Jump to content

Kjøpe ryggekamera til båten, tips?

olebull

Recommended Posts

På eldre motorer er det gasspådraget som er vanskeligst å fjernstyre.

Ja det kan jeg forstå, men for finmanøver trenger en kanskje ikke noe gasspådrag heller. Jeg nokså sikker på at hovedmotor var i bruk, det var i alle fall artig se mannen rusle rundt med fjernkontrollen og legge den store båten vakkert inn i båsen i en trang marina.

Hei.

Å følge med bakover, er vel ikke det dummeste? I boken "Motorbåten, Praktisk Håndbok for Motorbåteiere" fra 1955 fant jeg dette:

speil.jpgspeil_tekst.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kan det bli like klårt og fint om det blir stilt inn på større avstand? Og kva type er det.

Vet ikke - tror det er autofkus på kamerat. Det er Raymarines kamera - det er linket til det litt lenger opp i tråden her.

Vårt kamera står på innsiden av targaen - rett over tuppen på flaggstanga på bildet her

nw420_satellit.jpg

Jeg har vurdert å anskaffe maritimt kamera av typen CAM100 fra Raymarine. Jeg har ikke noe rede på dette. Går det an å skifte reversering/ikke-reversering av bildet? Jeg ser for meg at kameraet stort sett vil peke akterover, og da kan det være greit å ha reversert bilde på skjermen. Noen ganger ser jeg for meg at jeg vil endre kameravinkel, og da kan det være greit å ha et ikke-reversert bilde. Jeg antar at SeatalkHS sørger for at kameraet er tilgjengelig på begge styreposisjonene (Gjelder Raymarine E-serien)?

Kopierer hele innlegget til Roald

Man får kamera for "foroverbruk" og bakoverbruk. Kameraet fastmonteres - dvs skrus fast. For meg har det aldri vært aktuelt å flytte det. Dog har jeg tenkt på å ha et kamera til - ett som sitter fremovervendt på targaen og da dekker bb side av båten. Vi får bilde på plotteren oppe og nede. Den nede er master og den oppe er slave. så vidt jeg vet er kameraet bare koblet til på master.

En annen sak som ikke hadde vært helt feil er FLIR kamera. De er fortsatt ekstremt dyre (over 70.000) - men når de synker i pris kan det kanskje være noe å tenke på. Denne båten har FLIR kamera på toppen

nw_420_med_bimini.jpg

Som jeg antydet tidligere vil jeg ha vurderte andre tekniske løsninger en "ryggekamera" på en båt under 60 - 80 fot . Jeg går ut fra at nevnte fartøyer befinner seg i saltvann og et kamera vil rimelig raskt få et saltbelegg som vi gi et farlig dårlig bilde. Det vil neppe dekke alle nødvendige vinkler og i dårlig lys vil det også lett gi et dårlig bilde. Etter min mening burde en heller sørge for visuell kontroll både foran og akter på båten når en legger til - og jeg tipper at de fleste her ikke er alene ombord.

på min forrige båt var det montert 2 stk speil akkuratt som på en bil..må si at jeg syns det så litt rart ut når jeg kjøpte den..men skal si di ble flittig brukt..hadde nesten mer syn akter over enn forover:-)))veldig praktiske.er jo ikke et camera da..men.........

]

Som jeg antydet tidligere vil jeg ha vurderte andre tekniske løsninger en "ryggekamera" på en båt under 60 - 80 fot . Jeg går ut fra at nevnte fartøyer befinner seg i saltvann og et kamera vil rimelig raskt få et saltbelegg som vi gi et farlig dårlig bilde. Det vil neppe dekke alle nødvendige vinkler og i dårlig lys vil det også lett gi et dårlig bilde. Etter min mening burde en heller sørge for visuell kontroll både foran og akter på båten når en legger til - og jeg tipper at de fleste her ikke er alene ombord.

Ser at enkelte uttaler seg mot bedre viten. Mitt kamera har stått bak på båten i snart fire år, problemfritt. Jeg har full kontroll på trafikken som kommer bak. I trange "fjordarmer" hvor det er "over-ett-merker" har jeg også full kontroll på merkene bak båten. Og ikke å forglemme når jeg "bakker" inn i havna.

Kan opplyse at slike kamera står montert på mange trailere og lastebiler under lasteplanet slik at sjåføren kan se slepekroken når tilhenger skal kobles til. Her får kameraet "hard" medfart med saltede veier og all slags annet dritt som spruter opp fra veien. Dette uten å ta skade, da kameraene er helt sprut og vanntette. Punktum.

Løp å kjøp hvis du mener du behøver et slikt.

Hilsen: Capitan of Canopus

Har selv tatt spenning fra topplanterna til mitt kamera,null problemer! Hvorfor skulle det være "støy" på 12V tillførsel for landterner?

Det vil alltid vere en fare for støy når man kobler sammen referanser fra flere steder. Alle proffe kameraleverandører bruker egen strømkabel til hvert kamera.

Ser at enkelte uttaler seg mot bedre viten. Mitt kamera har stått bak på båten i snart fire år, problemfritt.

Min erfaring er at "bil - ting og tang" i alle fall på sikt, ikke holder i korrosivt maritimt miljø. Selv utstyr ned/inne i båten utsettes for helt annen påkjenning en på land - for ikke å snakke om ute på båten. Det er den ene siden. Den andre siden er om dette utsyret er tenkt å erstatte visuell utkikk, eller er det tenker som et supplement? Og om en tenker det siste, hva blir praksis?

For å tydeligjøre mitt forbehold, det var faktisk en her på BP som hevdet at hans gode radar og plotter erstattet utkikk i dårlig vær!

Litt morsomt å høre til stadighet , hva skal du med det da vi klarte oss fint uten før . Greit nok alt det der , men punkt 1 må vel være . At det er vel opp til den enkelte hva han vil ha ombord eller ikke ,mye dumt som sies noen ganger . Jeg sa det i kaffebua en gang , at jeg skal kjøpe radar . Haha hva skal du med det da , smalt det da . Av dem som sa det ,har idag nesten alle sammen radar ombord . Har jo flere her inne som ALDRIG skulle ha baugtrøster osv osv , dere kan jo jette om dem har det idag .

Ryggekamera skal jeg ha så fort jeg har handla ny båt ( om det skjer ) , for slik båt type jeg skal ha så ser du null å nix akterover og på å rundt på badeplattformen .

Klart det ikke er nødvendig å ha , men det er kjekt å ha og et godt sikkerthet å hjelpemidel vil jeg mene .

Så om det er dumt å ha eller hva det nå er enkelte mener , så hold det for deg selv . Alle har ikke samme mening om ting , men man behøver ikke "drite" ut andre om dem vil ha noe som ikke du har .

Tine III

Veldig bra svart.............................

[humor] Dere skal ikke ha rygge-alarm også med det samme da? hehe.. når du setter giret i bakk--> "beeep beeep beeep" som lastebiler? [/humor]

Jeg har selv god utsikt bakover, så jeg trenger ikke noe kamera der, men det hadde ikke vært så dumt å hatt ett kamera i f.eks motor rommet, slik at man enkelt kan ta en titt for å se at alt er greit der nede under gange..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

[humor] Dere skal ikke ha rygge-alarm også med det samme da? hehe.. når du setter giret i bakk--> "beeep beeep beeep" som lastebiler? [/humor]

Jeg har selv god utsikt bakover, så jeg trenger ikke noe kamera der, men det hadde ikke vært så dumt å hatt ett kamera i f.eks motor rommet, slik at man enkelt kan ta en titt for å se at alt er greit der nede under gange..

Ja det vil kanskje ha noe for seg + temp. måler.

• 1 år senere...

Etter turen hjem fra Tanum sist uke var saken klar,nu skal jeg ha ryggekamera/bakkekamera .Fra Tanumstrand til Strømstad gikk vi et par båter i sammen,tursla rolig på ca 7-8 kn.Små regna så jeg sat inne nede ,noe jeg sjelden gjør men .Det kom såpass mange større båter i 100 rett forbi som vi så alt for seint,da sikten acterover er lik null stort sett uannsett fart.Sitter jeg oppe så ser jeg jo dem som regel ,men var lite morro da kopper å annet gikk vegg i mellom pga alt for mange duster som fører båt idag.Kansje ikke pent å si det men,i sommer har det vært ille syntes jeg da.Så bestilte en 7" skjerm med kamera ,som lå klart i posten da vi kom hjem.Har montert det sånn løslig for å teste det litt,ser ut som dette var en lur innvestering .Funker knall bra ,å sikkert enda bedre når jeg får det opp i targan.Det kan være greit å ha når du skal inn i trange havner også dette vil jeg tru,sikkert ok å ha kontroll på dem som evt står på badeplattformen også. Så da er det bare å få montert det riktig på plass ettervært,så får vi se om det er verdt hele 1.200- spenn.

:wink:

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...