Jump to content

Kjøpe ryggekamera til båten, tips?

olebull

Recommended Posts

Hei,

Kameraet er en ting. Pass på at du får en monitor som er tilpasset ryggekamera slik at den snur bildet. Hvis ikke vil skjermen vise møtende og innhentende trafikk på feil side av båten. Det har jeg prøvd, meget forvirrende...

Det er jo ikke alle båter som er konstruert slik at det er god nok sikt akterover ved bakking, eller Hansi?

Det er langt igjen til båtkonstruktørene tenker helhetlig på alle punkter, det viser seg jo på alle båttyper.

Det kan være en god sikkerhetsfaktor for de som føler for det, så du trenger vel ikke å være nedsettende ovenfor dem av den grunn?

Sett med vårt "ryggekamera"

hekksjoe_bitteliten_v.jpg

veldig greit når man er i trange farvann. Bildet går ca 3-4 meter bak badeplatformen.

Alle ferger har dette - så at dette skulle være noe man ikke "bør ha " på lystbåt er jeg ikke helt med på

Litt morsomt å høre til stadighet , hva skal du med det da vi klarte oss fint uten før . Greit nok alt det der , men punkt 1 må vel være . At det er vel opp til den enkelte hva han vil ha ombord eller ikke ,mye dumt som sies noen ganger . Jeg sa det i kaffebua en gang , at jeg skal kjøpe radar . Haha hva skal du med det da , smalt det da . Av dem som sa det ,har idag nesten alle sammen radar ombord . Har jo flere her inne som ALDRIG skulle ha baugtrøster osv osv , dere kan jo jette om dem har det idag .

Ryggekamera skal jeg ha så fort jeg har handla ny båt ( om det skjer ) , for slik båt type jeg skal ha så ser du null å nix akterover og på å rundt på badeplattformen .

Klart det ikke er nødvendig å ha , men det er kjekt å ha og et godt sikkerthet å hjelpemidel vil jeg mene .

Så om det er dumt å ha eller hva det nå er enkelte mener , så hold det for deg selv . Alle har ikke samme mening om ting , men man behøver ikke "drite" ut andre om dem vil ha noe som ikke du har .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Eg for min del vil gjerne skaffe meg eit slikt kamera. Det er mest for å ha kontroll bakover for å sjå innhentande båtar. Bitteliten har lagt ut eit bilde frå sitt kamera som ser veldig bra ut. Kan det bli like klårt og fint om det blir stilt inn på større avstand? Og kva type er det.

Jeg har vurdert å anskaffe maritimt kamera av typen CAM100 fra Raymarine. Jeg har ikke noe rede på dette. Går det an å skifte reversering/ikke-reversering av bildet? Jeg ser for meg at kameraet stort sett vil peke akterover, og da kan det være greit å ha reversert bilde på skjermen. Noen ganger ser jeg for meg at jeg vil endre kameravinkel, og da kan det være greit å ha et ikke-reversert bilde. Jeg antar at SeatalkHS sørger for at kameraet er tilgjengelig på begge styreposisjonene (Gjelder Raymarine E-serien)?

skulle jeg hatt noe sånt ville det bli montert i baugen. Sikkert kjekt når en alene skal ta baugen inn til et svaberg eller en brygge, men at jeg trenger er det kanskje å dra det litt langt. Skikkelig robust og vannsikret må det i ihvertfall være.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

I sommer kom det inn en cabinbåt (yacht) på rundt 50 fot og bakket inn i en bås i marinaen. Skippern stod på akterdekket med en fjernkontroll og styrte båten inn. Han hadde tydligvis alle manøverfunksjoner - hovedmotor(er), ror, og trøstere på fjernkontrollen. Det gikk usedvanlig greit å legge den store båten inn i båsen. Han kunne rusle rundt på båten og hadde selvfølgelig ikke bruk for noe kamera eller lignende hjelpemidler. Er dette vanlig i motorbåtverden?

Dette var i Italia og båten var kroatisk.

Vi har i noen år hatt mulighet for trådløs kontroll av baug- og akterthruster. Jeg har også hørt om akterthuster som peker rett akterover. Jeg tror også at det er mulig å styre noen dysesystemer trådløst. Det er relativt lenge siden vi fikk pålitelige systemer for rorkontroll (kontroll av hydraulikkpumpa). På eldre motorer er det gasspådraget som er vanskeligst å fjernstyre.