VRT Startet 23.November.2008 Del på Facebook Startet 23.November.2008 Skal flytte skroggjennomføringen for spylevann lenger bak i båten. Hvordan tetter man hullet der skroggjennomføringen stod? Dette er snakk om en tresjark, så det blir ikke like enkelt som å tette et glassfiberskrog. Kanskje jobben bør overlates til fagfolk? Sitér dette innlegget Link to post
vannoverallt Svart 23.November.2008 Del på Facebook Svart 23.November.2008 På min gamle tresnekke var diverse hull tettet med blikkplate på utsiden, sikafleks og ny blikkplate på innsiden, festet med gjennomgående skruer, type messing rundt hullet. Var litt skeptisk til den løsningen når jeg kjøpte båten, men det holdt i de ti årene jeg hadde den. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 23.November.2008 Del på Facebook Svart 23.November.2008 I min trebåt tid! lagde jeg en konisk treplugg! som jeg tilpasset hullet. Forsenket og skrudde fast med en større bit innvendig. Plugget skruehullene etterpå.Hvis men er nøye med denne jobben, blir det både pent og solid.Viktig og bruke samme treslag som resten av båten Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Hans-Petter Svart 23.November.2008 Del på Facebook Svart 23.November.2008 la den gamle gjennomføringen stå der den er og sitt inn en ny Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 23.November.2008 Del på Facebook Svart 23.November.2008 ¤Frese eller raspe/file hullet konisk, minst 45* ¤slipe/raspe/file "plugg slik at treet ligger samme vei som bordet ¤lime inn med epoxy el. polyuretanlim ¤slipe plant inne og ute ¤sette på en lapp på innsida som limes og skrues TETT! -og fint..... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.November.2008 Del på Facebook Svart 23.November.2008 "Osa", burde ikkje konen vere motsatt veg for å "låse av" pluggen i hullet? Slik eg ser det nå, så kan pluggen falle ut av hullet om den løsner frå epoxylimen Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Bellen skreiv: "Osa", burde ikkje konen vere motsatt veg for å "låse av" pluggen i hullet? Slik eg ser det nå, så kan pluggen falle ut av hullet om den løsner frå epoxylimen Trykket av vatn på utsida er meir so nok låsing til denne pluggen. Om koninga var andre veien, ville eg vore meir bekymra for om pluggen skulle losna og komma inn. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Om du behøver å kone pluggen er jeg ikke overbevist om. Dette bare kompliserer prosessen. Lag en plugg (helst i samme materiale som båten) som planer med innsiden og utsiden. Skru og lim på en lask - bordstykke - på innsiden. Ikke bruk noe lapp. Drill et hull i pluggen slik at du kan putte en skrue i denne. Ha godt med lim på pluggen og putt denne i hullet. Sett skruen i og teit til slik at limet tyter ut og tetter rundt. Tørk av overflødig lim og vent noen dager. Puss og overflatebehandle. Men det enkleste ville være å la den gamle skroggjennomføringen bli stående. Kunne komme godt med neste gang du bestemmer deg for et nytt inntak. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
osa Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 vanntrykk og lim er mer enn nok til å holde konen på plass, men du kan selvfølgelig sette i en skru fra innsiden. (Husk å forbore og forsenke.) Da er det "sikkert som banken". Epoxy er selvfølgelig best (kan godt blande inn litt sagma for tykkelsen..) men polyuretanlim tåler også en del fuktighet og det sveller en del ved herdingen og fyller ut ujevnheter. (kan også blande litt sagma i denne..) Sitér dette innlegget Link to post
VRT Svart 24.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2008 Tenker jeg går for løsningen til OSA. Har epoksy og fortykning til denne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.