stigers Startet 23.November.2008 Link til dette innlegget Startet 23.November.2008 Våren som var bestemte vi oss for å montere baupropell på Bayliner'n, for å få litt mer kjørekomfort og bedre manuvrerig. Legger ut bilder og tips for andre som kanskje vil prøve på dette, det var litt jobb, men det gikk fint til slutt Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 23.November.2008 Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 jeg må bare spørre... hva er pointet med den kanten rundt hullet? hvis du skjønner ser på det siste bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Goran Svart 23.November.2008 Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Gjorde du dette selv uten å ha arbeidet med plast e.l. før? Hva kostet herligheten deg inkl. alt? Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Compromise Svart 23.November.2008 Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Mer om montering av baugproppel på Bayliner 2855 (285) her Sitér dette innlegget /per Link to post
Lotus Svart 23.November.2008 Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Fint med ny tunnel, men den er dessverre feilmontert. Skyvekraft vil i en slik tunnel bli betydelig redusert. Samtidig vil støyen nå nye høyder, på grunn av den enorme turbulensen som oppstår. Med en riktig ettermontert tunnel gjør man over hode ingen støping på utsiden av skroget. Alt skjer på innsiden. Det blir selvfølgelig penere, men den største gevinsten er tidsbesparelsen og at man får perfekte avrundinger i tunnelåpningen. Sitér dette innlegget Link to post
stigers Svart 23.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Poengen med kanten er å hindre vann i å strømme inn i tunnellen så propellen går rundt når tunellen ikke er over vann. Alt støyp er gjort på innsiden, det er lagt på et lag på yttersiden av skroget for å sikkre 100% mot lekasje. Min far har litt erfaring fra tidligere med å støpe i glassfiber, så var ikke helt uerfarne når vi begynte, hele herligheten kom på ca 20 lapper ink. batterier osv. Sitér dette innlegget Link to post
stigers Svart 23.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Monterte baugpropellen som anbefalt fra QL hvor vi kjøpte thruster'n. Valgte derfor å gjøre det slik. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 23.November.2008 Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Her er et forlag til forbedring: Slip vekk litt av størrelsen på vannavviseren i forkant av tunnelen og avrund kanten så mye det lar seg gjøre. Slip vekk alt av steglist innenfor den røde ellipsen. Slip et søkk innenfor den røde ellipsen der søkket går i null i bakkant og på sidene, er dypest på midten og såpass dypt i forkant som den røde streken inni tunnelen. Den røde streken inni tunnelen skal avrundes i størst mulig grad. Det betyr at søkket ikke skal være så dypt, det er viktigere med god avrunding. Siden du har en vannavviser i forkant, kan du greie deg med mindre dybde på vannavviseren i bakkant. Du må legge på like mye glassfiber på innersiden som du sliper vekk på yttersiden. Med dette får du plutselig en moderat vannavviser i forkant og en moderat dyp i bakkant og fine og store avrundinger av tunnelåpningen. I følge Sleipner har du nå 100% skyvekraft mens du uten modifisering kanskje bare har 60% i verste fall. Støyen har antageligvis gått ned til det halve. Med slike tall er det vel verdt å gjøre modifiseringene, synes nå jeg. Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 23.November.2008 Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Etter mine begrep er dine forbedringer "Lotus" berre en forbedring når båten er i fart, men da er ikke thrusteren i bruk heller, så da kan man ikke si at der skal være en 40% forbedring i effekten. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Lotus Svart 23.November.2008 Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Nei, det stemmer ikke, TB2855. Forskjellen mellom originalen og de endringer jeg har foreslått er minimale når båten er i fart. Det er når thrusteren er i bruk de store forskjellene oppstår. Når thrusteren skyver vann ut gjennom tunnelen, må den nødvendigvis suge vann inn i den andre enden. Dette vannet suges i stor grad inn langs skrogsiden, runder hjørnet og forsvinner videre inn i tunnelen. Med skarpe kanter blir det helvetes mye turbulens i vannet. Det lager vanskelige arbeidsforhold for propellen som igjen gir støy og betydelig redusert skyvekraft. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 23.November.2008 Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Hei Lotus, Feilmontering er vel en drøy påstand. Jeg har sett mange baugpropellinstallasjoner utført av profesjonelle med langt skarpere avrunding enn her. Den illustrasjon du gjengir er fra Sleipner og avrundingen de anbefaler er fornuftig for maksimal effekt. Men du sier at ingen støping skal gjøres på utsiden. Sleipner anbefaler i samme bruksanvisning som du refererer til, at man bør legge på 2 lag glassfiber på utsiden. Forøvrig har den modifikasjon du viser til med med din rødblyant kun med motstand å gjøre og ingen ting med effekt av baugpropellbruken, bortsett fra den del av modifikasjonen som øker radius på avrundingen. Denne er det selvfølgelig om å gjøre å få så stor som praktisk mulig. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 23.November.2008 Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Nei, det stemmer ikke, TB2855. Forskjellen mellom originalen og de endringer jeg har foreslått er minimale når båten er i fart.Det er når thrusteren er i bruk de store forskjellene oppstår. Når thrusteren skyver vann ut gjennom tunnelen, må den nødvendigvis suge vann inn i den andre enden. Dette vannet suges i stor grad inn langs skrogsiden, runder hjørnet og forsvinner videre inn i tunnelen. Med skarpe kanter blir det helvetes mye turbulens i vannet. Det lager vanskelige arbeidsforhold for propellen som igjen gir støy og betydelig redusert skyvekraft. Tja, dette har vel vært diskutert mange ganger. Jeg har pratet med to montører av baugpropeller. Den ene sier at man må ha denne kanten, den andre (som har montert baugpropeller i 20 år og 40 stk pr. år) sier at fabrikantene har hatt flere tester på dette. Resultatet i følge ham er ikke målbart på fritidsbåter. Men på store nyttefartøyer er det forskjell. Jeg skal etter planen få montert baugpropell i vinter, satser da på 5 blads propell og motor som trenger 10,5 -11 VDC for å fungere (7 mm2 kabel i fra batteri). Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 23.November.2008 Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Sleipner har et vannkar hvor de tester trøstere etc. De har laget en film som viser hvor mye skyvkraften reduseres når tunellen har skarpe kanter. Det er de skarpe kantene på sugesiden som skaper kaviteringen som igjen fører til at trøsteren blir mindre effektiv og bruker mer strøm. Elipsen tror jeg ikke har noen direkte sammenheng med effekten eller strømforbruket, for dette er mer for å redusere motstanden i skroget når båten kjører. Alle fagfolk jeg har snakket med, det vil si de som har godkjenning for å repparere CE merkede båter, mener man skal støpe på begge sider. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 23.November.2008 Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Forøvrig har den modifikasjon du viser til med med din rødblyant kun med motstand å gjøre og ingen ting med effekt av baugpropellbruken, bortsett fra den del av modifikasjonen som øker radius på avrundingen. Mmmmm... bortsett fra. Poenget er at bortsett fra er hele poenget. Å lage en vannavviser i forkant av tunnelen gjør det svært vanskelig å få en god avrunding. Videre gjør en vannavviser i forkant det svært vanskelig å suge inn vann i tunnelen fra denne siden. Hva med en avviser i bakkant? Jo for det første gjør den avrunding med stor diameter til en lek. For det andre gjør innslipingen det enda lettere å suge vann. Man vinner dobbelt med andre ord. Når det gjelder verftene, er det bare å ta en titt på "Sjøen for alle"-messen. Feilmonterte tunneler florerer. Hvorfor er det egentlig så vanskelig å følge produsentens anbefalinger? Avrunding med radius 10% av tunnelens diameter. Punktum. Med 180 mm tunnel gir det 18mm radius eller om du vil radiusen på et lite egg fra høna til prior. Hva er vitsen med å herje med ekstra batteri og tykke kabler om man ikke gir propellen skikkelige arbeidsforhold i utgangspunktet? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 23.November.2008 Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Alle fagfolk jeg har snakket med, det vil si de som har godkjenning for å repparere CE merkede båter, mener man skal støpe på begge sider. Har du spurt dem hvordan de fester mattene som legges på fra yttersiden? De skal jo festes til tunnelen for å ha en forsterkende effekt. Finnes det båter som ikke er CE-merkede og som selges i dette landet? Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 23.November.2008 Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Denne monterte jeg etter "Lotus-metoden". Altså kun støping på innsiden, og sliping fra utsiden innt il hel ved. Er veldig godt fornøyd med både støynivå og effekt. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Lotus Svart 23.November.2008 Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Overfør denne greia med baugpropellen til propellen som driver båten din framover. Har man en brei kjøl og propell nærme kjølen, får man turbulens og betydelig redusert effekt. Det finnes derfor regler for hvordan dette skal utformes, for det er greit at propellen får nok vann og minst mulig turbulens. På den annen side kan man drite i hydrodynamikkens lover også her og bare installere en større motor, men det blir jo litt teit. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 23.November.2008 Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Jeg har ikke så mye greie på glassfiber, så jeg har ikke spurt noe om detaljene hvordan det gjøres. Når det gjelder CE merking er dette noe som er relatert til fritidsbåt, så det finnes en del båter som ikke faller inn under dette regelverket også. Når det gjelder reparasjon av skrog så skal man så vidt jeg har forstått ha en dokumentert kompetanse også på plastreparasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 23.November.2008 Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Vet ikke om det er optimalt eller ikke, men her er hvordan Windy gjør det. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 23.November.2008 Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Må være optimalt det, Svenning. Men er nok ikke lett å få til ved etter-montasje. Den fasongen er vel fra støpeforma? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Bonus Svart 23.November.2008 Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Den er nok fra støpeforma ja. Tok bildet etter at vi tok opp båten for tre uker siden. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 23.November.2008 Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Det Windy har gjort ligner jo veldig på hva dette kan bli. Uansett ville jeg avrundet noen av Windys kanter mer, men med ferdig greie fra støpeforma blir jo det tidkrevende ekstraarbeid. På den annen side er jo denne utførelsen til Windy bedre enn hva de fleste andre produsenter gjør. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 23.November.2008 Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Det spørs om det er mulig å få skroget ut av formen hvis innpresset er for dypt. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 23.November.2008 Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Med de nye 5-bladede propellene til Sleipner så fungerer dette veldig bra. Mere stillegående enn vår forrige båt som hadde samme Sleipner unit, men med den gamle propellen. Og uten "søkket" foran propellen. Mulig at det optimale hadde vært mere avrundede kanter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.