Jump to content

Flytte skroggjennomføring i trebåt

VRT

Recommended Posts

Bellen skreiv:

"Osa", burde ikkje konen vere motsatt veg for å "låse av" pluggen i hullet? Slik eg ser det nå, så kan pluggen falle ut av hullet om den løsner frå epoxylimen

Trykket av vatn på utsida er meir so nok låsing til denne pluggen. Om koninga var andre veien, ville eg vore meir bekymra for om pluggen skulle losna og komma inn.

Om du behøver å kone pluggen er jeg ikke overbevist om. Dette bare kompliserer prosessen. Lag en plugg (helst i samme materiale som båten) som planer med innsiden og utsiden. Skru og lim på en lask - bordstykke - på innsiden. Ikke bruk noe lapp. Drill et hull i pluggen slik at du kan putte en skrue i denne. Ha godt med lim på pluggen og putt denne i hullet. Sett skruen i og teit til slik at limet tyter ut og tetter rundt. Tørk av overflødig lim og vent noen dager. Puss og overflatebehandle.

Men det enkleste ville være å la den gamle skroggjennomføringen bli stående. Kunne komme godt med neste gang du bestemmer deg for et nytt inntak.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

vanntrykk og lim er mer enn nok til å holde konen på plass, men du kan selvfølgelig sette i en skru fra innsiden. (Husk å forbore og forsenke.) Da er det "sikkert som banken". :lol:

Epoxy er selvfølgelig best (kan godt blande inn litt sagma for tykkelsen..) men polyuretanlim tåler også en del fuktighet og det sveller en del ved herdingen og fyller ut ujevnheter. (kan også blande litt sagma i denne..)

spunse_hull_3.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...