Grand Banks jr Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 I min Nidelv 24 står det en VP M2D (tror jeg den heter), og normalt bruker jeg el. start. Men, med referanse til denne tråden, nå trenger jeg å starte den med medfølgende startsveiv. Hvordan gjør jeg det? Det er 2 hendeler over toppen (dvs 1 hendel over hver sylinder) som jeg har hørt at jeg skal løfte for å få mindre kompresjon. Stemmer dette? Hva ellers skal jeg gjøre? Nøkkelens posisjon? Når skal hendelene tas ned igjen? osv osv. Takk for svar! PS: Har søkt i forumet, men fant ikke noe om manuell start... Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mulligan Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Trykk ned kaldstarten. Åpne begge dekompventilene. Sveiv god fart på svinghjulet. Lukk en ventil mens du sveiver. Når den tenner lukker du den andre. Quote Link to post
bellen Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Nøkkelen skal stå i tent posisjon, så skal du vri over dei to hendelane på toppen. Deretter er det bare å sveive alt du orker til du har fått opp turtallet, og deretter slå over den eine hendelen (Ikkje slepp sveivamed ein gang, men fortsett å sveiv til motoren er skikkelig i gang). Når du høyrer at motoren går på den eine sylinderen, vri så den andre hendelen i normalposisjon igjen. Quote Link to post
Smurph Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Det er veldig kjekt å være to stykker når man gjør dette. En til å sveive som f**n, og en som slår over hendelen. Hvis du må slippe sveiven med den ene hånden for å slå over hendelen, så mister du mye kraft i det mest kristiske øyeblikket. Quote Bundin er bátleysur maður Link to post
Grand Banks jr Posted November 23, 2008 Author Share Posted November 23, 2008 Takk for svar! Er det noe galt når jeg kjenner mye kompresjon selv når begge hendelene er løftet? Når jeg sveiver en hel runde (motor, ikke sveiv) - så stopper alt opp og jeg får et "tilbakeslag". Ikke i ordets riktige forstand, men dog så klarer ikke jeg å sveive dette lett. - Skulle motoren løpt ganske lett og ledig rundt? NOR_Smurf: Det tror jeg på! Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
bellen Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Du skal nok egentlig ikkje kjenne kompresjon i det heile tatt når du har løftet dekompresjonsventilene Quote Link to post
Grand Banks jr Posted November 23, 2008 Author Share Posted November 23, 2008 Jepp, det var det jeg også trodde! Er det noen her som kan bekrefte at jeg ikke skal kjenne kompresjon når armene er løftet? Hva kan evt være galt når det allikevel er kompresjon? (Jeg merker litt motstand når jeg hever armene - i armene altså...) Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Arejane Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Hadde en slik for noen år siden. På min knakk jeg støtstengene til ventilløfterene to ganger, da ventilen satt fast. Kan det være en ventil som sitter fast? Du kan vel ta av toppdekslene og se om ventilene beveger seg som normalt når du tørner rundt svinghjulet. Alternativt kan der være behov for å justere på ventilløfterene (hendlene) da disse kanskje ikke trykker ned ventilen tilstrekkelig til at de åpner. Quote Mh Arejane Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.