Jump to content

Hvordan manuelt starte en VP M2D m/ startsveiv?


Grand Banks jr

Recommended Posts

I min Nidelv 24 står det en VP M2D (tror jeg den heter), og normalt bruker jeg el. start.

 

Men, med referanse til denne tråden, nå trenger jeg å starte den med medfølgende startsveiv.

 

Hvordan gjør jeg det?

 

Det er 2 hendeler over toppen (dvs 1 hendel over hver sylinder) som jeg har hørt at jeg skal løfte for å få mindre kompresjon. Stemmer dette?

 

Hva ellers skal jeg gjøre?

Nøkkelens posisjon?

Når skal hendelene tas ned igjen?

 

osv osv.

 

Takk for svar!

 

PS: Har søkt i forumet, men fant ikke noe om manuell start...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Nøkkelen skal stå i tent posisjon, så skal du vri over dei to hendelane på toppen. Deretter er det bare å sveive alt du orker til du har fått opp turtallet, og deretter slå over den eine hendelen (Ikkje slepp sveivamed ein gang, men fortsett å sveiv til motoren er skikkelig i gang). Når du høyrer at motoren går på den eine sylinderen, vri så den andre hendelen i normalposisjon igjen.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

 

Er det noe galt når jeg kjenner mye kompresjon selv når begge hendelene er løftet?

 

Når jeg sveiver en hel runde (motor, ikke sveiv) - så stopper alt opp og jeg får et "tilbakeslag". Ikke i ordets riktige forstand, men dog så klarer ikke jeg å sveive dette lett. - Skulle motoren løpt ganske lett og ledig rundt?

 

NOR_Smurf: Det tror jeg på!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jepp, det var det jeg også trodde!

 

Er det noen her som kan bekrefte at jeg ikke skal kjenne kompresjon når armene er løftet?

 

Hva kan evt være galt når det allikevel er kompresjon?

(Jeg merker litt motstand når jeg hever armene - i armene altså...)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hadde en slik for noen år siden.

 

På min knakk jeg støtstengene til ventilløfterene to ganger, da ventilen satt fast.

Kan det være en ventil som sitter fast? Du kan vel ta av toppdekslene og se om ventilene beveger seg som normalt når du tørner rundt svinghjulet.

 

Alternativt kan der være behov for å justere på ventilløfterene (hendlene) da disse kanskje ikke trykker ned ventilen tilstrekkelig til at de åpner.

Mh Arejane

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...