er flinke både før og etter kjøpet. Kan anbefales.

 

Og 330CC? Kjempebåt. Mye bedre enn 330 Scandinavia etter mitt syn. Skulle nesten ikke tro det var samme båt. Muligens vil en fra vestlandet synes motsatt. En sørlending har litt annet syn.   :smiley:

 

Forøvrig er det vel nå versjon 3 av kalesjeløsningen. Enda litt mer solid.

 

Skryt til Marex, men de fleste verft er vel proffe og tar reklamasjoner på strak arm og til kundens beste? Eller?

 

Lotus

 

PS: Marexen er litt Nidelv også. De lager nemlig en del av innredningen. Marex har ikke eget snekkerverksted og sprøytelakkering. Var innom både Marex og Nidelv i dag. Hyggelig begge steder.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...