olebull Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Har tenkt og kjøpe et ryggekamera,er det noen som har et tips der,og evt hvor man kan kjøpe noe som virker bra... Quote Link to post
bellen Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Skal du bruke det når du ryger båten eller? Quote Link to post
olebull Posted November 23, 2008 Author Share Posted November 23, 2008 Skal du bruke det når du ryger båten eller? Vi bakker vel med båtene,men du skjønner vel at det er nå det de heter,,,eller? Ikke gjør det så vanskelig da........ Quote Link to post
bellen Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Hehe. Eg bere fleipet. Men er det eit kamera for å montere ute på båten du teker på? Quote Link to post
KaRsK Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 http://global.ebay.com/search?Query=rear+view+camera f.eks Quote Link to post
bellen Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 http://www.abteknikk.no/index.php?cPath=1 Quote Link to post
Bitteliten Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Kommer an på hva du har av plotter/PC ombord. Har du Raymarine har de ferdige løsninger for dette. sjekk raymarine.no Quote Link to post
JRK Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Hei, Kameraet er en ting. Pass på at du får en monitor som er tilpasset ryggekamera slik at den snur bildet. Hvis ikke vil skjermen vise møtende og innhentende trafikk på feil side av båten. Det har jeg prøvd, meget forvirrende... Quote Link to post
Medusa Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Jeg vurdere også anskaffelse av ryggekamera. Dette fordi jeg har null utsikt bakover i min båt og føler behov for å følge med trafikk bak båten. Vet at Felleskjøpet har tilbud på ryggekamera... Quote Link to post
Tine IV Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Alfa Trade annonserer stadig på finn,dem har farge kamera + 7 tommer skjerm til ca 1.300- Tine III Quote Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
nimbuster Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 http://cmsno.waeco.se/(S(xyymvom3onaqeuulk...24))/engine.wbf Quote Link to post
Hansi Posted November 24, 2008 Share Posted November 24, 2008 Rygge kamera i båt. Ja, ja glad jeg ikke er kommet så langt enda. Quote Link to post
Frøken Fryd Posted November 24, 2008 Share Posted November 24, 2008 Slik ser det ut hos meg: Quote Link to post
nimbuster Posted November 24, 2008 Share Posted November 24, 2008 Det er jo ikke alle båter som er konstruert slik at det er god nok sikt akterover ved bakking, eller Hansi? Det er langt igjen til båtkonstruktørene tenker helhetlig på alle punkter, det viser seg jo på alle båttyper. Det kan være en god sikkerhetsfaktor for de som føler for det, så du trenger vel ikke å være nedsettende ovenfor dem av den grunn? Quote Link to post
Frøken Fryd Posted November 24, 2008 Share Posted November 24, 2008 Kan legge til at Furuno sin nye serie plottere støtter Axis ip kameraer Quote Link to post
Kjellka Posted November 24, 2008 Share Posted November 24, 2008 Her er en link til en tidligere tråd om emne "Ryggekamera" til båt Quote Link to post
Bitteliten Posted November 24, 2008 Share Posted November 24, 2008 Sett med vårt "ryggekamera" veldig greit når man er i trange farvann. Bildet går ca 3-4 meter bak badeplatformen. Alle ferger har dette - så at dette skulle være noe man ikke "bør ha " på lystbåt er jeg ikke helt med på Quote Link to post
Bonus Posted November 24, 2008 Share Posted November 24, 2008 Jeg har personlig bakket med Bittelitens båt og kan underskrive på at det er et veldig nyttig hjelpemiddel for å finmanøvrere siste distansen før du toucher brygga. Quote Link to post
Tine IV Posted November 24, 2008 Share Posted November 24, 2008 Litt morsomt å høre til stadighet , hva skal du med det da vi klarte oss fint uten før . Greit nok alt det der , men punkt 1 må vel være . At det er vel opp til den enkelte hva han vil ha ombord eller ikke ,mye dumt som sies noen ganger . Jeg sa det i kaffebua en gang , at jeg skal kjøpe radar . Haha hva skal du med det da , smalt det da . Av dem som sa det ,har idag nesten alle sammen radar ombord . Har jo flere her inne som ALDRIG skulle ha baugtrøster osv osv , dere kan jo jette om dem har det idag . Ryggekamera skal jeg ha så fort jeg har handla ny båt ( om det skjer ) , for slik båt type jeg skal ha så ser du null å nix akterover og på å rundt på badeplattformen . Klart det ikke er nødvendig å ha , men det er kjekt å ha og et godt sikkerthet å hjelpemidel vil jeg mene . Så om det er dumt å ha eller hva det nå er enkelte mener , så hold det for deg selv . Alle har ikke samme mening om ting , men man behøver ikke "drite" ut andre om dem vil ha noe som ikke du har . Tine III Quote Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
baatmann Posted November 24, 2008 Share Posted November 24, 2008 Eg for min del vil gjerne skaffe meg eit slikt kamera. Det er mest for å ha kontroll bakover for å sjå innhentande båtar. Bitteliten har lagt ut eit bilde frå sitt kamera som ser veldig bra ut. Kan det bli like klårt og fint om det blir stilt inn på større avstand? Og kva type er det. Quote Link to post
roaldbj Posted November 24, 2008 Share Posted November 24, 2008 Jeg har vurdert å anskaffe maritimt kamera av typen CAM100 fra Raymarine. Jeg har ikke noe rede på dette. Går det an å skifte reversering/ikke-reversering av bildet? Jeg ser for meg at kameraet stort sett vil peke akterover, og da kan det være greit å ha reversert bilde på skjermen. Noen ganger ser jeg for meg at jeg vil endre kameravinkel, og da kan det være greit å ha et ikke-reversert bilde. Jeg antar at SeatalkHS sørger for at kameraet er tilgjengelig på begge styreposisjonene (Gjelder Raymarine E-serien)? Quote Link to post
Framtia Posted November 24, 2008 Share Posted November 24, 2008 skulle jeg hatt noe sånt ville det bli montert i baugen. Sikkert kjekt når en alene skal ta baugen inn til et svaberg eller en brygge, men at jeg trenger er det kanskje å dra det litt langt. Skikkelig robust og vannsikret må det i ihvertfall være. Quote Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Pelle Parafin Posted November 24, 2008 Share Posted November 24, 2008 Det er jo ikke alle båter som er konstruert slik at det er god nok sikt akterover ved bakking. Og itillegg kan det være greit å følge med trafikk aktenifra enkelte ganger. Quote Link to post
avmønstret5 Posted November 24, 2008 Share Posted November 24, 2008 I sommer kom det inn en cabinbåt (yacht) på rundt 50 fot og bakket inn i en bås i marinaen. Skippern stod på akterdekket med en fjernkontroll og styrte båten inn. Han hadde tydligvis alle manøverfunksjoner - hovedmotor(er), ror, og trøstere på fjernkontrollen. Det gikk usedvanlig greit å legge den store båten inn i båsen. Han kunne rusle rundt på båten og hadde selvfølgelig ikke bruk for noe kamera eller lignende hjelpemidler. Er dette vanlig i motorbåtverden? Dette var i Italia og båten var kroatisk. Quote Link to post
roaldbj Posted November 24, 2008 Share Posted November 24, 2008 Vi har i noen år hatt mulighet for trådløs kontroll av baug- og akterthruster. Jeg har også hørt om akterthuster som peker rett akterover. Jeg tror også at det er mulig å styre noen dysesystemer trådløst. Det er relativt lenge siden vi fikk pålitelige systemer for rorkontroll (kontroll av hydraulikkpumpa). På eldre motorer er det gasspådraget som er vanskeligst å fjernstyre. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.