Jump to content

Plastbåt som har ligget på land mange år. Hvilke problemer?

Eng

Recommended Posts

Utendørs eller innendørs? Båter som har stått på land lenge har vært mer utsatt for plastpest enn de som regelmessig har vært i vannet, leste jeg et sted da jeg sleit litt med plastpest. Så det er vel en tanke å påføre 4-6 støk med epoxygrunning før evt bunnsmøring, for å redusere muligheten for det. Ellers er det frostsprenging og delaminering som noen nevnte.. bruk en liten hammer å tapp over skroget alle steder du kommer til. Hører fort når det er delamineringer/skader.

Ellers er det som alle andre båtkjøp. Men at båten har ligget på land så lenge er ikke bare positivt..

Hvis vannet ikke har stått over dobbelbunn/selvlensende dekk! tviler jeg på det er noe problem. Evt is ekspanderer letteste vei! så hvis det er åpent over vannet vil det gå bra :seeya:

Det er frostsprengning inne i laminatet jeg tenker på. Glassfiberarmert polyester er litt hygroskopisk (trekker vann). dette handres av gelcoat utvendig og topcoat innvendig. Men ved skader, gjennomføringer kan inntrengning skje. Særlig ved sandwich konstruksjon med balsa kjerne.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...