Jump to content

Dufour 34, Hanse 342, Sun Fast 35 - Hva skal jeg velge?

Alfa Romeo

Recommended Posts

Det blir ny (brukt) seilbåt til sommeren.

Mine krav er:

34-35 fot

3 kabiner

Lys >1,2

Pris 0,75-1 mill.

Skal kunne brukes til regatta i ny og ne.

Ut fra dette er det 3 som peker seg ut:

Dufour 34, Hanse 342 og SF 35.

Dufour og Hanse er ikke kjent for god kvalitet så der er nok Sun fasten best. Den har nok og best plass.

Hansen er rimeligst og har selvslående fokk, men seiler nok dårligst.

Dufouren er finest (synes jeg) og skal være stiv og fin å seile uten fullt mannskap på ripa.

Ønsker tips og erfaringer fra noen som har hatt noen av disse.

Jeg har hatt dufour 34 og den ligger etter min mening ikke etter noen av de andre på kvalitet , har ikke sett noe som skulle tilsi noe sånt.

Hadde kjøpt dufouren eller sun fasten men ville prøvd å finne en med rorkult

Jeg har hatt sun odyssey 35 som er "pingleversjonen" av sun fast 35. Anbefaler denne da det er mye comfort i denne størrelsen. Jeg bodde i båten når jeg hadde den, men det var 2-lugars versjon. Hvis du vil ha tre lugarer, ville jeg sett etter sun fast 37. Disse går også for under millionen for tiden.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Hansen er rimeligst og har selvslående fokk, men seiler nok dårligst.

Kan ikke være helt enig i dette.

Har seilt en god del Hanse 37, og på ferderen i år seilte vi oss til en 4.plass i tur klassen. (og det var ikke bare fire båter med)

Mye kunne vært anderledes på Hanse'n men båten en morsom å seile og riktg trimmet, med et manskap som er villig til å jobbe hele tiden - så er den ikke noen sinke.

Du har ikke vurdert bavaria match 35/38 eller first 36,7?

Det er jo båter som seiler fletta av de tre du nevner uten at man går glipp av comfort. Matchen er jo billigere òg.

Flere av forslagene er forsåvidt fortsatt på lista mi - men ikke i topp 3 da de ikke treffer på alle pkt i "kravspesifikasjonen";

35 Match har desverre bare 2 kabiner

First 36,7 er vel vanskelig å få under 1 mill!?

38 match og SF37 noe store.

Har bladd gjennom litt resultater fra Færderen, Hovdan Skagen etc for de siste 3-4 årene og det er veldig lite Hanse 342(1) eller SF35 i disse. De få som dukker opp har endt opp fra midten og nedover. Dufour 34 derimot ligger konstant i topp - og det i R30/33 klassene (hvor jeg inbiller meg konkurransen er tøffere enn i vanlig lys!?)

Du har ikke vurdert bavaria match 35/38 eller first 36,7?

Det er jo båter som seiler fletta av de tre du nevner uten at man går glipp av comfort. Matchen er jo billigere òg.

Det ligger en 35 Match priset til 690`på Finn.no . Dette er bra båter. Kan også ta med First 34.7. Ellers har du Comfortina 35. Har vel vært priset i overkant 1+ tidligere. Men i

dagens marked?.

Vi sees!

690 000.- for en match 35 er en knallpris etter min mening , hadde kjøpt den tvert om jeg var ute etter en båt i den størrelsen/typen og kona ikke var med på å bestemme.

Men det er jo bare 2kabiner i den og om man ha 3 så faller den jo rett ut , first 34,7 er knalltøff men den har bare 1,5 kabin , 36,7 derimot det er en ufyselig fin båt og den kan vel være mulig å finne under millionen , raskere enn alle disse andre er den også

En dufour 34 2004-2006 bør vel være mulig å finne til under 900 000.-

Edit:

Ser at Match38 og SF37 vurderes for store for deg - da faller vel First 40.0 og ut...

Disse føles ikke så store. De er lavere og dypere og enkle å håndtere. Så viss en har plass, vurder en 38-40 foter. Ikke vær så redd for håndteringen. Bli med å test flere båter i div størrelser. 1-2 m lengre vannlinje, gjør mye.

First er bra med stor klasse vis regatta er målet.

Vi sees!

Jeg har hatt seilbåt på 27, 33 og 40 fot, og har med det funnet ut at rundt 33 fot er en perfekt størrelse (strekker det litt for å få 3 kabiner). Enklere vedlikehold, håndtering, opptak. Greiere å få båtplass. Rimeligere i innkjøp og drift.

Den 35 Matchen er tydeligvis solgt - jeg har fulgt litt med på den. Ekstremt mye båt for pengene og til 690 kunne nok kravet om 3 kabiner blitt firt litt på.

Den first 36.7 til 920 ligger i tyskland, dvs blir nok over en mill før mva etc er betalt.

Det står i annonsen at prisen på 36,7 er inkl moms:

Et sjeldent godt vedlikeholdt eksemplar av denne populære racer/cruiser serien til Beneteau.

Båten har tysk eier og ligger i Hamburg/Tyskland. Moms er inkludert i prisen. For nærmere detaljert informasjon bør eier kontaktes direkte under diedholthu@t-online.de

Jeg ville vært skeptisk til 3 kabiner på Hansen 342. Det blir for mye på for liten plass. Vet ikke hvordan Dufouren blir med 3 kabiner, men husker jeg rett hvis mitt veldig høyt prioriterte krav om ståhøyde for mine 184 ikke ble innfridd i salongen på Dufouren? Ville nok valgt SF35 av disse du nevner, forutsatt samme pris. Mye å velge mellom i disse dager! Du får deg nok større Hanse og andre modelle for 1 mill nå om dagen..., men du ville ikke ha større båt? Slik tenkte vi også og endte med en slik Hanse 350 vi har vel snakket litt om det såvidt jeg husker;) Lykke til med valget!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Hanse 350 har selvfølgelig også en plass på den lista - den treffer på alle punkter, er romslig, fin å se på etc.

Grunnen til at den ikke kommer helt på topp 3 er at den er så pass ny at eierene ikke har fått stappet inn alt kjekt å ha utstyret (som jeg vil ha)

F.eks lå det ute en SF35 til 1 mill tidligere i høst.

Her var det ett komplett sett regattaseil (inkl spinnaker) i tillegg til turseil, puter i cockpit, ankerwinch etc etc. I tillegg var det gjort mindre optimaliseringer som ny løygang, kulesleider på storseil, nytt større ratt, cockpittelt etc etc.

Alt dette koster fort 1-200.000 og masse arbeid (jeg har oppgradert en nybåt på samme viset så det vet jeg alt om).

Så per i dag prioriteres utstyr foran alder, så får vi se hva jeg ender opp med denne gangen. Halve morroa er jo å se seg om.