Jump to content

Plastbåt som har ligget på land mange år. Hvilke problemer?

Eng

Recommended Posts

Jeg har tenkt å kjøpe en plastbåt som har ligget på land i mer enn 20. år

Er det noen som vet hvilke problemer/skader en plastbåt får av å ligge så lenge på land?

Jeg tenker først og fremst på skroget.

Båten er ca 25 fot og relativt tykt skrog (ca 1,5 cm) . Selvlensende dekk er det, men allikevel er det litt vann i kjølen.

Hva med behandling utvendig før bunnsmøring. Regner med at det bør primes en del ganger før sjøsetting.

Delaminering skremmer meg.

Hvis vannet ikke har stått over dobbelbunn/selvlensende dekk! tviler jeg på det er noe problem. Evt is ekspanderer letteste vei! så hvis det er åpent over vannet vil det gå bra :seeya:

Norske båter er best!

Utendørs eller innendørs? Båter som har stått på land lenge har vært mer utsatt for plastpest enn de som regelmessig har vært i vannet, leste jeg et sted da jeg sleit litt med plastpest. Så det er vel en tanke å påføre 4-6 støk med epoxygrunning før evt bunnsmøring, for å redusere muligheten for det. Ellers er det frostsprenging og delaminering som noen nevnte.. bruk en liten hammer å tapp over skroget alle steder du kommer til. Hører fort når det er delamineringer/skader.

Ellers er det som alle andre båtkjøp. Men at båten har ligget på land så lenge er ikke bare positivt..

Hvis vannet ikke har stått over dobbelbunn/selvlensende dekk! tviler jeg på det er noe problem. Evt is ekspanderer letteste vei! så hvis det er åpent over vannet vil det gå bra :seeya:

Det er frostsprengning inne i laminatet jeg tenker på. Glassfiberarmert polyester er litt hygroskopisk (trekker vann). dette handres av gelcoat utvendig og topcoat innvendig. Men ved skader, gjennomføringer kan inntrengning skje. Særlig ved sandwich konstruksjon med balsa kjerne.