Jump to content

Baupropell montering på min Bayliner 2855


stigers

Recommended Posts

Våren som var bestemte vi oss for å montere baupropell på Bayliner'n, for å få litt mer kjørekomfort og bedre manuvrerig.

Legger ut bilder og tips for andre som kanskje vil prøve på dette, det var litt jobb, men det gikk fint til slutt :sailing:

s5001462.jpgs5001463.jpgs5001473.jpgs5001474.jpgs5001477.jpgs5001487.jpgs5001492.jpgs5001494.jpgs5001541.jpgs5001542.jpgs5001544.jpgs5001546.jpg

Link to post

Gjorde du dette selv uten å ha arbeidet med plast e.l. før? Hva kostet herligheten deg inkl. alt?

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post

Fint med ny tunnel, men den er dessverre feilmontert.

Skyvekraft vil i en slik tunnel bli betydelig redusert. Samtidig vil støyen nå nye høyder, på grunn av den enorme turbulensen som oppstår.

 

Med en riktig ettermontert tunnel gjør man over hode ingen støping på utsiden av skroget. Alt skjer på innsiden. Det blir selvfølgelig penere, men den største gevinsten er tidsbesparelsen og at man får perfekte avrundinger i tunnelåpningen.

tunnelavrunding.gif

Link to post

Poengen med kanten er å hindre vann i å strømme inn i tunnellen så propellen går rundt når tunellen ikke er over vann.

 

Alt støyp er gjort på innsiden, det er lagt på et lag på yttersiden av skroget for å sikkre 100% mot lekasje.

 

Min far har litt erfaring fra tidligere med å støpe i glassfiber, så var ikke helt uerfarne når vi begynte, hele herligheten kom på ca 20 lapper ink. batterier osv.

Link to post

Her er et forlag til forbedring:

 

alternativ.jpg

 

Slip vekk litt av størrelsen på vannavviseren i forkant av tunnelen og avrund kanten så mye det lar seg gjøre.

Slip vekk alt av steglist innenfor den røde ellipsen.

Slip et søkk innenfor den røde ellipsen der søkket går i null i bakkant og på sidene, er dypest på midten og såpass dypt i forkant som den røde streken inni tunnelen.

Den røde streken inni tunnelen skal avrundes i størst mulig grad. Det betyr at søkket ikke skal være så dypt, det er viktigere med god avrunding.

Siden du har en vannavviser i forkant, kan du greie deg med mindre dybde på vannavviseren i bakkant.

 

Du må legge på like mye glassfiber på innersiden som du sliper vekk på yttersiden.

Med dette får du plutselig en moderat vannavviser i forkant og en moderat dyp i bakkant og fine og store avrundinger av tunnelåpningen.

 

I følge Sleipner har du nå 100% skyvekraft mens du uten modifisering kanskje bare har 60% i verste fall.

Støyen har antageligvis gått ned til det halve.

 

Med slike tall er det vel verdt å gjøre modifiseringene, synes nå jeg.

Link to post

Etter mine begrep er dine forbedringer "Lotus" berre en forbedring når båten er i fart, men da er ikke thrusteren i bruk heller, så da kan man ikke si at der skal være en 40% forbedring i effekten.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post

Nei, det stemmer ikke, TB2855. Forskjellen mellom originalen og de endringer jeg har foreslått er minimale når båten er i fart.

Det er når thrusteren er i bruk de store forskjellene oppstår.

 

Når thrusteren skyver vann ut gjennom tunnelen, må den nødvendigvis suge vann inn i den andre enden. Dette vannet suges i stor grad inn langs skrogsiden, runder hjørnet og forsvinner videre inn i tunnelen. Med skarpe kanter blir det helvetes mye turbulens i vannet. Det lager vanskelige arbeidsforhold for propellen som igjen gir støy og betydelig redusert skyvekraft.

Link to post

Hei Lotus,

 

Feilmontering er vel en drøy påstand. Jeg har sett mange baugpropellinstallasjoner utført av profesjonelle med langt skarpere avrunding enn her. Den illustrasjon du gjengir er fra Sleipner og avrundingen de anbefaler er fornuftig for maksimal effekt. Men du sier at ingen støping skal gjøres på utsiden. Sleipner anbefaler i samme bruksanvisning som du refererer til, at man bør legge på 2 lag glassfiber på utsiden. Forøvrig har den modifikasjon du viser til med med din rødblyant kun med motstand å gjøre og ingen ting med effekt av baugpropellbruken, bortsett fra den del av modifikasjonen som øker radius på avrundingen. Denne er det selvfølgelig om å gjøre å få så stor som praktisk mulig.

 

 

Eivind

Link to post
Nei, det stemmer ikke, TB2855. Forskjellen mellom originalen og de endringer jeg har foreslått er minimale når båten er i fart.

Det er når thrusteren er i bruk de store forskjellene oppstår.

 

Når thrusteren skyver vann ut gjennom tunnelen, må den nødvendigvis suge vann inn i den andre enden. Dette vannet suges i stor grad inn langs skrogsiden, runder hjørnet og forsvinner videre inn i tunnelen. Med skarpe kanter blir det helvetes mye turbulens i vannet. Det lager vanskelige arbeidsforhold for propellen som igjen gir støy og betydelig redusert skyvekraft.

 

:crazy:

 

Tja, dette har vel vært diskutert mange ganger. Jeg har pratet med to montører av baugpropeller. Den ene sier at man må ha denne kanten, den andre (som har montert baugpropeller i 20 år og 40 stk pr. år) sier at fabrikantene har hatt flere tester på dette. Resultatet i følge ham er ikke målbart på fritidsbåter. Men på store nyttefartøyer er det forskjell.

 

Jeg skal etter planen få montert baugpropell i vinter, satser da på 5 blads propell og motor som trenger 10,5 -11 VDC for å fungere (7 mm2 kabel i fra batteri).

 

 

 

Link to post

Sleipner har et vannkar hvor de tester trøstere etc. De har laget en film som viser hvor mye skyvkraften reduseres når tunellen har skarpe kanter. Det er de skarpe kantene på sugesiden som skaper kaviteringen som igjen fører til at trøsteren blir mindre effektiv og bruker mer strøm.

Elipsen tror jeg ikke har noen direkte sammenheng med effekten eller strømforbruket, for dette er mer for å redusere motstanden i skroget når båten kjører.

 

Alle fagfolk jeg har snakket med, det vil si de som har godkjenning for å repparere CE merkede båter, mener man skal støpe på begge sider.

Link to post
Forøvrig har den modifikasjon du viser til med med din rødblyant kun med motstand å gjøre og ingen ting med effekt av baugpropellbruken, bortsett fra den del av modifikasjonen som øker radius på avrundingen.

Mmmmm... bortsett fra.

Poenget er at bortsett fra er hele poenget.

Å lage en vannavviser i forkant av tunnelen gjør det svært vanskelig å få en god avrunding. Videre gjør en vannavviser i forkant det svært vanskelig å suge inn vann i tunnelen fra denne siden.

 

Hva med en avviser i bakkant? Jo for det første gjør den avrunding med stor diameter til en lek. For det andre gjør innslipingen det enda lettere å suge vann. Man vinner dobbelt med andre ord.

 

Når det gjelder verftene, er det bare å ta en titt på "Sjøen for alle"-messen. Feilmonterte tunneler florerer.

Hvorfor er det egentlig så vanskelig å følge produsentens anbefalinger? Avrunding med radius 10% av tunnelens diameter. Punktum. Med 180 mm tunnel gir det 18mm radius eller om du vil radiusen på et lite egg fra høna til prior.

 

Hva er vitsen med å herje med ekstra batteri og tykke kabler om man ikke gir propellen skikkelige arbeidsforhold i utgangspunktet?

Link to post
Alle fagfolk jeg har snakket med, det vil si de som har godkjenning for å repparere CE merkede båter, mener man skal støpe på begge sider.

Har du spurt dem hvordan de fester mattene som legges på fra yttersiden? De skal jo festes til tunnelen for å ha en forsterkende effekt.

 

Finnes det båter som ikke er CE-merkede og som selges i dette landet?

Link to post

Denne monterte jeg etter "Lotus-metoden". Altså kun støping på innsiden, og sliping fra utsiden innt il hel ved.

Er veldig godt fornøyd med både støynivå og effekt.

 

22102007046.jpg

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post

Overfør denne greia med baugpropellen til propellen som driver båten din framover.

 

Har man en brei kjøl og propell nærme kjølen, får man turbulens og betydelig redusert effekt. Det finnes derfor regler for hvordan dette skal utformes, for det er greit at propellen får nok vann og minst mulig turbulens. På den annen side kan man drite i hydrodynamikkens lover også her og bare installere en større motor, men det blir jo litt teit.

Link to post

Jeg har ikke så mye greie på glassfiber, så jeg har ikke spurt noe om detaljene hvordan det gjøres.

 

Når det gjelder CE merking er dette noe som er relatert til fritidsbåt, så det finnes en del båter som ikke faller inn under dette regelverket også.

 

Når det gjelder reparasjon av skrog så skal man så vidt jeg har forstått ha en dokumentert kompetanse også på plastreparasjoner.

Link to post

alternativ.jpg

Det Windy har gjort ligner jo veldig på hva dette kan bli.

Uansett ville jeg avrundet noen av Windys kanter mer, men med ferdig greie fra støpeforma blir jo det tidkrevende ekstraarbeid.

På den annen side er jo denne utførelsen til Windy bedre enn hva de fleste andre produsenter gjør.

Link to post

Med de nye 5-bladede propellene til Sleipner så fungerer dette veldig bra. Mere stillegående enn vår forrige båt som hadde samme Sleipner unit, men med den gamle propellen. Og uten "søkket" foran propellen.

 

Mulig at det optimale hadde vært mere avrundede kanter.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...