osa Startet 23.November.2008 Del på Facebook Startet 23.November.2008 Jeg er temmelig amatør på de fleste tekniske båt-områder. MEN jeg er villig til å lære... -har noen spørsmål om pakkboksen min: - Hvilken type pakkboks er dette? - Er det normalt at den lekker? (litt vann og greasen kommer veldig lett gjennom og "slenger# rundt omkring..) - Er det en enkel måte å stramme denne på? - Må den åpnes (skues ut ) og skifte en eller annen form for pakninger..? - Andre tips? -type grease? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.November.2008 Del på Facebook Svart 23.November.2008 Litt vann skal den lekke. 2-3 dråper i minuttet eller så minimum. hvis den ikke lekker så vil den gå varm, og det er ikke bra! Men om den drypper mer enn noen dråper nå og da er det på tide å pakke den om, eventuelt stramme den litt. Angående grease skal du bruke du bruke en som er merket EP-2, eller tilsvarende. Denne er sjøvannsbestandig, men ikke vannfast. Vannfast grease har lett for å stivne, og egner seg ikke så godt i hylsa. PS: Ikke vri på greasekoppen i utide, det er lite smøring som skal til! Jeg gir den kanskje en halv tørn 3-4 ganger i året eller så.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jupan Svart 23.November.2008 Del på Facebook Svart 23.November.2008 Jeg gjør som det står i SABB-boka. Vrir på den etter hver tur, tror boka sier en gang i uken, og det er jo ca noe sånt jeg bruker båten i snitt. Jeg vrir bare til jeg såvidt kan kjenne motstand. Hardere vil medføre for mye press på akslingen eller noe sånt, slik at det kan bli varmgang - og det har ikke noen lyst på! Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 23.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2008 Vrir på den etter hver tur Jeg hadde SABB i en tidligere båt. Da tok jeg en kvartvri etter hver tur, men der kom det nesten ikke ut grease foran. På denne må jeg ta opptil flere runder (kanskje ikke så ofte..) og det kommer forholdsvis mye ut foran, som slenger rundt omkring nedi rommet der. Du ser det på bildet.. på tide å pakke den om Hva gjør jeg når jeg skal "pakke om" (amatør, remember.. ) ? Åpner og skifter ett eller annet?? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.November.2008 Del på Facebook Svart 23.November.2008 Du er nok nødt til å forholde deg til følgende: Hvor lenge er det siden simmerringerne er skiftet i pakkboksen? Min erfaring er at mange venter for lenge med å skifte disse - og da blir det unødvendig stor saltvannsinntregning. Husk at du må ha syrefaste ringer i simmerringene når du skifter disse - og så må leppene peke riktig vei. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 23.November.2008 Del på Facebook Svart 23.November.2008 Regner med at du skrur av den hylsa som omslutter aksling og "gjennomføringen" Den pakkes om med "lisse" altså en pakknimgssnor med 4-kanta tverrsnitt. Enten kapper du lissa slik at hver bit blir en ring rundt akslingen, eller så snurrer du lissa rundt og rundt akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
Svenske Bob Svart 23.November.2008 Del på Facebook Svart 23.November.2008 Hei, Du kan ju bestiller talgpakning hos Marna Motor(nettbutik) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 23.November.2008 Del på Facebook Svart 23.November.2008 Ligner på pakkboksen hos meg. Denne har ringer med talgsnor som tetning. Hvis det er lenge siden disse er byttet bør du skifte de ut. Alternativt kan du forsøke å stramme pakkboksen. Løsne kontramuteren og stram opp "hylsen" forsiktig. Ta litt av gangen og helle flere ganger. En 1/4 omdreining kan være mye. Vær obs på at om du strammer for mye vil du få varmgang. Kikk litt på gjengene oså. Hos meg er det links gjenger. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
osa Svart 23.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2008 Flott! Takker så mye for alle behjelpelige svar!! .Nye problemstillinger kommer om ikke lenge.... Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 dette er da en gammel tråd men jeg skal gjøre samme jobben og heldig vis var det ett bilde av lik pakkboks her :) hos meg drypper den flere ganger i minuttet. jeg har greas nippel gjenget i det store lokket. så etter ett rolig pump med fett pressa så tar det ikke lange kjøreturen før det ligger ei pølse me greas runt aksel som har blitt kastet runt nedi der. men ser dere skriver løsne kontra mutteren. selve mutter sporene. er det kontra mutteren? og "hylsa" er også gjenget inn. eller er hylsa og mutteren en del? sliter med og få plass til stor nokk nøkkel runt den store mutteren så skal prøve med en oljefilter tang type med kjetting som man drar runt mutteren. vil prøve og stramme først og bytte pakningne når båten skal på land igjen. håper noen har noe tips :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.